میز خبر: پیش‌فروش‌های سؤال‌برانگیز خودروسازان داخلی

شنبه 10 مهر 1400 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
haima s7 plus (10)
وزارت صمت تاکنون تصمیمی برای تغییر روند فروش و پیش‌فروش خودروها از طریق قرعه‌کشی نگرفته و ظاهراً در نبود کنترل و نظارت، باید همچنان شاهد تقویت...

وزارت صمت تاکنون تصمیمی برای تغییر روند فروش و پیش‌فروش خودروها از طریق قرعه‌کشی نگرفته و ظاهراً در نبود کنترل و نظارت، باید همچنان شاهد تقویت دلالی و قیمت سازی پنهان شرکت‌ها باشیم.

در هر بار ثبت‌نام و قرعه‌کشی، تنها تعداد معدودی خودرو در یک روند غیر شفاف و سؤال‌برانگیز ارائه می‌شوند که باعث افزایش فاصله قیمت بازار و کارخانه خودروها شده و همین موضوع و سودای کسب سود از این ماجرا هم باعث هجوم دلالان و مردم عادی غیر مصرف‌کننده برای کسب منفعت شده و چرخه‌ای معیوب در حال تقویت است.

هنوز آماری از اینکه چند درصد تولید خودروها در برنامه‌های فروش عرضه می‌شوند، اعلام نشده اما فاصله معناداری بین میزان تولید با تعداد خودروهای قرار گرفته در لاتاری خودروسازان دیده می‌شود.

ثبت‌نام خودروی هایما پلاس که در روز چهارشنبه با قیمت 675 میلیون تومان و بدون قرعه‌کشی و با تحویل سه ماهه و اولویت در زمان ثبت‌نام شروع شده بود، تنها در چند دقیقه به پایان رسید. در روزهای آینده شاهد نمایش فروش بعدی توسط گروه بهمن برای خودروی فیدلیتی هم خواهیم بود.

یکی از راهکارهای جایگزین برای قرعه‌کشی و پیش‌فروش‌ها، بهره‌گیری از بورس کالا عنوان می‌شود. اینکه تولیدات هر روز خودروسازان در همان روز در بورس کالا عرضه شود می‌تواند لااقل به شفافیت بیشتر در برنامه‌های فروش و عرضه به متقاضیان منجر شود. راه‌کاری که مورد وثوق وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نیز قرار دارد.

خبر دیگر اینکه سایپا با افزایش حدود 20 درصدی قیمت وانت‌های خود به استقبال پاییز رفته است. قیمت وانت پراید یا سایپا 151 از 105 میلیون به 124.900 میلیون تومان رسیده و قیمت وانت باستانی زامیاد آپشنال هم با حدود 30 میلیون افزایش به 241 میلیون و 850 هزار تومان و قیمت نسخه دوگانه‌سوز زامیاد با 27 میلیون افزایش به 257 میلیون و 850 هزار تومان رسیده است. قیمت پادرا پلاس هم حدود 20 میلیون رشد کرده و به 285 میلیون تومان رسیده است.

حمایت‌های بی‌چون‌وچرا از صنعتی که قادر نیست خودروهای به‌روز و ایمن و کم‌مصرف تولید کند و باوجود ارزان‌ترین نیروی کار دنیا و مواد اولیه بسیار ارزان و پایین‌ترین ارزش ارز، کمرش از واردات خودروهای خارجی می‌شکند، همچنان باعث قربانی شدن مردم خواهد شد. اگر تولیدکننده‌ای با این همه شرایط حمایتی هنوز قادر به تولید محصولی با تکنولوژی روز و قیمت قابل رقابت نیست، این از ضعف و بی‌لیاقتی مدیرانش یا سودجویی سیری‌ناپذیر آنهاست. یکی از بال‌های عدالت در صنعت، توجه به نیاز و خواست مصرف‌کنندگان است که همواره نادیده گرفته می‌شوند و هزینه‌های مدیریت‌های اشتباه را می‌پردازند. حمایت از تولید داخلی و کار و اشتغال را باید از بازارهای رقابتی و آزاد آموخت. اما ظاهراً آموختن از دیگران و حتی درس گرفتن از اشتباه‌های گذشته، در سیره ما جایی ندارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.