ام وی ام MVM X77 مدیران خودرو؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند جدید
ام وی ام X77 نسخهای از تیگو 7 محسوب میشود که ابعاد یکسان با پیشرانه و گیربکس مشابه ارایه میکند. احتمالا قیمت این خودروها نیز اندکی تفاوت خواهد داشت تا تیگو 7 در گروه محصولات فونیکس، کمی لوکستر و گرانتر از X77 باقی بماند.
براساس اخبار غیررسمی، X77 توسط مهندسان چری چین، مخصوص بازار ایران طراحی شده و مشابهی در دیگر کشورهای دنیا ندارد. به همین دلیل، عدم تولید انبوه خودرو تا زمان نگارش این مطلب باعث شده، تصاویر پرتعداد و متنوع X77 توسط شرکت سازنده منتشر نشوند. از سویی دیگر، خودروی مذکور شباهت بسیاری زیادی به لوکانو 5 دارد.
چری مهمترین برند خودروهای چینی در ایران است و حالا بیش از یک دهه سابقهی فروش خودرو به مردم ما دارد. امویام X33 حدود 12 سال توسط مدیران خودرو در ایران مونتاژ شد و حالا انواع MVM فونیکس و اکستریم برای بازار کشورمان عرضه میشوند. شرکت خودروسازی چری در شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) چین سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز بهکار کرد. چری در کنار بیوایدی، هماکنون بزرگترین شرکت صادرکننده خودروهای چینی محسوب میشود و تقریبا 70 درصد محصولات خود را به کشورهای آسیای شرقی و امریکای جنوبی میفرستد.
نسل اول تیگو 7 سال 2016 معرفی و توسط مدیران خودرو در ایران نیز عرضه شد. رونمایی از نسل دوم در سال 2020 سبد محصولات چری را متحول کرد و فروش این برند را با کمک کراساورهای ارزانتر، مثل X22 و X33 و X55 بالا برد. موفقیت حاصل از فروش تیگو 7، شرکت سازنده را به فکر تولید نسخههای متنوع با چهرههای متفاوت انداخت تا به این شکل، لوکانو L7 و پلاس فیسلیفت (شبیه تیگو 8) هم ساخته شوند. حالا X77 مدیران خودرو نیز به این گروه اضافه شده تا تیگو 7 با چهار ظاهر مختلف، همزمان در کشورهای مختلف شامل، ایران، چین، اندونزی، مالزی، اسپانیا، روسیه و برزیل مونتاژ شود.
طراحی بیرونی ام وی ام MVM X77 مدیران خودرو
در نگاه اول، X77 به لوکانو5 محصول ماموت شباهت دارد اما، نسخهی MVM چراغهای بزرگتر و خطوط مورب بیشتری ارایه میدهد. به بیان ساده، X77 حس اسپرت بیشتری فراهم میکند؛ اما لوکانو 5 ساده و کمهیجان دیده میشود. از سویی دیگر، جلوپنجرهی بزرگ با خطوط عمودی و طرح کروم براق، در هردو خودرو وجود دارد.
از دید روبرو، حجمدهی بدنه قابل قبول است و طراحی سپر، حالت دندان و آرواره به X77 میدهد. جایگاه مخصوص پلاک، مناسب به نظر میرسد و ادوات پلاستیکی در پایین، چندان توی ذوق نمیزنند. این خودرو ظاهرا از مهشکن سنتی با ساختار مدور در طرفین بدنه استفاده میکند که نسبت به شاسیبلندهای مدرن بازار جهانی، ترکیبی قدیمی دارد. از اندک تصاویر منتشر شده، میتوان فاصله بین برشهای بدنه را به وضوح تشخیص داد که البته احتمالا هنگام تولید انبوه، رفع خواهد شد.
در نمای جانبی، حجم نسبتا زیاد مواد پلاستیکی پیرامون گلگیر و رکاب، ناخوشایند است. این شرایط برای قاب پنجرهها و بخشی از آینه بغل نیز وجود دارد. ریل باربند نقرهای و زهوار بالای درهای ورود به کابین، با کمترین هزینه حس یک خودروی اقتصادی را از X77 دور میکنند؛ ضمن اینکه حجمدهی بدنه رینگهای 20 اینچ، جذاب به نظر میرسند.
در نمای پشت، X77 از طراحی دیگر کراساورهای چینی پیروی میکند و ساختار چراغهای پیوسته را مشابه وویا فری و نبکا ارایه میدهد. امویام X77 دارای جایگاه ویژه برای پلاک عقب است؛ اما کمی زیادهروی در حجمدهی و خطوط پشت خودرو دارد. همچنین ورقهای نقرهای رنگ در سرتاسر چراغ عقب دیده میشود که بسیار عجیب به نظر میرسد.
ابعاد بدنهی X77 با طول 4505 و عرض 1840 میلیمتر و ارتفاع 1669 میلیمتر و محوری 2650 میلیمتر تعریف میشود که عملا تفاوتی با فونیکس تیگو 7 پرو ندارد؛ اما سبک طراحی X77، این کراساور را بزرگتر و پهنتر نشان میدهد.
طراحی داخلی ام وی ام MVM X77 مدیران خودرو
ساختار ادوات مختلف و طراحی داشبورد برای تیگو 7 پرومکس و امویام X77 تفاوت چندانی ندارد. این خودروها از دو نمایشگر بزرگ با طرح ایستاده استفاده میکنند که اتفاقا قرار است به زودی برای مدل جدید X55 با نام X5 نیز استفاده شود. حتی دسته دندهی کوتاه برای تعویض دندهی الکترونیک نیز در این سه خودرو، مشابه است.
دو نمایشگر 12/3 اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل دیجتال پشت فرمان، در کابین X77 وجود دارد. بخش میانی و بالای داشبورد، از مواد نرم باکیفیت تشکیل شده است و کلیدهای مربوط به استارد دکمهای و تنظیمات سیستم صوتی، قابل قبول هستند. برای تنظیمات تهویه مطبوه از دو کلیدگردان استفاده شده و پنل لمسی برای خاموش یا روشن کردن سرمایش /گرمایش نصب شده است.
طراحی صندلی برای X77 راحتی مورد انتظار برای 4 سرنشین را فراهم میکند. این قسمتها تمام چرم هستند و حس بسیار خوبی به سرنشینان میدهند. ام وی ام MVM X77 برای سفر و تردد افراد بلندقد مناسب است؛ ضمن اینکه حدود 300 لیتر برای حمل بار داخل صندوق، فراهم میکند که اصلا جادار نیست.
پیشرانه و تجهیزات ام وی ام MVM X77 مدیران خودرو
موتور محرک X77 تفاوتی با X55 ندارد و 156 اسب بخار از پیشرانهی 1/5 لیتر توربو میگیرد. گشتاور 230 نیوتنمتر نیز، صرفا به چرخهای جلو منتقل میشود. هرچند که پیشرانهی مذکور برای X55 که سبکتر و کوچکتر است، عملکرد قابل قبول ارایه میکند؛ شتاب عالی برای X77 فراهم نمیکند و این خودروی جدید را در زمان 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. مهمترین تفاوت این خودرو با X55 گیربکس 6 سرعته دوکلاچهی تر است میانگین مصرف سوخت 9 لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت، دیگر مواردی هستند که میتوان برای X77 پیشبینی کرد.
مهمترین امکانات ام وی ام MVM X77 عبارتاند از:
· سقف پانورامیک
حفظ خودرو در شیب (Hill Start Assist)
پیشبینی قیمت ام وی ام MVM X77 مدیران خودرو
باتوجه به هزینهی خرید 2/2 تا 2/4 میلیارد تومانی برای تیگو 7 پرو تک دیفرانسیل و قیمت 1/8 میلیارد تومانی X55 پرو ie، احتمالا ام وی ام وی X77با حدود قیمت 2 میلیارد تومان پیشفروش خواهد شد. البته این پیشبینی با فرض نرخ دلار 85 تا 90 هزار تومانی در بازار آزاد است.