حضور هیئتهای خارجی در ایران پس از توافق بر هیمنه خواست عمومی برای کاهش قیمت خودروها و افزایش در نوع و کیفیت این کالاها افزوده و حال کار از کار گذشته است. نه گفتاردرمانی مسئولان سودی دارد و نه ادامه راهبردهای تکراری. به نظر میرسد یک حرکت ملی جهت تغییر در شرایط تولید و فروش خودرو در ایران آغاز شده و بهشدت در تلاش است تا تغییراتی اساسی در سازوکار بازار خودروی کشور ایجاد کند.
جالب است که اخیراً گروهی با عنوان «خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته است که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمتها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تأثیر قرار دهد. حال سؤال اینجاست که ریشه شکلگیری چنین کمپینهایی در شبکههای اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟
کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سالهای گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند. سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی دراینباره میگوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چراکه طی سالهای گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشتهاند که سبب شده خشم انباشته شدهای علیه آنان به وجود آید. او میافزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانهها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولیها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند. لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو میگوید: حقیقتاً این انتظار بهجا نیست چراکه در حال حاضر هیچ خودروسازی نمیتواند در رنجهای کنونی بهمانند ایرانخودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئناً اکنون چینیها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
اقتصادنیوز نیز با بررسی تأثیر کاهش تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی شور نوشت: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری یکی از مهمترین دغدغههای سیاستگذاران اقتصادی کشور است و عوامل مؤثر بر افزایش و یا کاهش آن زیر ذرهبین تحلیلگران اقتصادی کشور قرار گرفته است. به گزارش اقتصاد نیوز بر اساس آمارهای منتشر، میزان تولید خودرو در کشور به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافته است و با توجه به اینکه خودرو بهعنوان یکی از پیشرانهای رشد اقتصادی بوده، ممکن است کاهش تولید آن بر رشد فصلهای آینده تأثیری منفی بگذارد. اما سیدعلی مدنیزاده، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نگاه دیگری به این موضوع دارد و معتقد است شرایط فعلی تولید خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تأثیر منفی نخواهد گذاشت. وی معتقد است اکنون هم که تولید خودرو اندکی کمتر شده، اما این میزان تولید به نحوی نیست که بر نرخ رشد اقتصادی کشور تأثیر نامطلوب بگذارد و آن را مجدداً منفی کند. بنابراین شاید بخش خودرو نتواند بهشدت قبل نرخ رشد اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد اما میتواند رشد اندک خود را به بخشهای دیگر هم منتقل کند. بنابراین نرخ رشد خودرو بر نرخ رشد اقتصادی تأثیر منفی نمیگذارد و آن را نزولی نمیکند.
از سوی دیگر روزنامه ایران در شماره تازه خود نوشته است: "ایران و ژاپن آماده همکاریهای نفتی و خودرویی شدند". این روزنامه در ادامه مینویسد: دیروز 28 شرکت ژاپنی شامل 18 شرکت نفتی و 10 شرکت خودرویی و بانکی نظیر مدیران و نمایندگان ویژه شرکتهای میتسوبیشی، تویوتا، میتسویی، جِی جی سی (JGC)، بانک UFJ میتسوبیشی با مسئولان کشور دیدار و مذاکره کردند و نتیجه این مذاکرات چیزی جز ادامه و گسترش همکاریهای ایران و ژاپن در پساتحریم نبود. بهطوری که وزیر نفت در خاتمه دیدار از مذاکره مفید و سازنده با بیش از 21 شرکت ژاپنی خبر داد و گفت: امیدواریم با لغو تحریمها، آینده خوبی در روابط دو کشور شکل بگیرد.
هیئت ژاپنی که در نخستین روز ورود به تهران (شنبه) با ولیالله سیف رئیسکل بانک مرکزی ایران گفتوگو کرده بود، روز گذشته پس از ملاقات با وزیر نفت ایران به وزارت صنعت رفت تا با محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مذاکره کند. در این دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ظرفیت تولید خودروهای سبک و سنگین کشور تا دو برابر ظرف 10 سال آینده خبر داد و گفت: ایران و ژاپن میتوانند در صنایع خودروسازی همکاری نزدیکی داشته باشند. نعمتزاده در دیدار معاون وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اظهار کرد: ایران و ژاپن در گذشته همکاریهای بسیار استراتژیک و بلندمدتی داشتهاند که به نظر میرسد تداوم این همکاریها در دوره جدید نیز باید پیگیری شود.
از پایتخت خبر میرسد که رنو تحرکات تازهای برای در دست گرفتن بخشی از بازار خودروی کشور انجام داده و در تازهترین حرکت، اقدام به عرضه و فروش مدل سیمبل یا لوگان 2013 نموده است. نمایندگی رسمی رنو در ایران، شب گذشته از خودرو رنو سیمبول رونمایی کرد تا فروش این خودرو فرانسوی را رسماً در ایران آغاز کند. به گزارش اقتصادنیوز در این مراسم جمشید حسینی، مدیرعامل نگین خودرو با اشاره به خصوصیات فنی رنو سیمبل گفت: این خودرو از موتوری با حجم ۱۶۰۰ سی سی و قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار، برخوردار است و با بررسیهایی که داشتیم متوجه شدیم در بازار ایران جای یک خودرو سدان اروپایی با قیمت مناسب خالی است و از این رو شرکت نگینخودرو تصمیم گرفت بهعنوان نماینده رنو فرانسه در ایران، واردات رنو سیمبل انجام دهد. حسینی با بیان اینکه رنو سیمبل از سال ۲۰۱۳ به بازار جهانی وارد شده است، گفت: این خودرو در بازارهای بینالمللی توانسته به خودرویی موفق تبدیل شود تا جایی که حتی در برخی کشورها رنو سیمبل با توجه به برخورداری از ویژگیهایی مانند استهلاک پایین، شتاب مناسب میتواند برای نیروهای پلیس و تاکسی هم استفاده شود.
مدیرعامل نگین خودرو در مورد قیمت رنو سیمبل گفت: برای این خودرو در حال حاضر سه تیپ آپشن در نظر گرفته شده که قیمت آنها در مدل پایه حدود ۶۷ میلیون تومان و در مدلهای فول به حدود ۷۵ میلیون تومان میرسد. البته تلاش داریم این خودرو را به قیمت پایینتری برسانیم و در بازار ایران عرضه کنیم. مدیرعامل نگینخودرو درخصوص چشمانداز بازار خودرو در ایران گفت: پیشبینیام این است که قیمت خودرو بیش از این نمیتواند کاهش بیابد زیرا طبیعتاً چنین کاهشی به تولید ملی آسیب وارد میکند. زیرا برای دولت مهم است فرصتهای شغلی خود را در کشور به خطر نیندازد. چنین انتظاراتی در سالهای گذشته هم بوده و در این شرایط باید تلاش شود سیاستهای کلان خودرو حفظ شود. با شرایط فعلی تصورم این است که قیمتها بهمرور افزایش پیدا خواهد کرد چراکه نرخ ارزها در حال افزایش است و به همین دلیل خودروها گران میشوند. بنابراین هماکنون بهترین زمان برای خرید خودروهای وارداتی است زیرا مشتریان میتوانند از تخفیفهای بسیاری که ارائه شده است، استفاده کنند.
همچنین یک خودروی تاریخی که دربرخی از سریالهای قدیمی تلویزیون نیز حضور داشته است از سوی مالک در معرض فروش قرار گرفته است. به گزارش عصرایران، یک خودروی تاریخی که در برخی از سریالهای قدیمی تلویزیون نیز حضور داشته است از سوی مالک در معرض فروش قرار گرفته است. این خودرو که یک دوج، کرنت مدل ۱۹۴۹ است در وضعیت بسیار مناسبی نیز نگهداری شده به طوری که بسیاری از قطعات آن هنوز از نوع اصلی و فابریک است. این خودروی تاریخی هم اینک در سریال شهرزاد در حال استفاده است و مقرر شده تا بعد از پایان فیلم برداری خودرو به مالک آن تحویل شود. مالک این خودرو برای فروش آن مبلغ ۱۸۵ میلیون تومان را ذکر کرده است.
اطلاعات جدید حاکی از ان است که روباتها مرحله خود آگاهی را پشت سر گذاشتهاند و این مسئله سبب شده تا فعالان حوزه فناوری به فکر عواقب توسعه های هوش مصنوعی بیافتند. به گزارش پدال به نقل از هفت صبح در همین زمینه متخصصین دانشگاه پلیتکنیک رنسلیر در نیویورک (Rensselaer Polytechnic Institute in New York)، پس از طراحی و کار مداوم بر روی معماری روباتهای هوشمند، با انجام تستهایی بر روی سه مدل از آخرین دستاوردهایشان متوجه شدند که یکی از آن سه مدل به مرحله خود آگاهی انسان گونه رسیده است. آنچه در این تست اثبات شده میتوانید بهمنزله پایان دوره ساخت رایانههای بدون قدرت تفکر فعال و آغاز دوره نوینی باشد. حالا توسعههای اینچنینی سبب شده تا توجه فعالان و آیندهنگرانی چون استفن هاوکینگ فیزیکدان مدرن بزرگ، استیو وازنیاک (همکار قدیمی استیو جابز در مدیریت اپل) و ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا که از فعالترین افراد در حوزه هوش مصنوعی است به این مسئله جلب شود. این دو که همواره به مسئله هوش مصنوعی و پتانسیل تخریبی آن در آینده توجه ویژهای داشتهاند، با تنظیم نامهای به محققین حوزههای مختلف در کارگاهها و دانشگاهها اخطار دادند و آنها را نسبت به اثرات مخرب این روند پیشرفت هوش مصنوعی در زمینه روباتیک آگاه کردند.
گرچه مدل جولیا نخستین محصول از گسترهی محصولاتی است که قرار است آلفا را بهعنوان یک خودروساز جهانی معرفی کند اما اخباری از کمپانی فیات درز نموده که از ارائه قریب الوقوع یک کراساوور لوکس جهت رقابت با محصولاتی همچون بی ام و X1، آئودی Q5 و مرسدس بنز GLC خبر میدهد. گفته شده معماری فنی این مدل بر اساس مدل جولیا و با اتکا به یک سیستم دیفرانسیل RWD/AWD پایهگذاری میشود. این مدل که قرار است تا اواسط 2016 به بازار معرفی گردد از طراحی جدید آلفا سود میبرد و چهرهای نزدیک به مدل جولیا دارد.
رنو پس از عرضه نمونه سدان تالیسمان، احتمالا به سراغ نسخه 5 درب و استیشن این مدل زیبا که استیت نام دارد میرود. رنو ادعا کرده است که تالیسمان در گسترهای وسیع از امکانات و ایمنی میتواند به خریداران خود بهترین خدمات ممکن را بهعنوان یک استیشن کامل و جادار ارائه کند.
تویوتا پریوس c پس از یک بهروزرسانی گسترده در مهندسی خود توانست بالاترین مرتبه ایمنی را از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای امریکا IIHS دریافت نماید. این مدل که کوچکترین مدل در رده محصولات پریوس است در تست سال 2012-2014 خود در همین موسسه نمره ضعیف را کسب نموده بود که با مهندسی مجدد در ساختار و مباحث ایمنی توانست عالیترین درجه ایمنی را کسب نماید.
خبرهای منتشر شده از تلاش برند اینفینیتی برای تغییرات گسترده در محصولاتش خبر میدهد. بر طبق این اخبار اینفینیتی قصد دارد تا با توجه به برنامهریزی های از پیش تعیین شده در گسترهای از محصولاتش تغییرات عمده ای ایجاد کند و با بازنشست نمودن برخی از مدلها، ردههای جدیدی از محصولاتش را که دارای طراحی نوین و تکنولوژی پیشرفته هستند به بازار معرفی کند. یکی از این تغییرات جایگزین شدن کامپکت جدید Q30 با مدل Q40 است. برمبنای برنامهریزی شرکت اینفینیتی، مدل Q30 قرار است در نمایشگاه خودرو فرانکفورت عرضه شود و تا ابتدای 2016 به لیست فروش شرکت اضافه شود. همچنین پس از ارائه این مدل، یک کراس اوور اسپرت نیز با نام QX30 که بر مبنای Q30 ساخته شده، عرضه میگردد. بهروزرسانی سدان Q50 در سال 2016، عرضه کوپه اسپرت Q60 و ارائه نسل جدید QX60 نیز آر دیگر برنامههای این برند لوکس و اسپرت است.
هوندا موتور اعلام کرده است که 80 درصد از تعداد 8600 دستگاه رودستر S660 که در ژاپن به فروش رسانده است را افرادی با سن بالاتر از 40 سال خریداری کردهاند. هوندا پیشبینی کرده بود مدل S660 با اقبال گستردهای از سوی جوانان ژاپنی مواجه شود.
آخرین خبر هم اینکه گروه خودروسازی سایپا توانست با ارسال بیش از 5440 دستگاه پک خودروی تیبا در هفته اول مردادماه امسال به کشور عراق، رکورد صادرات این محصول در سال 93 را بشکند. این اتفاق در حالی افتاده است که شرکت سایپا در طول سال 93 تعداد 5440 دستگاه پک خودروی تیبا به عراق صادر کرد که پس از تولید خودرو در این کشور در اختیار مشتریان عراقی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، با توجه به استقبال بازار از خودروی تیبا، تیراژ تولید این خودرو در سال جاری افزایش یافته و طبق برنامهریزیهای انجام شده تا سال 95 جایگزین خودروهای خانواده ایکس 100 خواهد شد. نظر به استقبال روزافزون مشتریان عراقی از خودروی تیبا و تثبیت جایگاه این محصول در بازار عراق، شرکت سایپا در نظر دارد با افزایش تولید محصولات خود در کشور عراق به نرخ تولید 100 دستگاه در ساعت دست یابد و پیشبینی میشود تولید محصولات سایپا در این خط تا آینده نزدیک به 170 دستگاه روزانه در سه شیفت کاری بالغ شود.