موتورسیکلت

با قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان آشنا شوید!

موتورسیکلت هیلدبرند که در سال ۱۸۹۴ ساخته شد به‌عنوان قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان شناخته می‌شود. این وسیله فاقد گیربکس است!

موتورسیکلت هیلدبرند متعلق به سال ۱۸۹۴ که اخیراً در یک حراجی به فروش رسیده است ثابت می‌کند که موتورسواری از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده است. امروزه گیربکس یکی از بدیهی‌ترین و اصلی‌ترین قطعات در قوای محرکهٔ وسایل نقلیه محسوب می‌شود اما این موتورسیکلت گیربکس نداشت و شاتون‌های پیشرانهٔ آن مستقیماً به چرخ عقب متصل بودند. همچنین در طرفین موتورسیکلت هم نوارهای لاستیکی سفید یا مشکی‌رنگی دیده می‌شود که به عقب کشیدن پیستون‌ها در حرکت برگشتی پیشرانه کمک می‌کردند.

سیستم ترمز این موتورسیکلت هم از قطعه‌ای به شکل قاشق تشکیل شده بود که یک لنت فلزی را به تایر فشار می‌داد. همچنین وقتی راکب ترمز می‌گرفت، دریچهٔ گاز هم به‌طور خودکار بسته می‌شد. البته دریچهٔ گاز این موتورسیکلت صرفاً یک پیچ است. ازآنجایی‌که هیلدبرند کلاچ ندارد، برای روشن کردن آن باید موتورسیکلت را هل بدهید و پس از روشن شدن روی آن بپرید! خب از قدیمی‌ترین موتورسیکلت جهان چه انتظاری دارید؟!

هرچند هیلدبرند وسیله‌ای بسیار ابتدایی و ترسناک است اما برای آن زمان موتورسیکلت پیشرفته‌ای محسوب می‌شد و امروزه به‌عنوان اولین موتورسیکلت تولید سری شناخته می‌شود. یک نمونه از این موتورسیکلت چندی پیش در حراجی پاریس با قیمت ۱۹۵,۵۰۰ یورو فروخته شد. همچنین در همین حراجی یک موتورسیکلت ب‌ام‌و R32 متعلق به اوایل سال ۱۹۲۴ هم با قیمت ۱۴۳,۷۵۰ یورو فروخته شد. این موتورسیکلت تا پایان سال ۱۹۲۴ رکورد فروش را به ثبت رساند و این روزها به دلیل جشن صدمین سالگرد در سال ۲۰۲۳، قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

R32 در مقایسه با هیلدبرند بسیار مدرن‌تر به نظر می‌رسد. این موتورسیکلت به یک پیشرانهٔ دو سیلندر سوپاپ کناری مجهز است. در این پیشرانه، سیلندرها به شکل افقی روبروی هم قرار گرفته‌اند و بسیاری از متخصصان ب‌ام‌و هنوز هم این طرح را ترجیح می‌دهند. همچنین موتورسیکلت‌های سری R ب‌ام‌و هنوز هم از گیربکس داخلی و طرح میل گاردان بجای زنجیر R32 قدیمی استفاده می‌کنند. البته خوشبختانه ترمزهای کاسه‌ای مدت‌ها است که در موتورسیکلت‌ها منسوخ شده‌اند.

امروز مایباخ را به‌عنوان برند فوق لوکس مرسدس بنز می‌شناسیم اما در دههٔ ۲۰ این شرکت پیشرانه‌های پرفورمنس بالایی را برای سایر سازندگان تولید می‌کرد که یکی از این پیشرانه‌های در موتورسیکلت آلمانی وایت مارس MA 20 استفاده شد. این موتورسیکلت که در سال ۱۹۲۰ معرفی شد، به پیشرانهٔ دو سیلندر ۹۵۶ سی‌سی سوپاپ کناری مجهز بود که برخلاف ب‌ام‌و به‌صورت طولی در فریم موتورسیکلت نصب شده بود و برای انتقال نیرو از گیربکس دو سرعته با دو زنجیر استفاده می‌کرد. همچنین درحالی‌که اکثر موتورسیکلت‌های آن زمان روی فریم دوچرخه‌ها ساخته می‌شدند، مارس ساختار جعبه‌ای فولادی داشت.

یک دستگاه مارس MA 20 در حراجی اخیر فرانسه با قیمت ۹۵,۴۵۰ یورو فروخته شد. اکثر موتورسواران امروزی احتمالاً می‌توانند بدون مشکل چندانی با ب‌ام‌و R32 یا مارس MA 20 رانندگی کنند اما آیا کسی توان روشن کردن و راندن هیلدبرند را خواهد داشت؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (4927 ديدگاه)

    چقدر شبیه اون موتور گازیای قدیمی تو ایران هستش که همیشه هم صاحباشون مشغول هُل دادنشون بودن تا روشنشون کنن

    موافقم 42
    مخالفم 1
    1. فرامرز

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (229 ديدگاه)

      دایی من یکی از اون موتور گازی ها توی دهه ۶۰ داشت که داداش بزرگم بعضی وقتا مارو سوار میکرد
      البته غیر از هل دادن اگه روی جک رکاب میزدی هم روشن میشد زیزیگولو جان
      یادش بخیر

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (4927 ديدگاه)

        😂😂😂

        موافقم 6
        مخالفم 0
  2. R/T

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    چقد جالب بود
    مخصوصا اون بی ام و r32

    موافقم 22
    مخالفم 2
  3. میثم

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    《البته خوشبختانه ترمزهای کاسه‌ای مدت‌ها است که در موتورسیکلت‌ها منسوخ شده‌اند.》
    اتفاقا هنوزم ما در حال تولید و فروش موتورسیکلت با ترمزهای کاسه‌ای هستیم یا همون ۱۲۵های طرح هندا اونم با مدل ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲.

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. یه بنده ی خدا

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      قیمتش ارزون در میاد بد نیست

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. محمد

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    تحریریه محترم پدال پس چرا مسابقات فرمول یک رو پوشش نمیدین؟نه از مسابقه عربستان و نه از مسابقه استرالیا هیچ مطلبی انتشار ندادین.رالی wrc هم که گمنام گمنامه تو پدال چند ساله هیچی ازش منتشر نمیشه.نه راننده ها و نه تیمها و ماشین هاشون.

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. mahdi-es17

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (565 ديدگاه)

      مسابقه استرالیا که اخرش سمی بود

      موافقم 7
      مخالفم 1
  5. طراح خودنرو

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    خوب بذار ماشین حساب بندازم :؛ اونا سال ۱۸۹۴ ، موتور سیکلت تولید کردن ، خوب ما هم که در سال ۲۰۲۴ موتور یعنی پیشرانه موتور سیکلت رو نمی تونیم تولید کنیم ، و میدیم تو شانگهای میسازن ولی خوشبختانه جعبه ش مال خودمونه ، حالا ۱۲۸ = ۱۹۸۴ – ۲۰۲۴ خوب عزیزانم ۱۲۸ سال عقبیم که چیز مهمی نیست ، با علم جهشی و تولید پرشی زود بهشون می رسیم

    موافقم 35
    مخالفم 2
    1. مجتبی .

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1167 ديدگاه)

      والبته این عدد هرسال بیشتر میشه. متاسفانه

      موافقم 6
      مخالفم 0
  6. Rahman

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    جالبه سیستم انتقال قدرت بی ام و با گاردان انجام میشه ، چقدر دوست دارم این وسایل نقلیه قدیمی رو از نزدیک ببینم.

    موافقم 11
    مخالفم 0
  7. مانی

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    مگه اولین موتورسیکلت رو شخص دایملر نساخت؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. چاووش

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قبل ازانقلاب یک موتور مارک هوندا 750 چهارسیلندری واردکشورشده بود که سرعتش220کیلومتربود وهر شخصی توانایی نداشت سوارش شود توی محله مان یکنفرخریده بودش اونزمان ده هزارتومان، شبها وقتی دراتوبان چهارشیر می گازوندش یک صدای قشنگی از اگزوزش میومد که ماهم باهاش همصدا میشدیم مثل کشیدن صدای ابووووووووووووو، یادش بخیر خیلی قدرتمندبود، مشابه اش یکسال بعدسوزوکی 750 اومد سه سیلندربود لاکن رادیات داشت ولی سرعت وصدای اگزوز هوندا را نداشت، بگذریم انقلاب شد وجنگ وماهم شدیدیم رزمنده بسیجی وصاحب مـوقت یک هوندا تریل 125 قرمزرنگ، یاللعجب چقدر محکم قوی کارامد وکارایی داشت، البته250 هم بود لاکن قدرت بدنی راکب میخواست، یادش بخیر که. موتورهای تریل هوندا ولندکروزهای ژاپن حق عظیمی گردن نیروهای مسلح مقتدر ایران داشتند خیلی کمک کارمون بودن بدون ادعا درعین سرعت استقامت ووووووووووو لاکن موتورسوارخوب بکسی میگن که کاسکت ولوازم ایمنی اش همراهش باشد تا جانش ومالش درامان خداوندباشد

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا