ام ویام 550 کارکرده بخریم یا نه؟ مشخصات، قیمت، مزایا و معایب
امویام 550 مدت نسبتاً کوتاهی بین سالهای 1394 تا 1397 توسط مدیران خودرو تولید شد و امروز میتوان نمونههای کارکرده آن را با قیمت مناسبی خرید. در ادامه خواهیم دید این سدان چینی ارزش خرید دارد یا نه.
معرفی امویام 550
مدیران خودرو که کار خود را با مونتاژ چری QQ یا همان امویام 110 آغاز کرده بود، در سال 1389 سدان چری A5 را با نام امویام 530 بهعنوان دومین محصول خود روی خط تولید برد. این خودرو که توانست نظر خریداران را در بازار کمتنوع خودروی کشورمان جلب کند، در سال 1394 جای خود را به مدل جدید 550 داد. این خودرو درواقع چری E5 نام داشت که فیسلیفتی نسبتاً کلی روی همان A5 یا 530 محسوب میشد. E5 در سال 2011 در چین به بازار آمد و تا سال 2016 به تولید رسید و سپس با سدان جدید آریزو 5 جایگزین شد. در کشورمان امویام 550 به دلیل پیشرانهٔ قدرتمند، آپشنهای بیشتر نسبت به خودروهای داخلی و شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو، فروش نسبتاً مناسبی را تجربه کرد اما پس از عرضهٔ سدان جدیدتر آریزو 5 از سال 1395، امویام 550 کمکم به حاشیه رفت و درنهایت در سال 1397 مدیران خودرو به تولید آن پایان داد.
طراحی بیرونی امویام 550
همانطور که گفته شد، 550 درواقع یک فیسلیفت بزرگ روی 530 محسوب میشود و این موضوع را میتوان از روی طراحی پروفیل جانبی که کاملاً با 530 یکسان است فهمید. بااینحال، چری نمای جلو و عقب خودرو را بازطراحی کرده بود تا ظاهری مدرنتر به این سدان کامپکت ببخشد ولی همین طراحی جدید جلو و عقب که با خطوط نرمتری نسبت به 530 همراه است، در ترکیب با فرم دستنخورده جانبی با نمای بسیار ساده و خطوط تیز و شارپ، نمای نسبتاً ناهماهنگی را ایجاد کرده درحالیکه رینگهای کوچک نیز به ظاهر خودرو لطمه زده است. همچنین مقایسه ظاهر 550 با خودروهای چینی جدید کاملاً نشان میدهد که چینیها تا همین چند سال پیش در طراحی خودرو چقدر عقب بودهاند. با همهٔ اینها اما 550 در قیاس با خودروهای داخلی در حال تولید مثل پژو پارس و سورن پلاس ظاهر بهمراتب مدرنتری دارد. این سدان چینی با 4,580 میلیمتر طول، 1,760 میلیمتر عرض و 1,483 میلیمتر ارتفاع، هماندازهٔ آریزو 5 است.
داخل امویام 550
چری برای داخل 550 هم داشبورد جدیدی را طراحی کرده بود تا آن را بیشتر از 530 متمایز کند. این داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرم هرچند در قیاس با خودروهای جدید چینی کاملاً از مد افتاده و قدیمی به نظر میرسد اما اگر آن را با خودروهای داخلی مثل شاهین و تارا مقایسه کنیم قابلقبول خواهد بود. دریچههای تهویهٔ عمودی، غربیلک فرمان ساده با تریم نقرهای و کنترلهای تهویه دوار ازجملهٔ ویژگیهای داخلی این خودرو هستند درحالیکه نمایشگر لمسی هفت اینچی آن طبق استانداردهای امروز کوچک به نظر میرسد. همچنین کل کابین خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده که حس و حال ارزانقیمتی دارد اما از یک سدان کامپکت اقتصادی چینی متعلق به یک دهه پیش نمیتوان انتظار زیادی داشت.
