استارک وارگ، سریعترین موتورسیکلت پرشی و الکتریکی دنیا
استارت آپ اسپانیایی استارک فیوچر محصول بسیار خبرساز خود را معرفی کرد. این موتورسیکلت پرشی به منظور نمایش اینکه تکنولوژی الکتریکی مزیتهای بسیار زیادی نسبت به پیشرانههای درونسوز دارد توسعه یافته است. اگرچه استارک قولهای زیادی داده اما با توجه به برگه مشخصات فنی این موتورسیکلت مطمئن نیستیم که وارگ چه قابلیتهایی خواهد داشت.
وارگ وزن 110 کیلوگرمی داشته که 11 کیلوگرم سنگینتر از حداقل وزن در نظر گرفته شده برای موتورسیکلت مسابقهای کمپانی FIM MXGP است؛ بنابراین از نظر وزنی، وارگ قافیه را به مدلهای مسابقهای گرید جهانی میبازد. البته با وجود قوای محرکه الکتریکی این فاصله کمی کمتر میشود.
حداکثر قدرت این موتورسیکلت 80 اسب بخار است و برای مقایسه باید دانست قویترین موتورسیکلت پرشیای که ما تست کردهایم کاوازاکی KX500 با قدرت حدود 66 اسب بخار بوده است.
حداکثر گشتاور استارک وارگ هم به 275 نیوتون متر میرسد و نکته جالب اینک به خاطر جادوی استارک در توسعه گیربکس و نسبت دنده، حداکثر گشتاور در چرخ عقب به 938 نیوتون متر افزایش پیدا میکند. بهطور خلاصه باید گفت وارگ احتمالاً تواناییهای بسیار بیشتری داشته و شاید حتی بتواند یک کاروان را نیز بکسل کند!
استارک فقط به موارد غیرقطعی و آرزوهای خود اشاره نداشته بلکه گفته این موتورسیکلت از 5 حالت سود میبرد که سوارکار میتواند تا حداکثر 100 حالت را نیز با استفاده از برنامه موبایلی بهصورت شخصیسازی انتخاب نموده و سپس آنها را بکار گیرد. این حالتها به شما اجازه میدهند تا تنظیمات دقیق منحنی قدرت، ترمز، کنترل کشش و... را انتخاب نمایید تا به این ترتیب موتورسیکلت وارگ حس و پاسخی منحصربهفرد داشته باشد. استارک این طراحی را روش "جانور ملایم" مینامد، چیز که باعث میشود موتورسیکلت موردبحث رفتار دوستانهای با مالک داشته باشد.
اکثر بخشهای این موتورسیکلت ضدآب بوده و اگر خواهان سیستمهای ارتباطی کامل باشید میتوانید گوشی هوشمند را به پشت آمپرها اضافه کنید. نکته جالب اینکه اگر گوشی در جای مخصوص خود قرار نگیرد موتورسیکلت آمادهبهکار نخواهد بود.
پیشرانه فیبر کربنی این موتورسیکلت توسط خود استارک توسعه یافته و تنها 9 کیلوگرم وزن دارد. این پیشرانه آبخنک بوده تا عملکردی مداوم داشته باشد. طراحی آن نیز به گونهای است که به بخش ساختاری فریم بدل شده و استارک میگوید یک اینورتر جدید هم در نظر گرفته شده که کوچکترین اینورتر برای رنج قدرتی 50 تا 100 کیلوواتی میباشد. نکته مهم دیگر اینکه وارگ از نظر نسبت قدرت به وزن بین تمامی موتورسیکلتهای بنزینی بازار بهترین عملکرد را دارد.
باتری ضدآب و هوا خنک این موتورسیکلت ظرفیت 6 کیلووات ساعتی داشته و طبق گفته استارک از عملکرد کافی برای رقابت با یک باک سوخت پر برای موتورسیکلتی 450 سیسی سود میبرد. همین باتری میتواند تا 6 ساعت سواری ماجراجویانه را تأمین کند.
استارک برای سیستم تعلیق این موتورسیکلت با شرکت KYB همکاری داشته است. زمانی که این وسیله نقلیه را خریداری کنید خواهید توانست از بین 7 گزینه وزن سوارکار یکی را انتخاب کنید و استارک هم فنرهای مناسب برای هماهنگی با وزن شما را در نظر خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید تصمیم بگیرید که چرخ عقب با اهرم دستی یا پایی کنترل شود و اینکه رینگها از نوع 18 اینچی باشد یا 19 اینچی.
طبیعتاً با موتورسیکلت بسیار آرامی طرف هستیم. در واقع چرخ عقب بیوقفه در حال از دست دادن و به دست آوردن کشش بوده و موتورسیکلت صدایی شبیه ناله دارد. سوارکاران میتوانند در زمان از دست دادن کشش هم صدا را بشنوند.
طبیعتاً دوست داریم وارگ را در زمان مسابقه با رقبای بنزین سوز ببینیم و این اتفاق در رویدادهای مخصوصی رخ خواهد داد هرچند مشخص نیست که محصول جدید استارک بتواند در برابر رقبای مشهور 450 و 250 خود دوام بیاورد چراکه در چنین مسابقاتی قدرت تولیدی پیشرانه اهمیت کمتری نسبت به کنترل موتورسیکلت دارد.
و حتی اگر چنین کاری را هم انجام دهد مسابقات موتورکراس قطعاً آماده پذیرایی یکجا از 40 یا 50 موتورسیکلت برای شارژ نیست. به همین خاطر باید روی این مسئله کار شود.
استارک هماکنون پیشفروش محصول خود را شروع کرده و اولین نمونهها را از اکتبر سال آینده روانه بازار خواهد کرد. نسخه 80 اسب بخاری آلفا وارگ قیمت 12900 دلاری داشته اما اگر خواهان نسخه 60 اسب بخاری باشید مبلغ کمتری را پرداخت خواهید کرد.
قطعاً این بهای زیادی برای یک موتورسیکلت پرشی است اما خب از شر قطعات مدلهای بنزینی راحت شده و هزینههای نگهداری بسیار کمتری خواهید داشت. شما همچنین میتوانید وارگ را زیر آب برانید هرچند نیازمند اسنورکل خواهید بود و فراموش نکنید که وارگ برای شکست دادن مدلهای بنزینی طراحی شده و خب این امری هزینهبر است.
اما سؤال بزرگ این است که اگر وارگ واقعاً سریعترین و جذابترین موتورکراس دنیاست خب پس چقدر سریع است؟ به نظر نمیرسد که استارک در حال حاضر چنین چیزی را اعلام کرده باشد اما تجربههای قبلی نشان میدهد موتورسیکلتهای الکتریکی شتاب خوب اما حداکثر سرعت ضعیفی دارند. البته موتورسیکلت کی تی ام 450 SX-F ظاهراً حداکثر سرعت 198 کیلومتر در ساعتی دارد.