موتورسیکلت

کاوازاکی نینجا سوپرشارژ چطور دنیای سوپربایک‌ها را متحول کرد؟

پیشرانهٔ ۹۹۸ سی‌سی چهار سیلندر کاوازاکی نینجا H2 با تولید ۳۱۰ اسب بخار قدرت، استاندارد جدیدی را در زمینهٔ نسبت قدرت به حجم پیشرانه‌ها ایجاد کرد.

در بین چهار سازندهٔ موتورسیکلت بزرگ ژاپنی، کاوازاکی مثل یک بچه شر و وحشی است. این شرکت ایده‌هایی که از دید همه دیوانه‌وار هستند را به واقعیت تبدیل می‌کند دقیقاً برعکس هوندا که معمولاً به‌آرامی و با حداقل ریسک جلو می‌رود. به خاطر همین رویکرد است که کاوازاکی مدل‌های شگفت‌انگیزی مثل اولین موتورسیکلت سوپرشارژ جهان را تولید کرده است. هرچند در اوایل دههٔ ۸۰ در برخی موتورسیکلت‌ها از توربوشارژر استفاده شد اما کاوازاکی تنها سازنده‌ای است که در دوران موتور، موتورسیکلتی جاده‌ای با القای اجباری ارائه کرد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چرا این حرکت بسیار مهم و انقلابی بود.

القای اجباری در موتورسیکلت‌ها

اولین سوپرشارژر در سال ۱۸۷۸ روی یک پیشرانهٔ پیستونی نصب شد. در دههٔ ۱۹۱۰ نیز هواپیماها به قدرت بیشتری نیاز داشتند و چون در ارتفاع بالا کمبود هوا باعث کاهش قدرت پیشرانه‌های پیستونی می‌شد، القای اجباری به صنعت هوانوردی راه پیدا کرد. خیلی طول نکشید که این تکنولوژی به صنعت خودروسازی هم وارد شد و اولین خودروهای سوپرشارژ تولیدی در دههٔ ۲۰ پدیدار شدند. سپس نوبت به موتورسیکلت‌ها رسید و در دههٔ ۳۰ همهٔ موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای موفق به سوپرشارژر مجهز بودند؛ اما پس از جنگ جهانی دوم، FIM (فدراسیون بین‌المللی موتورسواری) استفاده از القای اجباری را در مسابقات ممنوع کرد و به همین دلیل، سازندگان برای دستیابی به قدرت بیشتر به افزایش حجم موتور روی آوردند.

بااین‌حال، در دههٔ ۸۰ چهار موتورسیکلت‌ساز بزرگ ژاپن یعنی یاماها، سوزوکی، هوندا و کاوازاکی همگی اقدام به ساخت موتورسیکلت‌های توربوشارژ کردند اما پس‌ازاینکه شرکت‌های بیمهٔ آمریکایی این موتورهای توربو را در لیست سیاه قرار دادند، استفاده از القای اجباری در موتورسیکلت‌ها منسوخ شد. موتورسیکلت‌ها به لطف وزن پایین، مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کمتری نسبت به خودروها داشتند و درنتیجه موتورسازان توانستند با همان پیشرانه‌های تنفس طبیعی پرفورمنس مناسبی را ارائه کنند. علاوه بر این، استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر وزن و هزینه‌ای اضافی را به دنبال داشت. در خودروها فضای کافی برای نصب این قطعات وجود دارد اما قطعات فنی موتورسیکلت‌ها بشدت در شاسی فشرده هستند و درنتیجه یافتن فضایی برای نصب توربوشارژر یا سوپرشارژر در موتورسیکلت نیازمند تحقیق و توسعهٔ بیشتر و صرف هزینهٔ بیشتر خواهد بود.

مشکلات استفاده از سوپرشارژر در موتورسیکلت

سوپرشارژر برای اینکه هوای بیشتری به پیشرانه برساند، توسط میل‌لنگ به چرخش درمی‌آید درحالی‌که توربوشارژر از گازهای خروجی اگزوز برای چرخاندن توربین استفاده می‌کند؛ بنابراین، توربوشارژر راه‌حل بهتری برای افزایش راندمان موتور است زیرا انرژی خود را از ضایعات فرایند احتراق می‌گیرد. علاوه بر این، برای استفاده از سوپرشارژر، پیشرانه باید آن‌قدر قوی باشد که بتواند کمپرسور را به چرخش درآورد و بنابراین، این شیوهٔ القای اجباری در پیشرانه‌های کوچک جواب نمی‌دهد. مشکل بعدی اینترکولر است. وقتی هوا فشرده می‌شود، دمای آن بالا می‌رود و به همین دلیل به اینترکولر نیاز خواهد بود تا هوا را قبل از ورود به موتور خنک کند زیرا هوا هرچه خنک‌تر باشد متراکم‌تر است و اکسیژن بیشتری دارد. در یک موتورسیکلت پرفورمنس، یک رادیاتور برای خنک کردن پیشرانه و شاید یک رادیاتور کوچک‌تر برای خنک کردن روغن وجود دارد و بنابراین فضایی برای نصب اینترکولر وجود نخواهد داشت. درنتیجه، کاوازاکی به راه‌حل متفاوتی برای پیشرانهٔ سوپرشارژ خود نیاز داشت.

پیشرانه کاوازاکی نینجا H2

کاوازاکی با القای اجباری در موتورسیکلت‌ها غریبه نیست. این شرکت اولین موتورسیکلت توربوشارژ تولیدی جهان را ساخت و با نینجا H2 اولین موتورسیکلت سوپرشارژ جاده‌ای جهان را هم خلق کرد. برای توسعهٔ این پیشرانه، همهٔ مهندسان کاوازاکی معتقد بودند که تنها راهکار استفاده از یک اینترکولر بزرگ است ولی شرکت ژاپنی با این موضوع موافق نبود و به همین دلیل، از طریق همکاری با شرکت صنایع سنگین کاوازاکی که در زمینهٔ ساخت قطعات هوافضا فعال است، اقدام به توسعهٔ یک سوپرشارژر و پیشرانهٔ اختصاصی برای موتورسیکلت خود کرد.

هرچند شاید این پیشرانه شبیه یک موتور چهار سیلندر خطی معمولی به نظر برسد اما توجه دیوانه‌واری به جزئیات در آن دیده می‌شود. در این موتور از متریال مورداستفاده گرفته تا ترتیب شلیک سیلندرها با دیگر پیشرانه‌های چهار سیلندر متفاوت است. از این طریق، کاوازاکی به هدف خود یک دستیابی به قدرت بیشتر از طریق القای اجباری بدون استفاده از اینترکولر رسید. نتیجه خلق پیشرانه‌ای با ۳۱۰ اسب بخار قدرت از یک لیتر حجم بود یعنی نسبت قدرت به حجمی که تا آن زمان فقط در خودروهای مسابقه‌ای دیده شده بود.

آینده چه خواهد شد؟

کاوازاکی نشان داد که القای اجباری در موتورسیکلت‌های مدرن خیلی خوب کار می‌کند. علاوه بر این، سریع‌ترین موتورسیکلت درگ جهان و همین‌طور موتورسیکلت GSX-1100 «گای مارتین» که در مسابقهٔ پایکس پیک پیروز شد هم از القای اجباری استفاده کردند. نسبت تراکم پایین‌تر و همپوشانی کمتر سوپاپ‌ها در پیشرانه‌های پرخوران موتورسیکلت باعث کاهش آلایندگی می‌شود و بنابراین، زمانی که قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تر شود، سازندگان مجبور به استفاده از القای اجباری خواهند شد؛ بنابراین، احتمالاً در آینده پیشرانه‌های پرخوران در موتورسیکلت‌ها با حجم کمتری نسبت به نمونه‌های تنفس طبیعی، معیار جدیدی را برای پرفورمنس ایجاد خواهند کرد، درست مثل موتورسیکلت‌های توربوشارژ ژاپنی در دههٔ ۸۰ اما با آلایندگی بسیار کمتر، حداقل تا زمانی که نیروی الکتریسیته در موتورسیکلت‌ها قدرت را در دست گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

