موتورسیکلت

موتورسیکلت‌های خودکار برتر در سال 2021

گفته می‌شود یکی از بزرگ‌ترین موانع موتورسواری، یادگیری ظرافت فرایند تعویض دنده است. خوشبختانه برای موتورسواران جدید و کسانی که از مشکلات حرکتی رنج می‌برند، بخش موتورسیکلت‌های خودکار یا بدون کلاچ در چند سال اخیر رشد فراوانی داشته است.

موضوع بحث امروز جعبه‌دنده دو کلاچه است. بیشتر مدل‌هایی که هوندا ارائه می‌دهد از جعبه‌دنده دو کلاچه استفاده می‌کنند. این سیستم هنوز از کلاچ استفاده می‌کند اما کامپیوتر موتور وظیفه تعویض دنده‌ها را به عهده دارد. نتیجه این کار، تعویض روان‌تر دنده‌ها، شتاب گیری باثبات‌تر و مصرف سوخت کمتر است.

موتورسیکلت‌های الکتریکی فاقد جعبه‌دنده هستند و نمی‌توان آن‌ها را خودکار نامید اما به خاطر عدم وجود اهرم کلاچ، چند عدد از این موتورسیکلت‌ها نیز در لیست زیر موجود هستند.

اسپرت-تورینگ: هوندا NT1100 2022 قیمت: نامعلوم

با جدیدترین موتورسیکلت این لیست شروع می‌کنیم. مدل به‌تازگی معرفی‌شده هوندا NT1100 اگرچه در سال ۲۰۲۲ به بازار می‌آید، اما به‌طور کامل جدید نیست و همچون دیگر هونداهای این لیست بخش‌هایی را از مدل ماجراجویی Africa Twin به عاریت گرفته است، ازجمله بیشتر فریم استیل و تمام موتور ۱۰۸۴ سی‌سی موازی دو سیلندر خود.

برخلاف Africa Twin، NT اسپرت-تورر است، با رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی و تعلیق ساده‌تر. تجهیزات مناسب سفرهای جاده‌ای همچون محفظه بار، کروز کنترل، گرم‌کن دسته‌فرمان و بادگیر جلو قابل تنظیم، همچنین مخزن بنزین عظیم ۲۰ لیتری برای جنگجویان جاده. همچون Africa Twin، NT1100 نیز دارای آپشن جعبه‌دنده خودکار دو کلاچه است. با سفارش این جعبه‌دنده می‌توان نحوه تعویض دنده در حالت خودکار و دستی را نیز تنظیم کرد.

تورینگ لوکس: هوندا گلدوینگ تور DCT 2021 قیمت: ۲۹۳۰۰ دلار

در کنار مخزن سوخت بزرگ‌تر و صدای تازه، مدل ۲۰۲۱ گلدوینگ به‌روزرسانی‌های دیگری را نیز به خود دیده است. جعبه‌دنده ۷ سرعته DCT که به‌عنوان آپشن در سال ۲۰۱۹ به این مدل راه یافت، اکنون بر روی هر سه مدل گلدوینگ ۲۰۲۱ قابل‌نصب است، از مدل پایه تا مدل تادندان‌مسلح گلدوینگ تور ایربگ DCT. تعویض دنده‌های این جعبه‌دنده دقیق و نامحسوس است و موتور شش سیلندر باکسر با حجم ۱۸۳۳ سی‌سی تمام ۹۸ اسب بخار قدرت خود را در کمال آرامش به چرخ عقب که در داخل فریم آلومینیومی جا خوش کرده منتقل می‌کند، در همین حین تعلیق دوبل جناقی جلو وظیفه جذب ناهمواری‌های مسیر را بر عهده دارد.

تنظیمات پیش‌فرض جعبه‌دنده DCT شامل، اسپرت، اقتصادی، باران و تور برای راحتی هرچه بیشتر در سفرهای طولانی است.

ماجراجویی: هوندا Africa Twin Adventure Sports ES DCT قیمت: ۱۷۹۹۹ دلار

می‌خواهید تمرکز خود را به‌جای کنترل کلاچ بر روی مسیر حرکت و کنترل دریچه گاز قرار دهید؟
هوندا Africa Twin با جعبه‌دنده DCT بهترین گزینه برای این کار است. هوندا با قرار دادن سیستم کنترل بدنه شش محوره بوش در این موتورسیکلت توانایی کنترل کشش و تک‌چرخ را به موتورسوار هدیه می‌دهد. جعبه‌دنده دو کلاچه این موتورسیکلت با تعویض دنده‌های نرم، با کمترین اختلال در انتقال قدرت به چرخ عقب باعث سواری راحت‌تر در مسیرهای خارج جاده می‌شود. جعبه‌دنده دو کلاچه هم در مدل پایه Africa Twin و هم در مدل مجهز Adventure Sports که به مخزن سوخت بزرگ‌تر و کمک‌فنرهای الکترونیکی مجهز است عرضه می‌گردد.

قیمت مدل Africa Twin DCT برابر با ۱۵۱۹۹ دلار است درحالی‌که مدل لاکچری Adventure Sports ES DCT کم بیش از ۱۸۰۰۰ دلار خرج روی دست خریدار می‌گذارد.

کروزر: هوندا rebel 1100 dct قیمت: ۹۹۹۹ دلار

کروزر بدون کلاچ؟ بله و اولین تجربه سواری با ریبل ۱۱۰۰ جدید ما را از مقدار تکنولوژی و قدرتی که از Africa Twin به موتورهای خیابانی منتقل‌شده شگفت‌زده کرد

قدرت موتور، کنترل گشتاور، ترمز موتوری و زمان تعویض دنده همه قابل‌برنامه‌ریزی هستند. تنظیمات مختلف برای جعبه‌دنده دو کلاچه شامل باران، اسپرت و استاندارد می‌شوند، البته حالت دستی نیز به شما اجازه خواهد داد تا به‌صورت دستی دنده‌ها را تعویض کنید.

فرمان پذیری موتورسیکلت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است حتی در موتورسیکلت‌های با حجم موتور بیشتر اهمیت آن بیشتر نیز می‌شود و در این بخش ریبل سبک‌وزن، بسیار متعادل و چابک می‌نماید.

ریبل ۱۱۰۰ را می‌توان با گیربکس دو کلاچه سفارش داد آن‌هم باقیمتی کمتر ۱۰ هزار دلار

بچگانه الکتریکی: Indian eFTR Mini 2021 قیمت: ۴۹۹ دلار

با احتساب مدل جدید eFTR Mini، شرکت ایندیان اکنون دارای دو موتورسیکلت تمام الکتریکی در جمع محصولات خود است که هردو به‌طور مستقیم توسط موتور الکتریکی به حرکت درمی‌آیند و درنتیجه نیازی به تعویض دنده نیست.

نمی‌توان آن‌ها را خودکار نامید اما ازآنجایی‌که کلاچی وجود ندارد نیازی به یادگیری استفاده از آن نیز وجود نخواهد داشت درنتیجه نکته قوت آن برای جذب موتورسواران کوچک به شمار می‌رود.

مینی از همان المان‌های طراحی eFTR Jr استفاده می‌کند، درحالی‌که طراحی گرافیکی و رنگ‌های خود را از مدل موفق FTR750 به عاریت گرفته است، آن‌هم در پکیجی کوچک‌تر سبک‌تر و البته ارزان‌تر.

از بین دو مدل مینی و جونیور، مدل جونیور محکم‌تر ساخته‌شده و دارای ترمزهای واقعی و تعلیق در هر دوچرخ است اما اگر هدف خرید موتورسیکلتی ارزان و کم‌سرعت برای علاقه‌مند کردن کودکان به موتورسواری باشد مدل مینی گزینه بهتری خواهد بود.

الکتریکی شهری: Zero FXE 2022 قیمت: ۱۱۷۹۵ دلار

حال که قرار است کلاچ را از معادله موتورسواری حذف کنیم چرا کلاً موتور درون‌سوز را حذف نکنیم؟
موتورسیکلت‌های الکتریکی کم‌کم جای خود را در بین انواع موتورسیکلت باز می‌کنند و روزبه‌روز قابل‌دسترس‌تر، ارزان‌تر و بروزتر می‌شوند. شرکت زیرو بیش از یک دهه است که وارد بازار موتورسیکلت شده است. سبد محصولات این شرکت شامل موتورسیکلت‌های مختلفی از انواع شهری تا دومنظوره می‌شود. آخرین‌مدل این شرکت FXE جدید است، مدلی سبک و آرام.

استایلی همچون سوپرموتوها دارد اما برد شهری آن نسبتاً کم است و به ارتفاع زین مناسب، تعلیق نرم، ۴۶ اسب بخار قدرت و وزن زیر ۱۵۰ کیلوگرم خود می‌بالد که تمام این‌ها باعث خلق لذت سواری برای موتورسوار خواهد شد.
تمام مدل‌های زیرو با جعبه‌دنده تک سرعته عرضه می‌گردند و نیازی به تعویض دنده ندارند.

اسپرت الکتریکی: Energica Ego+ 2022 قیمت: ۲۴۶۱۰ دلار

اگر به دنبال موتورسیکلت الکتریکی با چاشنی ایتالیایی می‌گردید که دارای گشتاور خردکننده و قدرت در دسترس و البته بدون کلاچ باشد، انرژیکا Ego+ همانی است که می‌خواهید. کاملاً مشخص است که این موتورسیکلت گزینه اقتصادی نیست. موتورسیکلت مسابقه‌ای Ego+ دارای فریم لوله‌ای، تعلیق قابل تنظیم مارزوچی، ترمزهای ساخت برمبو و جدول مشخصاتی با اعداد خیره‌کننده است.

Ego+ دارای حداکثر قدرت ۱۶۹ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است که موتور آب‌خنک جدیدش وظیفه تأمین آن را بر عهده دارد.
کنترل کشش، کروز کنترل، ABS و داشبورد با صفحه‌نمایش رنگی همراه با چهار حالت راندن مختلف از امکانات استاندارد این موتورسیکلت است.

باتری ۲۱.۵ کیلوواتی بهترین برد حرکتی را در این کلاس به این موتورسیکلت می‌دهد. با این هیولا می‌توان تا ۴۱۸ کیلومتر در داخل شهر رانندگی کرد. با شارژ سریع DC می‌توان در ۴۰ دقیقه تا ۸۰ درصد باتری را شارژ کرد.

بدون بدنه (نیکید) الکتریکی: Live Wire One 2021 قیمت: ۲۱۹۹۹ دلار

این موتورسیکلت به دلیل اینکه به‌تازگی عرضه‌شده و نسبت به مدل سال قبل ارزان‌تر شده به این لیست راه پیدا کرد.
لایو وایر جدید از مدل قبلی خود ۷۸۰۰ دلار ارزان‌تر است و در مدل پایه به قیمت ۲۱۹۹۹ دلار عرضه می‌گردد. گرافیک لوگو لایو وایر نسبت به قبل کمی تغییر کرده اما طراحی ظاهری و مشخصات فنی آن با مدلی که تحت برند هارلی دیویدسون تولید می‌شد تفاوت چندانی ندارد.

وان دارای موتوری ۱۰۵ اسب بخاری با ۱۱۶ نیوتن متر گشتاور است. برد شهری این موتورسیکلت ۲۳۵ کیلومتر است. دارای دوشاخ جلو قابل تنظیم Showa SFF-BP، ABS، کنترل کشش و شارژ سریع DC است که می‌تواند آن را در عرض یک ساعت به جاده بازگرداند.

به‌غیراز وزن بیشتر، رنگ جدید و چیزی که لایو وایر آن را انقلابی در نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌نامد به نظر می‌رسد با همان لایو وایر قبلی طرفیم.

اسکوتر الکتریکی: BMW CE 04 قیمت ۱۱۷۹۵ دلار

اسکوترها ازآنجایی‌که اکثراً از جعبه‌دنده‌های CVT استفاده می‌کنند، به‌طورکلی بهترین مدل از رانندگی بدون کلاچ روی دوچرخ را ارائه می‌کنند.
بی‌ام‌و CE 04 اوایل امسال به بازار آمد و ظاهری به‌شدت کریه (با عرض معذرت آینده‌نگر) دارد و برای راندن آن نیازی به تعویض دنده نیست.

با صندلی‌های صاف، رینگ‌های یک‌تکه و بدنه ربات مانند، گویا از دنیای سایبرپانک پا به دنیای ما گذاشته است. این اسکوتر دارای فریم لوله‌ای، باتری ۶۰.۶ آمپرساعتی ۱۴۷.۶ ولتی که در کف وسیله نصب‌شده و ۴۲ اسب بخار قدرتی که موتور آب‌خنک آن ارائه می‌کند برای مسابقه پشت چراغ‌قرمز عالی است.

بی‌ام‌و ادعا می‌کند که CE 04 با شارژ کامل می‌تواند ۱۳۰ کیلومتر را طی کند. امکاناتی همچون محفظه زیر صندلی، ABS، کنترل پایداری و چراغ‌های LED به‌طور استاندارد در این موتورسیکلت وجود دارند.
با ظاهر نامعمول، امکانات و قیمت زیاد، CE 04 بیشتر دنبال مشتریانی است که جلب‌توجه رهگذران آزارشان نمی‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
cycleworld

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. میثم

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    من از اسپرت-تورینگ: هوندا NT1100 2022 خیلی خوشم اومد
    تو الکتریکیها هم Energica Ego+ 2022 به نسبت برد و قیمتش واقعا گزینه خوبیه

    موافقم 9
    مخالفم 1
  2. M@M@DRZ

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (357 ديدگاه)

    این دو کلاچه هوندا واقعا خیلی خوب روی موتور هاش عمل کرده .
    توی بررسی که از گلدوینگ خونده بودم همشون به عالی بودنش اشاره کردن .
    اون انرژیکا هم تا حالا اسمش رو نشنیده بودم ولی گزینه خیلی خوبی بود .

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. دانیال

    ۲۰ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (596 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. یاس ی

    ۲۱ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (1021 ديدگاه)

    هوندای لعنتی . گلدوینگ و ریبل دوتا عشق متفاوت. یکی برای زندگی یکی برای عشق و حال. ریبل داشته باشی بری دور دور برای جلب توجه وقتی توجه جلب کردی با اونی که توجهش جلب شده سوار گلدوینگ بشی بزنی به دل جاده و مسافرت. منتهی توی ایران با توجه به کمبود فضاهای کمپینگ با امکانات، این رویا بیشتر خارج از ایران عملی هستش.

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا