چرا هوندا سوپر کب پرفروشترین موتورسیکلت جهان است؟
از زمان تأسیس شرکت هوندا توسط سوئیچیرو هوندا در سال 1948 تاکنون، ژاپنیها سازنده برخی از مطمئنترین وسایل نقلیه جهان از جمله آکورد و سیویک بودهاند. هوندا چندین خودروی خاطرهانگیز را تولید کرده اما به ازای هر خودرویی که این برند در طول این سالها به فروش رسانده، شاهد فروش بیش از سه برابری موتورسیکلتهایش هستیم.
اولین موتورسیکلت هوندا با نام دریم D شناخته میشود که در سال 1949 با پیشرانه دو زمانه 98 سیسی تولید شد. سوئیچیرو هوندا از صدای تولیدی و آلایندگی زیستمحیطی این پیشرانههای دو زمانه رضایت نداشت و به همین خاطر موتورسیکلت بعدی شرکت که با نام دریم E تولید شد به پیشرانهای چهار زمانه مجهز شده بود. پنج سال بعد شاهد تولید سوپر کب C100 بودیم که از پیشرانه چهار زمانه 49 سیسی و گیربکس نیمه اتوماتیک سه سرعته سود میبرد.
اولین سوپر کب تاریخ از باک سوخت 3 لیتری برخوردار بود و حداکثر سرعتش به 77 کیلومتر در ساعت میرسید. این موتورسیکلت کوچک و بامزه در جایگاهی بین موپدهای امروزی و موتورسیکلتهای واقعی قرار میگرفت و راه را برای تولید محصولات بعدی هوندا همچون CB 750 هموار کرد. سوپر کب از طراحی ساده و سرراستی سود میبرد و مهندسی آن نیز به گونهای انجام شده بود که حداقل هزینهها را داشته باشد. همچنین این موتورسیکلت از چابکی کافی برای مانور در خیابانهای شلوغ سود میبرد.
تا زمان معرفی CB 750 در سال 1969، سوپر کب دو بار بهروزرسانی شد. در سال 1962 هوندا مدل دو نفره CA100 را عرضه کرد و چهار سال بعد نیز مدل C50 با تغییراتی در پیشرانه و ظاهری اسکوتر مانند رونمایی شد. در سال 1981 مدل CT110 با برخی ویژگیهای مشابه محصولات تریل تولید شد. این موتورسیکلت از بزرگترین و قویترین پیشرانه تاریخ سوپر کب تا آن زمان سود میبرد. در حقیقت پیشرانه تک سیلندر 105 سیسی CT110 حدود 7.5 اسب بخار قدرت تولید میکرد.
در سال 1983 نسخه سفارشی از سوپر کب 50 تولید شد و مصرف سوخت فوقالعاده کمی داشت به گونهای که با یک لیتر سوخت مسافت 180 کیلومتر را طی میکرد. هوندا سوپر کب 50 مدل 1991 با برخی تغییرات ظاهری و نشانگر سوخت آنالوگ معرفی شد. هوندا در سال 1998 مدل C100 BIZ را برای بازار برزیل تولید کرد. این موتورسیکلت از چرخ عقب کوچکتر استفاده میکرد تا فضای ذخیره بیشتری زیر صندلی وجود داشته باشد. ژاپنیها در سال 2009 سوپر کب 110 را معرفی کردند که از اگزوزهایی با طراحی جدید و کلاچ دومرحلهای برای تعویض نرمتر دندهها استفاده میکرد. در سال 2017 هوندا تولید یکصد میلیون دستگاه از موتورسیکلت موردبحث را در کارخانه کوماموتو جشن گفت. در این مراسم تاکاهیرو هاچیگو رئیس هوندا اعلام کرد سوپر کب تا زمان رسیدن به رکورد تولید دویست میلیون دستگاه همچنان مونتاژ خواهد شد.
رسیدن به دستاورد فروش 100 میلیون موتورسیکلت باعث شد سوپر کب عنوان پرفروشترین موتورسیکلت تاریخ را به خود اختصاص دهد. در سال 2018 یک مدل کاملاً جدید با نام C125 معرفی شد که قویترین و مجهزترین سوپر کب تا آن زمان به شمار میرفت. در دل این محصول یک پیشرانه 125 سیسی قرار داشت که 9.2 اسب بخار قدرت تولید میکرد. گیربکس 4 سرعته، شوکهای دوبل عقب و ترمزهای ضد قفل دیسکی در جلو از جمله ویژگیهای C125 بودند.
این موتورسیکلت همچنین از چراغهای LED استفاده میکرد و سیستم استارت و جرقهزنی آن از گلدوینگ گرفته شده بودند. ویژگی دیگر هوندا C125 پشت آمپرهای دیجیتالی بود. سال 2021 مدل جدید CT 125 هانتر کب معرفی شد. این محصول تکنفره از سیستم تعلیق خشنتر مناسب برای آفرود و پیشرانه 124 سیسی با 8.7 اسب بخار قدرت سود میبرد. همین موتورسیکلت در آمریکا با نام تریل 125 عرضه شد. در سال 2022 هم نسخه بهروز هوندا سوپر کب 110 با ترمزهای ضد قفل و لاستیکهای تیوبلس معرفی گردید.
هوندا سوپر کب C125 مدل 2024 به پیشرانه 124 سیسی موجود در مدلهای 125 مجهز است و از همان پشت آمپرهای مدل 2018 استفاده میکند. ترمزهای جلوی دیسکی هیدرولیکی با ترمز ضد قفل و گیربکس نیمه اتوماتیک 4 سرعته نیز جزو دیگر ویژگیهای C125 مدل 2024 هستند. جدیدترین نسخه سوپر کب 125 قیمت حدود 4000 دلاری دارد و تنها آپشن کارخانهای آن را میتوان فضای بار عقب دانست که با قیمت 86 دلار در دسترس است. هماکنون نسخههای قدیمی و کلاسیک سوپر کب با قیمت 2000 تا 6000 دلار و حتی بیشتر خریدوفروش میشوند اما امکان یافتن برخی مدلها با قیمت زیر 1500 دلار هم وجود دارد.