منبع
msn

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    به نظر من شرکت نیسان برای جی تی ار جدید اگه با همین کاوازاکی همکاری کنه و این تکنولوژی سوپرشارژ این موتوره رو با توربو خودش ترکیب کنه و یه سیستم هیبرید خفیف هم کنارش بزاره چه هیولایی میشه البته نمیدونم از لحاظ مهندسی میشه این کار رو کرد یا نه ولی اگه بشه دوباره گودزیلا قاتل هایپرکارها میشه مثل همین نسلش که قاتل سوپراسپرت ها بود خداییش صنعت ژاپن هم تو ماشین و هم تو موتور یک هیچ از اروپا و امریکا جلوتره من یه ماشین لباس شویی دارم برای سی سال پیشه ژاپن (مارک توشیبا) خداییش از این دوقلو جدیدا بهتر کار میکنه خشک کنش جوری برات لباس خشک میکنه عشق میکنی خدایی ژاپن حرف نداره هر پولی که میگیرن حلال خوششون واقعا نون حلال میخورن با این محصولات خوبشون من اگه به خام تو زندگیم هر وسیله ایی رو بخرم ژاپنیش رو می‌خرم چون با بهترین قیمت بهترین چیز رو بهت میده

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. B2

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      دوستانی که به بررسی کامل تر انجین این شاهکار مهندسی علاقمند هستند این لینک پایین رو از دست ندن که چند ماه پیش خود پدال گذاشت .
      بطور مفصل تری انجین بررسی شده که واقعا این حجم از مهندسی و تکنولوژی جای تحسین داره . بیخود نیست که ژاپن یکی از معتبرترین و خوش‌نام ترین سازنده های خودرو و موتور سیکلت در دنیاست

      https://www.pedal.ir/motorcycle/kawasaki-ninja-h2-powerful-engine/

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. SMS

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (191 ديدگاه)

        نمیشه یه توربو ی الکتریکی کوچیک بزارن روش؟

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. ۰۰۹۸سامورایی

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (140 ديدگاه)

      تکنولوژی این‌موتورسیکلت قابل تحسینه من خودم دوستش دارم
      ولی در مورد ادامه حرفت به نظر من اتفاقاً خداییش صنعت اروپا و آمریکا تو ماشین و هم تو موتور و هر چیز یک هیچ از راپن و اسیا جلوتره من مرسدس بنز های دهه ۹۰ رو‌که میبینم یا خودروهای آمریکایی کلاسیک میبینم همه چیز تمام بودن بالاترین دوام و تکنولوژی و راحتی توشون بکار برده میشن به نظر من هم هر پولی که میگیرن حلال خوششون واقعا نون حلال میخورن با این محصولات خوبشون من اگه بخام تو زندگیم هر وسیله ایی رو بخرم اول آلمانی یا آمریکایی رو می‌خرم چون با بهترین قیمت بهترین چیز رو بهت میده آلمان یک شعار خوب داره یا بهترین هر چیز یا کلا نمیزنیم یه چیزی مثل این بود
      البته آخرش ما که دستمون به جنساشون نمیرسه پس بعد از اونا همون راپنی رو میگیرم اوکی هم‌ هستم باهاشون چون همیشه خودشون هم گفتن از اون بزرگان الهام گرفتن
      راستی فراری قهرمان مسابقه لمان فرانسه شد با هیجان زیاد

      موافقم 10
      مخالفم 13
    3. datsun

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3670 ديدگاه)

      توئین شارژ(ترکیب توربو و سوپرشارژ) رو نیسان دهه هشتاد امتحان کرده نیازی به کاوازاکی نیست

      موافقم 7
      مخالفم 2
  2. amir

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2791 ديدگاه)

    گنگ ترین موتورسیکلت با طراحی خشنش….

    موافقم 9
    مخالفم 3
  3. Carbonado Aventador

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4493 ديدگاه)

    تکونولوژی و دانش مهندسی ای که خرج این موتور شده کم نظیره..!

    ولی فکر نکنید که شرکتای دیگه نمیتونن همچین کاری کنن..

    انجین های موتو جیپی با اینکه تنفس طبیعی هست ولی همین میزان قدرت رو با همین حجم استخراج میکنه!!

