همه ما میدانیم که موتورسیکلت خطر بیشتری نسبت به خودرو دارد اما این بار میخواهیم با استفاده از آمار به میزان مرگومیر و تصادفات موتورسواران بپردازیم.
سواری با موتورسیکلت بدون شک هیجانانگیز است. موتورسیکلتهایی با بهترین صدای جهان تنها بخشی از تجربهای هستند که به شما اجازه میدهند باد را احساس کنید و مناظر را به شکلی تجربه کنید که خودروها نمیتوانند با آن رقابت کنند؛ اما با وجود این هیجان، سفر با موتورسیکلت ریسکهای واقعیای به همراه دارد که اغلب تا زمانی که دیر شود، نادیده گرفته میشود. آمار مربوط به آسیبها و مرگومیر ناشی از تصادفات موتورسیکلت، هنگامی که دقیقتر بررسی شود، نگرانکننده است و ممکن است شما را وادار کند پیش از سوار شدن بر موتور، دو بار فکر کنید.
آخرین سال کامل که دادههای اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها (NHTSA) در دسترس است، سال ۲۰۲۳ است، زمانی که ۶۳۳۵ موتورسوار آمریکایی در تصادفات جان باختند. این بالاترین رقم ثبتشده از سال ۱۹۷۵ بوده و نشانه روشنی از حرکت شرایط به سمت نامطلوب است. آنچه شگفتانگیزتر است این است که درحالیکه موتورسیکلتها تنها ۳.۴ درصد از کل وسایل نقلیه را تشکیل میدهند، موتورسواران ۱۵ درصد از مرگومیرهای مرتبط با ترافیک را به خود اختصاص دادهاند. این تفاوت قابلتوجه نشاندهنده میزان آسیبپذیری واقعی رانندگان موتورسیکلت در مقایسه با افرادی است که در خودروها، کامیونها و شاسیبلندها قرار دارند. هرچه عمیقتر به دادههای تصادفات موتورسیکلت نگاه کنید، نادیده گرفتن خطر آن دشوارتر میشود.
شکاف ایمنی بین خودروها و موتورسیکلتها
فاصله ایمنی بین خودروها و موتورسیکلتها بسیار بزرگ است. موتورسواران بیش از ۲۰ برابر بیشتر از سرنشینان خودروها به ازای هر ۱.۶ کیلومتر طی شده در تصادفات جان خود را از دست میدهند و پنج برابر بیشتر احتمال دارد آسیب ببینند. علاوه بر این، حدود چهار مورد از هر پنج تصادف موتورسیکلت منجر به آسیب یا مرگ میشود. نگرانی دیگر این است که این ارقام طی سالها یا ثابت ماندهاند یا حتی افزایش یافتهاند.
گزارشها نشان میدهند که بسیاری از تصادفات مرگبار در موقعیتهای ترافیکی رایج رخ میدهند. برای مثال، برخوردهای روبهرو ۷۷ درصد از تصادفات مرگبار بین موتورسیکلت و خودرو را تشکیل میدهند، درحالیکه تنها ۶ درصد شامل برخورد خودرو از پشت به موتورسیکلت است. تصادفات ناشی از گردش به چپ نیز شایع هستند، جایی که خودرویی به هنگام گردش به چپ در مقابل مسیر مستقیم موتورسیکلت یا هنگام سبقتگیری آن قرار میگیرد. این نوع برخورد برای رانندگان باتجربه موتورسیکلت کاملاً آشناست، بسیاری از آنها یاد گرفتهاند که هنگام عبور از کنار ترافیک متوقفشده، نهایت احتیاط را به کار برند. رانندگی حواسپرت یا تحت تأثیر مواد مخدر نیز یکی از علل اصلی تصادفات است.
انتخابهای موتورسواران میتواند تأثیر زیادی بر ایمنی داشته باشد
خطر آسیبدیدگی یا مرگ در موتورسیکلت بهطور قابلتوجهی با مصرف الکل افزایش مییابد. در سال ۲۰۲۲، ۲۹ درصد از موتورسوارانی که در تصادفات جان باختند، سطح الکل خون بالاتر از ۰.۰۸ درصد داشتند و این رقم برای تصادفات تک سرنشین موتورسیکلت به ۴۲ درصد رسید. در این موارد، مسئولیت کامل بر عهده راکب است. وکیل میشیگان، استیون گورستن که بیش از ۲۰ سال پروندههای تصادف و آسیب موتورسیکلت را پیگیری کرده، در وبلاگ خود توضیح داده که همه رانندگان مسئول حفظ ایمنی موتورسواران هستند. او می گوید اکثریت این موارد توسط رانندگانی ایجاد میشود که هیچگاه موتورسوار را نمیبینند—حتی زمانی که او به وضوح قابلمشاهده است. او نوشته است: اغلب افراد “پردازش” راننده موتورسیکلتی را که قابلمشاهده و در معرض دید است انجام نمیدهند، زیرا مغز انتظار دیدن آن را ندارد. به همین دلیل رانندگان به موتورسوار برخورد میکنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید بهترین موتورسیکلت از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان
با این حال، راههایی برای کاهش ریسک توسط راکبان وجود دارد. استفاده مداوم از کلاه ایمنی تأییدشده اولین اقدام ایمنی است که همه موتورسواران میتوانند و باید انجام دهند و استفاده از کلاه ایمنی احتمال مرگ را بیش از یکسوم کاهش میدهد. خوشبختانه، استفاده از کلاه ایمنی از کمتر از نیمی از راکبان در سال ۲۰۰۵ به حدود ۷۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. تنها در سال ۲۰۱۷، کلاهها جان ۱۸۷۲ نفر را نجات دادند و NHTSA تخمین میزند که اگر همه راکبان از کلاه استفاده میکردند، ۷۴۹ نفر دیگر نیز زنده میماندند. با این حال، حتی با کلاه و تجهیزات محافظتی، موتورسواران همچنان آسیبپذیرند، زیرا کمربند ایمنی یا کابین فلزی محافظتی ندارند. گاهی یک چاله بزرگ، مقداری چمن بریدهشده، یا تعویض خطوط نامناسب میتواند خطرهای سواری با موتورسیکلت را آشکار کند.
Yaghoob
۱۲ تیر ۱۴۰۴خطرناک بودن هیجان انگیزش میکنه.
موتور خود زندگیه مدام باید حواست به جلو و آینده باشه. اگر خیلی پشت سرت رو نگاه کنی یا اسیر گذشته بشی تصادف حتمیه.
متین
۱۲ تیر ۱۴۰۴حقیقتا من حاضرم پیکان سواری 80 میلیون تومانی سوار بشم ولی موتورسیکلت نه، چه کاوازاکی نینجا 1000Z باشه چه هوندا 125 چون امنیت جانی صفر هست شما کلاه ایمنی هم بزاری سایر قسمت های بدن رو میخوای چیکار کنی؟ گذشته از این فقط به درد استفاده در فصل های بهار و تابستان میخوره امیدوارم همه پیک موتوری ها وضع مالیشون بهبود پیدا کنه و از شر موتورسیکلت خلاص شن.
R
۱۲ تیر ۱۴۰۴مثل آدم برونی هیچی نمیشه من ۱۵ ساله موتورسوارم بدون هیج تصادفی بدون کلاه ایمنی
حسن
۱۲ تیر ۱۴۰۴مشکل اینه که فقط امار امریکا را دادن امار کشورهای فقیر و جهان سوم که ازموتور بیشتر استفاده میکنن بسیار فجیع تره
امریکا 2000نفر در ازای هر صد ملیون نفر 15 درصد کل
ایران 3800 نفر در هر سال به ازای 80 ملیون نفر 30 درصد از کل تصادفات
تو ایران مقصر فقط و فقط پدر و مادرها هستن از هر طرف میری چارتا موتور تک چرخ میان تو صورتت بعد نگا میکنی بچه ان بالا 15 سالم ندارن
هنری فورد
۱۲ تیر ۱۴۰۴خیلی لذت بخشه ولی باید جنبه بالایی داشته باشی ، در کشور ما موتورهای طرح هوندا و بی کلاچ ها ایمنی خیلی ضعیفی دارن و تازه مردم هم از کلاه ایمنی و دستکش استفاده نمیکنن در صورتی که در کشورهای پیشرفته اگر شما موارد ایمنی رو رعایت نکنی به شدت جریمه میشی .
hosen
۱۲ تیر ۱۴۰۴۹۹ درصد موتور سوار ها اصلا قوانین رانندگی رو رعایت نمیکنن
Taha Ayoobi
۱۲ تیر ۱۴۰۴از اون 99 درصد 60 درصد نمیدونن قوانین رانندگی چی هست