موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی؛ از هایابوسا تا RG500 و K5
سوزوکی از سال 1952 تاکنون مشغول تولید موتورسیکلت است. اولین محصول این شرکت دوچرخهای بود که از موتوری با 1 اسب بخار قدرت استفاده میکردند. ژاپنیها در ادامه رشد سریعی داشتند و از نامی ناشناخته به یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت دنیا بدل شدند. با اینکه سوزوکی محصولات متنوعی در کلاسهای گوناگون تولید میکند اما برخی از آنها به موفقیت ویژهای دست یافتهاند. موفقیت این محصولات را میتوان ترکیبی از عملکرد، فروش و تأثیر روی کلاس و بازار دانست.
موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی
GSX1300R هایابوسا
اولین نسل هایابوسا با معرفی در سال 1999 سر و صدای زیادی به پا کرد. این موتورسیکلت نه تنها سریعتر از تمامی محصولات سوزوکی بود بلکه در ترددهای روزمره نیز به درد میخورد. هایابوسا شتاب گیری خیره کنندهای داشت و حداکثر سرعت آن به حدود 320 کیلومتر در ساعت میرسید. پیشرانه 1300 سیسی هایابوسا بیش از 170 اسب بخار قدرت تولید میکرد. این محصول از نظر فروش موفق عمل کرد و در دو نسل اول خود به فروش بیش از 190 هزار دستگاهی رسید. هایابوسا هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد.
RG500
این موتورسیکلت توسط تیمی بسیار کوچک توسعه یافت اما تا چندین سال حرف اول را در مسابقات کلاس 500 سیسی میزد. پیشرانه RG500 برخلاف دیگر مدلها بود اما موفق ظاهر شد و دیگر رقبا هم طراحی سوزوکی را کپی کردند. این موتورسیکلت مسابقهای نه تنها در پیست عملکرد درخشانی داشت بلکه بین کلکسیونرها نیز به محصول ارزشمندی بدل شد و یکی از آنها در سال 2016 با قیمت حدود 61 تا 75 هزار دلار حراج شد.
GSX-R600
GSX-R600 هم در جاده و هم در پیست موفقیت زیادی کسب کرد چراکه از پیشرانهای هیجانانگیز سود میبرد. محصول موردبحث به عنوان مدل سال 1997 معرفی شد و قطعات مشترک زیادی با مدل بزرگتر R750 داشت. در واقع R600 را میتوان جزو بهترینهای کلاس خود دانست و به همین خاطر نسخههای زیادی از آن به فروش رسیدند. این موتورسیکلت علاوه بر فروش مناسب در مسابقات نیز مقامهای زیادی به دست آورد.
GSX-R1000 K5
K5 را میتوان نسخه نهایی GSX-R1000 دانست که اولین بار در سال 2001 عرضه شد. K5 در سال 2005 و با ظاهر و عملکردی ارتقا یافته پدیدار گردید اما نباید اشتباه کرد چراکه نسخه استاندارد آن نیز تواناییهای زیادی داشت. سوزوکی با این محصول به دنبال شکست دادن یاماها در کلاس محصولات 1000 سیسی بود و K5 نیز باعث شد سوزوکی دست برتر را داشته باشد. علیرغم سرعت بالا و ظاهری زیبا، جذابیت اصلی K5 به ترکیب قدرت بالا و وزن پایین مربوط میشود که بهترین از هر محصول 1000 سیسی سوزوکی بوده است.
RGV250
سوزوکی RGV250 نسخه رده پایینتر از RGV500 بود که در سال 1987 عرضه شد و غوغایی به پا کرد. این موتورسیکلت جزو تیزترین و سریعترین موتورسیکلت های کلاس خود بوده و اگرچه قدرت 55 اسب بخاری آن در مقایسه با استانداردهای امروزی خیلی به چشم نمیآید اما در زمان خود و به همراه بدنهای سبکوزن باعث شد RGV250 عملکرد درخشانی را به نمایش بگذارد. موتورسیکلت یاد شده در زمان خود به فروش بالایی دست یافت و با اینکه بهصورت رسمی در آمریکا عرضه نشد اما طرفداران زیادی در ژاپن و اروپا داشت.