    موافقم 10
    مخالفم 6
    1. B2

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      میشه بگی کدوم شرکت به جز کاوا سوپرشارژ رو به دنیای موتورسیکلت آورده ؟
      مجهز کردن موتور به سوپرشارژ از لحاظ مهندسی به شدت کار پیچیده و سختیه . جا دادن انبوهی از قطعه تو شاسی فشرده موتور ، مدیریت گرمای تولیدی ، رعایت نسبت قدرت به وزن ، طراحی قطعات مخصوص موتور و … اینا خودش انبوهی از چالشای مهندسیه
      شما یه نمونه دیگه ش رو بگو که همین کار رو کرده

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. Carbonado Aventador

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4493 ديدگاه)

        مث این میمونه که شما بگی چرا فراری خودرویی نمیسازه که رکورد ۴۹۰ کیلومتر بوگاتی رو بشکنه!!

        خب نیازی ندیده که بخواد همچین ماشینی بسازه

        داستان سوپرشارژ رو موتور هم همینه!!
        نیازی به شو آف ندارن خیلی از برند ها..

        برندایی اروپایی که در بالاترین سطح مسابقات جهانی (motogp و wsbk) فعالیت میکنن و سکو بدست میارن یعنی کارشون درسته و تکنولوژی های لازم رو دارن!!

        موافقم 2
        مخالفم 8
        1. B2

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (185 ديدگاه)

          پاراگراف آخر جواب رو داده :
          «احتمالاً در آینده پیشرانه‌های پرخوران در موتورسیکلت‌ها با حجم کمتری نسبت به نمونه‌های تنفس طبیعی، معیار جدیدی را برای پرفورمنس ایجاد خواهند کرد، درست مثل موتورسیکلت‌های توربوشارژ ژاپنی در دههٔ ۸۰ اما با آلایندگی بسیار کمتر، حداقل تا زمانی که نیروی الکتریسیته در موتورسیکلت‌ها قدرت را در دست گیرد.»

          این چیزی که شما میگی شواف ، ممکنه در اینده بشه یکی از تکنولوژی های رایج
          همون بوگاتی که میگی ، هیچکسی به سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر نیاز نداره اما یه معیار برای نمایش تکنولوژی و توان مهندسی شرکتا به حساب میاد که خودی نشون بدن
          ضمنا برام سواله اگه دوکاتی این کار رو میکرد هم هنوز از نظرت شواف به حساب میومد یا نه

          موافقم 4
          مخالفم 0
  4. آرش

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    مسابقات لمانز در جریانه رقابت بین فراری و تویوتا هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2520 ديدگاه)

      رقابت 24 ساعته لمان یک شنبه ساعت 5:30 به وقت ایران شروع شده
      دوشنبه ساعت 5:30 عصر تمام شد
      لُمان
      لُمان 24 ساعته
      نوشته می شه Le mans خونده می شه لُمان

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. amir

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2791 ديدگاه)

        شکر خدا فرانسوی ها تقریبا هیچ چیزی رو اونطوری که مینویسن نمیخونن

        موافقم 4
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2520 ديدگاه)

          واقعا زبان انگلیسی از هر لحاظ خیلی نسبت به فرانسه و آلمانی ساده است
          یادگیری اسپانیایی هم به عنوان زبان خارجی، خیلی آسون تر از فرانسوی و آلمانی هست

          موافقم 5
          مخالفم 0
      2. آرش

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (56 ديدگاه)

        یک ساعت پیش با قهرمانی فراری تمام شد

        موافقم 5
        مخالفم 0
  5. M@M@DRZ911

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (364 ديدگاه)

    فکر کنم یک روز مسابقه رو به تعویق انداختید😂
    مسابقه دیروز ساعت ۵ و نیم به وقت ایران شروع شد و امروز هم ساعت ۵ و نیم تموم شد .

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. M@M@DRZ911

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (364 ديدگاه)

    از نویسندگان عزیز پدال درخواست دارم نینجا h2 و h2r رو بیخیال بشوید ( فکر کنم به اندازه کافی درباره ی این موتور مطلب نوشته شده ) و برید سراغ دیگر موتور ها مثل دوکاتی پانیگاله v4 یا یاماها r1 یا نسل های ترایمف اسپید تریپل یا ….

    موافقم 3
    مخالفم 4
  7. datsun

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3670 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا