موتورسیکلت 3 سیلندر یاماها YZF-R9 مدل 2025 معرفی شد

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 04:30
مطالعه 4 دقیقه
yamaha yzf r9
شرکت یاماها از موتورسیکلت 3 سیلندر YZF-R9 مدل 2025 با قدرت 117 اسب بخار رونمایی کرد.
تبلیغات

از سال 2014 که یاماها FZ-09 معرفی شد همواره در تعجب بودیم که این برند چراکه نسخه سوپر اسپرت و پرچم‌دار از محصول خود را تولید نمی‌کند. پیشرانه 3 سیلندر 847 سی‌سی آن محصول اگرچه قدرت خوبی داشت اما طرفداران به دنبال موتورسیکلتی قوی‌تر و مخصوص پیست بودند. به نظر می‌رسد چنین محصولی به ‌خوبی می‌توانست فاصله بین YZF-06 با پیشرانه 600 سی‌سی و YZF-R1 را پر کند. البته پاسخ به این سؤالات همیشه در بازار است. عملکرد پیشرانه 600 سی‌سی یاماها تقریباً به ابر موتورسیکلت‌های 750 سی‌سی نزدیک‌تر شده و تفاوت چندانی بین آن‌ها در پیست وجود ندارد. از طرف دیگر ژاپنی‌ها همچنان موتورسیکلت‌های YZF-R1 را نیز عرضه می‌کنند. یاماها قطعاً می‌توانست چنین محصولی را در کلاس 900 سی‌سی بسازد اما فروش آن شاید به خاطر وجود سایر محصولات سخت‌تر می‌شد. البته حالا همه‌چیز تغییر کرده است...

مدل R6 دیگر در سبد محصولات 2025 یاماها در امریکا دیده نمی‌شود و قیمت R1 هم از حدود 19 هزار دلار شروع می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد اکثر موتورسیکلت‌های 600 سی‌سی مطرح بازار به حدی پیشرفته و پیست محور شده‌اند که قیمت بالایی دارند؛ و موتورسیکلت‌های 1 لیتری بازار نیز قدرتی 200 اسب بخاری را با تکنولوژی‌های فراوان ارائه می‌کنند و بسیاری از افراد توانایی خریداری و راندن آن‌ها را ندارند.

یاماها برای پر کردن خلا سبد محصولات خود YZF-R7 را تولید کرد که محصولی 2 سیلندر بود و می‌توانست نیازهای طرفداران را برطرف کند. یکی از مدیران این برند اظهار داشت R7 به فروش بالایی دست یافت. حالا هم نوبت به معرفی موتورسیکلت 3 سیلندر یاماها YZF-R9 رسیده است که در بازار فعلی منطقی به نظر می‌رسد. پیشرانه CP3 یاماها با حجم 890 سی‌سی در بطن این محصول جدید قرار دارد و 117 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. فریم آلومینیوم، دوشاخ و شوک ارتقا یافته به همراه سیستم‌های کمک‌راننده و الکترونیکی کامل جزو ویژگی‌های YZF-R9 هستند. همان‌طور که می‌دانید محصولات نیکد و اسپرت یاماها توانایی‌های بسیار زیادی داشته و کاملاً محبوب هستند و R9 نیز به احتمال زیاد همین موفقیت را تکرار خواهد کرد.

اما با 12500 دلار چه چیزی به دست می‌آورید؟ قدرت تولیدی R9 با محصولات کلاس 600 سی‌سی قابل مقایسه است اما گشتاور آن بیشتر خواهد بود. همچنین این قدرت و گشتاور از دل پیشرانه‌ای خارج می‌شود که به‌خوبی شناخته شده و حدس می‌زنیم خروجی واقعی آن بالاتر از ارقام اعلامی یاماها باشد. از طرف دیگر R9 سیستم‌های کمک‌راننده بهتری نسبت به رقبای ارزان‌تر خود دارد و مزیت دیگر آن به فضای پای بیشتر مربوط می‌شود. قیمت R9 نیز تقریباً مشابه محصولات کلاس 600 سی‌سی است.

اگرچه خروجی پیشرانه یاماها YZF-R9 به ابر موتورسیکلت‌های 1 لیتری نمی‌رسد اما با یک‌سوم قیمت می‌توان تجربه‌ای هیجان‌انگیز داشت. اسب بخار همیشه خوب است اما حرفه‌ای‌ها چیزهای بیشتری می‌خواهند. یکی از مدیران یاماها قبلاً گفته بود 92 درصد مدل‌های R1 فروخته شده هرگز در پیست حضور نیافته‌اند. اگرچه R9 برای حضور در پیست طراحی شده اما هدف آن ارائه پرفورمنس دست‌یافتنی در دنیای واقعی است؛ بنابراین فکر می‌کنیم یاماها YZF-R9 یک موتورسیکلت اسپرت برای خیابان‌ها باشد و همه موتورسواران بتوانند از خروجی آن استفاده کنند. از جمله ویژگی‌های موتورسیکلت 3 سیلندر یاماها می‌توان به ترمزهای برمبو با دو دیسک 320 میلی‌متری در جلو، ترمز ضد قفل، نسل جدید نمایشگر TFT با ابعاد 5 اینچی، ارتباط گوشی هوشمند، سیستم کنترل کشش با 9 حالت مختلف، سیستم کنترل لغزش، سیستم کنترل لیفت و... اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد این موتورسیکلت با قیمت 12500 دلار در دسترس مشتریان خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.