پیشرانه و گیربکس امویام 550
550 متعلق به زمانی است که خودروسازان چینی هنوز بهطور کامل به سمت پیشرانههای کمحجم توربو نرفته بودند و به همین دلیل، این سدان کامپکت در کشورمان با همان پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 530 عرضه شد که با سیستم زمانبندی متغیر دوگانهٔ سوپاپ، 132 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. یکی از نقاط قوت 550 همین پیشرانه است که با استهلاک پایین، قدرت مناسبی را ارائه میکند. مدیران خودرو این ماشین را در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک عرضه میکرد که البته عرضهٔ نسخهٔ دستی بسیار کمتر بود و عمدهٔ تولید 550 با گیربکس اتوماتیک انجام گرفت. گیربکس این نسخه از نوع CVT است. پیشرانهٔ 2 لیتری 550 هرچند در قیاس با نمونههایی که از برندهای معتبر میبینیم خروجی پایینی دارد اما برای وزن 1400 کیلوگرمی خودرو نسبتاً کافی است و شتاب صفرتاصد 11.5 ثانیهای را فراهم میکند. مصرف سوخت این خودرو نیز در دنیای واقعی بهصورت ترکیبی حدود 9 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که با وزن و حجم موتور 550 مطابقت دارد.
تجهیزات امویام 550
همانطور که در ابتدا اشاره شد، یکی از نقاط قوت 550 برخورداری از تجهیزات مناسب در قیاس با رقبای داخلی بود. این امکانات عبارتاند از:
- دو ایربگ
- نمایشگر 7 اینچی لمسی با USB و بلوتوث
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
- کامپیوتر سفری
- سنسور پارک عقب
- سانروف
- سیستم صوتی با 4 بلندگو
- صندلیهای چرمی
- رینگ آلومینیومی 15 اینچی
- سیستم تهویه الکتریکی
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- دوربین دید عقب
مزایای امویام 550
اصلیترین مزیت 550 برخورداری از پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی است. درحالیکه این روزها اکثر خودروهای چینی به پیشرانههای توربو مجهز شدهاند، این سدان چری با موتور تنفس طبیعی استهلاک پایینی دارد. هرچند این موتور از لحاظ بازدهی و مصرف سوخت ضعیفتر از همتایان توربوشارژ خود است اما در عوض با بنزین کشورمان سازگاری بهتری دارد و برای خودروی کامپکتی مثل 550 قدرت کافی را فراهم میکند. به همین دلیل، اگر در نگهداری این خودرو بیمبالاتی نشود، خرابیهای بزرگی نخواهد داشت و خودروی بیآزاری خواهد بود. یکی دیگر از نقاط قوت 550 سواری نرم است که در مسافتهای طولانی رضایت سرنشینان را جلب میکند. البته این نرمی تا حدودی روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی گذاشته اما در یک سدان خانوادگی مثل 550 کیفیت سواری اهمیت بیشتری دارد.
مزیت بعدی، امکانات است. هرچند لیست تجهیزات 550 در قیاس با سدانهای جدید چینی پیشپاافتاده به نظر میرسد اما در برابر رقبای هم سن و سالش و حتی برخی خودروهای داخلی در حال تولید حرفهایی برای گفتن دارد و امکانات مناسبی مثل سانروف، دوربین دید عقب و نمایشگر لمسی را ارائه میکند. علاوه بر این، 550 از کابین جاداری برخوردار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفادههای خانوادگی تبدیل میکند. بهعنوان آخرین نقطهٔ قوت امویام 550 هم میتوان به قیمت مناسب در بین خودروهای کارکرده اشاره کرد. در حال حاضر قیمت نمونههای کارکردهٔ تمیز این خودرو از بسیاری از ماشینهای صفرکیلومتر داخلی ارزانتر است.
معایب امویام 550
یکی از مشکلات 550 که در نگاه اول خود را نشان میدهد، طراحی قدیمی و ناهماهنگ است. ازآنجاییکه پیشینهٔ این خودرو به چری A5 و سال 2006 بازمیگردد، حتی در برابر رقبای همدورهای مثل جک J7 هم حرفی برای گفتن ندارد و ظاهر آن کاملاً کسلکننده و فاقد هیجان به نظر میرسد. مشکل بعدی که در بالا هم اشاره کردیم، فراوانی پلاستیک خشک در داخل کابین است. هرچند داشبورد 550 دوام خوبی دارد اما این پلاستیکها حس ارزانقیمتی را ایجاد کردهاند. مورد بعدی گیربکس CVT در نسخهٔ اتوماتیک است. ازآنجاییکه این گیربکس از نسل قبلی گیربکسهای CVT است، عملکرد آن بهاندازهٔ نمونههای جدید هوشمندانه نیست و در سرعتهای بالا دور موتور را بیشازحد بالا میبرد. مشکل آخر این خودرو هم بازار فروش ضعیف است زیرا خودروهای چینی بهطورکلی سختتر از نمونههای ایرانی فروش میروند که 550 که از خط تولید کنار رفته شرایط بدتری دارد.
قیمت و رقبای امویام 550
در حال حاضر، قیمت امویام 550 کارکرده در نسخهٔ اتوماتیک در نمونههای تمیز و کمکار بین 550 تا 650 میلیون تومان است. با این رقم اگر به دنبال خودرویی اتوماتیک صفرکیلومتر باشید انتخابی جز کوییک نخواهید داشت و در بین خودروهای دستی صفرکیلومتر نیز در بهترین حالت میتوانید سراغ رنا پلاس یا سورن پلاس با موتور XU7P بروید که همگی از لحاظ قدرت موتور و امکانات در پس امویام قرار میگیرند. بااینحال، اگر خواهان نسخهٔ دستی امویام 550 باشید باید خیلی بگردید زیرا این نسخه بسیار کم پیدا میشود و اکثر نمونههای دستدوم 550 از نوع اتوماتیک هستند.
جمعبندی
بهطورکلی، اگر خودروی یک خودروی خانوادگی بیدردسر و کماستهلاک با قیمت مناسب هستید و نمیخواهید سراغ خودروهای داخلی بروید، امویام 550 گزینهٔ مناسبی خواهد بود. همچنین درحالیکه ارزانترین سدانهای اتوماتیک حال حاضر بازار ایران یعنی شاهین و جک J4 حدود 850 میلیون تومان قیمت دارند، با 200 میلیون کمتر میتوانید سدان اتوماتیک جادارتر، قویتر و مجهزتری داشته باشید. بااینحال، اگر زودبهزود خودرو عوض میکنید و نمیتوانید با ظاهر فاقد هیجان 550 کنار بیایید بهتر است به خودروهای داخلی فکر کنید.
نقاط مثبت
- استهلاک پایین
- پیشرانهٔ 2 لیتری تنفس طبیعی
- کابین جادار
- تجهیزات مناسب
- سواری نرم
- قیمت مناسب
نقاط منفی
- طراحی بیرونی کسلکننده
- عملکرد نهچندان بینقص گیربکس CVT
- پلاستیک خشک فراوان در داخل
- بازار دستدوم ضعیف
مشخصات فنی امویام 550
سالهای تولید | 1394 تا 1397 |
پیشرانه | 2 لیتری 4 سیلندر |
قدرت | 132 اسب بخار |
گشتاور | 180 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | 11.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | 9.0 لیتر ترکیبی |
طول | 4,580 میلیمتر |
عرض | 1,760 میلیمتر |
ارتفاع | 1,483 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 2,600 میلیمتر |
وزن | 1410 کیلوگرم |
ظرفیت باک | 45 لیتر |
رینگ و لاستیک | 15 اینچی 195 |