10 موتورسیکلت اسپرت که از فراری سریعتر هستند
موتورسیکلتهای اسپرت همیشه از خودروهای اسپرت و حتی سوپراسپرت شتاب صفرتاصد سریعتری داشتهاند و در اینجا با مدلهایی آشنا خواهیم شد که از یک فراری سریعتر هستند.
برای تجربهٔ شتاب صفرتاصد حدود 3 ثانیه در خودروها، باید سراغ مدلهای اسپرت و قدرتمندی رفت که قیمت بالایی دارند ولی میتوان با هزینهای بهمراتب کمتر، همین شتاب و سرعت را در موتورسیکلتها تجربه کرد زیرا برخی موتورهای اسپرت بازار حتی از بعضی مدلهای فراری هم سریعتر هستند. بهعنوانمثال، روما بهعنوان محصول پایهٔ فراری با 620 اسب بخار قدرت و قیمتی در حدود 250 هزار دلار، نمیتواند در شتاب حریف موتورسیکلتهایی شود که در ادامه معرفی خواهیم کرد. روما ظرف 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد و با بررسی چندین موتورسیکلت پرفورمنس بازار، مدلهایی را پیدا کردهایم که از این سریعتر هستند.
10-سوزوکی GSX-R1000
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.1 ثانیه
پیشرانه | 999 سیسی 4 سیلندر |
قدرت | 200 اسب بخار |
گشتاور | 117 نیوتن متر |
سوزوکی همیشه به ساخت موتورسیکلتهایی با رانندگی آسان شهرت داشته است حتی در هیولاهای کلاس یک لیتری که از فراری روما سریعتر هستند. هرچند پیشینهٔ پیشرانهٔ GSX-R1000 به مدل K5 سال 2005 بازمیگردد اما هنوز هم یکدهم ثانیه زودتر از فراری به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. با وجودی که این موتورسیکلت بسیار سریع است اما تا حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت تحویل قدرت یکنواختی دارد.
9-یاماها R1
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.1 ثانیه
پیشرانه | 998 سیسی 4 سیلندر |
قدرت | 198 اسب بخار |
گشتاور | 112 نیوتن متر |
یاماها R1 از پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی CP4 برگرفته از موتوجیپی استفاده میکند که 198 اسب بخار قدرت و 112 نیوتن متر گشتاور دارد. استفاده از میللنگ صلیبی در این پیشرانه باعث ارائهٔ گشتاور نرم در دورهای پایینی و تحویل قدرت یکنواخت تا ردلاین شده است. R1 برای مدل 2023 نیز به دریچه گاز برقی و ترمز و تعلیق بهبودیافته مجهز شده است. یاماها R1 یک سوپربایک افسانهای است که با گذشت بیش از دو دهه از زمان معرفی، به تکامل رسیده است.
8-تریومف اسپید تریپل
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.1 ثانیه
پیشرانه | 1160 سیسی 3 سیلندر |
قدرت | 151 اسب بخار |
گشتاور | 112 نیوتن متر |
سوپراسپرتها از سالها پیش از حالتهای الکترونیکی مختلف برای شخصیسازی تنظیمات خودرو برخوردار بودهاند و امروز موتورسیکلتها هم همانقدر قابل تنظیم هستند. بهعنوانمثال، جدیدترین نسخهٔ تریومف اسپید تریپل چهار حالت اصلی شامل باران، جاده، اسپرت و پیست را در اختیار راکب قرار میدهد. علاوه بر این، با یک دکمه امکان تنظیم الکترونیکی نرمی یا سفتی تعلیق هم وجود دارد. این موتورسیکلت با تحویل قدرت نرم و پیشرانهٔ سه سیلندر، شتاب سریعتری را نسبت به روما ارائه میکند.
7-هوندا CBR1000RR
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.1 ثانیه
پیشرانه | 998 سیسی 4 سیلندر |
قدرت | 214 اسب بخار |
گشتاور | 113 نیوتن متر |
هوندا CBR1000RR که اولین بار در سال 2004 معرفی شد و در برخی کشورها با نام فایربلید عرضه میشود، به دلیل ارتقاء سطح سوپربایکها، جایگاهی افسانهای به دست آورد. هرچند سازندگان اروپایی در سالهای اخیر به بهترینهای این بخش تبدیل شدهاند اما CBR1000RR کنونی هنوز هم شگفتانگیز است. این سوپربایک با تجهیزات الکترونیکی مدرنی مثل سیستم تعلیق نیمه فعال، سیستم ABS پیچیدن و سیستم سنجش اینرسی (IMU) ارائه میشود که امکان تنظیم انتقال قدرت، ترمز موتور و کنترل کشش را در هنگام حرکت برای راکب فراهم میکند.
6-بامو S 1000 RR
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.1 ثانیه
پیشرانه | 999 سیسی 4 سیلندر |
قدرت | 205 اسب بخار |
گشتاور | 112 نیوتن متر |
چه کسی گفته سوپربایکهای یک لیتری الزاماً باید برای دنیای واقعی غیرکاربردی باشند؟ بامو S 1000 RR با وجود تمرکز روی پیست، همیشه از امکانات قابلتوجهی برخوردار بوده است. این موتور 210 اسب بخار قدرت را از پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی 999 سیسی بیرون کشیده و آن را در سینهٔ بدنهٔ آیرودینامیکی قرار داده است که در سرعت 300 کیلومتر بر ساعت 17 کیلوگرم داونفورس تولید میکند. این بامو یکی از کاربردیترین سوپربایکهای تاریخ محسوب میشود.
5-دوکاتی پانیکال V4
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.0 ثانیه
پیشرانه | 1103 سیسی V4 |
قدرت | 208 اسب بخار |
گشتاور | 122 نیوتن متر |
در سال 2018 دوکاتی سرانجام تصمیم گرفت به موتورسواران سراسر جهان طعم جادویی پیشرانهٔ V4 را بچشاند که برای چندین دهه در موتورسیکلتهای مسابقهای موتوجیپی آن استفاده میشد. بدین منظور، دوکاتی مدل پانیکال خود را اصلاح کرد تا هم پرفورمنس بهتری داشته باشد و هم با راکب مهربانتر رفتار کند. بهبود ارگونومی، ترمز، تعلیق، الکترونیک و آیرودینامیک، پانیکال V4 را به خواستنیترین سوپربایک پرچمدار بازار تبدیل کرده است. این سوپربایک همچنین دودهم ثانیه سریعتر از فراری روما به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد.
4-دوکاتی استریتفایتر V4
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 3.0 ثانیه
پیشرانه | 1103 سیسی V4 |
قدرت | 210 اسب بخار |
گشتاور | 123 نیوتن متر |
خیلیها دوکاتی را فراری دنیای موتورسیکلتها میدانند اما ساختههای این موتورساز ایتالیایی حتی در کلاس نیکد هم از فراری روما سریعتر هستند. پیشرانهٔ قابلاحترام V4 دوکاتی صدا و قدرتی را ارائه میکند که پیشازاین در موتورهای نیکد ندیده بودیم و استریتفایتر را به یکی از سریعترین و قویترین موتورهای تاریخ تبدیل کرده است. این مدل از همان پیشرانهٔ پانیکال استفاده میکند اما اینجا خبری از پانلهای بدنه نیست و همهچیز نمایان خواهد بود.
3-کاوازاکی نینجا H2R
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 2.9 ثانیه
پیشرانه | 998 سیسی 4 سیلندر سوپرشارژ |
قدرت | 310 اسب بخار |
گشتاور | 165 نیوتن متر |
H2R به لطف پیشرانهٔ چهار سیلندر سوپرشارژ بدون شک یکی از سریعترین موتورسیکلتهای روی کرهٔ زمین محسوب میشود. وقتی این کاوازاکی به ورودی هوای سفارشی رم ایر مجهز شود، 310 اسب بخار قدرت تولید میکند یعنی نصف قدرت فراری روما. تفاوت در اینجا است که کاوازاکی بیش از یک تن وزن کمتری دارد درحالیکه تمام قدرت خود را از طریق یک چرخ به آسفالت منتقل میکند.
2-سوزوکی هایابوسا
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 2.8 ثانیه
پیشرانه | 1340 سیسی 4 سیلندر |
قدرت | 188 اسب بخار |
گشتاور | 149 نیوتن متر |
اولین نسل سوزوکی هایابوسا در ابتدا قرن بیست و یکم از سرعت 305 کیلومتر بر ساعت فراتر رفت و سریعترین موتورسیکلت تاریخ لقب گرفت. جدیدترین نسخهٔ هایابوسا نیز به همان اندازه وحشی است و در 400 متر بهراحتی فراری روما را پشت سر میگذارد. بااینحال، هایابوسا تواناییهایی بیش از مسابقات درگ دارد. این موتور درحالیکه شتاب یک سوپربایک را دارد، درعینحال گشتاور بالایی در حد هوندا گلدوینگ را ارائه میکند. هایابوسا درحالیکه راحتی بیشتری نسبت به دیگر سوپربایکها دارد اما جایگاه افسانهای که از زمان معرفی در دو دهه پیش پیدا کرده را همچنان حفظ کرده است.
1-کیتیام 1290 سوپر دوک R
شتاب صفرت 96 کیلومتر: 2.7 ثانیه
پیشرانه | 1301 سیسی V2 |
قدرت | 180 اسب بخار |
گشتاور | 140 نیوتن متر |
به نظر میرسد 1290 سوپر دوک قبلی بهاندازهٔ کافی پیشرفته نبوده است زیرا کیتیام جدیدترین نسخهٔ آن را با تکنولوژیهای بیشتری ارائه کرده است. این یعنی سوپر دوک حالا تمام تکنولوژیهایی که در سوپربایکها میبینیم مثل سیستم تعلیق نیمه فعال، سیستم ABS پیچیدن، کنترل کشش و حالات رانندگی را با قدرتی ارائه میکند که اکثر راکبان نمیدانند باید با آن چه کنند. به همین دلیل است که سوپر دوک از لحاظ پرفورمنس در لیگ کاملاً متفاوتی نسبت به فراری روما قرار دارد.