GSF1200 بندیت
سوزوکی محصولی با قدرت مناسب و قیمت پایین را در دسترس خریداران قرار داد. مدل بندیت از فرمولی همیشگی پیروی میکرد به گونهای که طراحی سرراست خود را با پیشرانهای قوی ترکیب کرده بود و درعینحال برای کاربریهای روزمره نیز جواب میداد. همانند اکثر موتورسیکلت های خوب سوزوکی، بندیت از سیستمهای الکترونیکی پیچیده استفاده نمیکرد و این موضوع در زمان خود یک نقطه قوت محسوب میشد. مدل 1200 در سال 1996 معرفی شد و یک دهه روی خط تولید بود تا اینکه جای خود را به مدل آبخنک 1250 داد. بیشک بین اعضای خانواده بندیت، مدل 1200 موفق ترین آنها بوده است.
T20 سوپر سیکس
سوزوکی در اولین سالهای حضورش در بازار به سختی میتوانست خارج از بازار ژاپن عرضاندام کند. بهطورکلی در آن دوران تصویر ذهنی خوبی از شرکتهای ژاپنی سازنده موتورسیکلت وجود نداشت اما مدل T20 سوپر سیکس این موضوع را تغییر داد. سوپر سیکس یک موتورسیکلت 250 سیسی بود که در سال 1966 معرفی شد و به سوزوکی کمک کرد تا برای اولین بار در بازارهای بینالمللی حضور یابد. قدرت 29 اسب بخاری این محصول خیلی بالا نیست اما به لطف وزن پایین و ساختار ساده شاهد پرفورمنس و هندلینگی برابر با بهترینهای آن دوران هستیم. سوپر سیکس بعدها استعداد خود در مسابقات را نیز به نمایش گذاشت. T20 علاوه بر موفقیتهای یاد شده دارای ظاهر جذابی نیز هست.
GSX-S1100S کاتانا
نسل اول کاتانا را میتوان دستاورد طراحی در تاریخ ابر موتورسیکلتها دانست. این محصول بر پایه مدل GS1100 شکل گرفته بود اما شرکت آلمانی تارگت دیزاین کار طراحی آن را بر عهده داشت. سوزوکی به طراحان آزادی عمل زیادی داده بود تا یک محصول کاملاً جدید را طراحی کنند. مدل اصلی در سال 1980 معرفی شد و به لطف بازخوردهای بسیار مثبت رسانهها و بازدیدکنندگان در سال بعد راهی خط تولید شد. فروش بالای کاتانا نه تنها به سوزوکی کمک کرد تصویر بهتری از خود به نمایش بگذارد بلکه به بهبود وضعیت مالی شرکت نیز کمک نمود.
GT750 لمان
شاید GT750 لمان از نظر پیروزی در رقابتها با پرفورمنس محصولی بسیار چشمگیری نباشد اما برخی ویژگیها را برای اولین بار به همراه داشته است. GT750 لمان اولین موتورسیکلت آبخنک تولیدی ژاپن و همچنین اولین موتورسیکلت تولیدی با دیسکهای ترمز دوبل در جلو محسوب میشود. هر دو ویژگی یاد شده جلوتر از زمان خود بودند هرچند عملکرد این موتورسیکلت خیلی برجسته نشده است. GT750 هرگز نتوانست به اندازه رقبای خود همچون هوندا و کاوازاکی سریع باشد و به همین خاطر در بین افرادی که دنبال حداکثر سرعت بودند محبوب نشد. البته GT750 به فروش خوبی دست یافت و سوزوکی حدود 70 هزار دستگاه از آن را به فروش رساند. آمریکاییها به خاطر وزن بالا و پیشرانه آبخنک به این موتورسیکلت لقب بوفالوی آبی را داده بودند.
GSX-R750
پایان بخش لیست موفق ترین موتورسیکلت های تاریخ سوزوکی مدل R750 است. این محصول را میتوان از نظر طراحی و عملکرد یک محصول ساختارشکن برای سوزوکی دانست زیرا در سال 1985 و در کلاسی بسیار رقابتی بسیار خوب ظاهر شد. R750 بسیار سبکتر از رقبای کلاس خود بود و به همین خاطر در پیست و جاده خوش درخشید. سوزوکی اعلام کرد به موتورسوارانی که بتوانند با این محصول در مسابقات ملی و محلی به پیروزی دست یابند جایزه خواهد داد هرچند تحولات سریع بازار موتورسیکلتها باعث شد R750 در نهایت از بازار کنار رود. البته نسل جدید این موتورسیکلت نتوانست همانند نسل اول ساختارشکن و خبرساز باشد.