میز خبر: از بازگشت فرانسویها تا لامبوی ایرانی
این روزها جهان خودرو در سکوت کارش را بهپیش میبرد. خبر چندانی وجود ندارد و عمده اخبار از تصاویر جاسوسی و فراخوانهای مختلف حکایت دارد. خبری از پروژههای بزرگ درز نمیکند و خودروسازان بزرگ بهشدت مشغول کارند تا رکوردهای تولید خود را در سالی که موتورهای رشد اقتصادی آن ازجمله چین، اروپا و ژاپن رشد چندانی ایجاد نکردهاند ارتقا دهند. فیات با ورود معرفی مدلهای مختلف در روزهای اخیر هنوز هم در مورد واگذاری فراری تردید دارد، مرسدس بنز به پوستاندازی محصولاتش ادامه میدهد، بامو بدجور سودای تولید مدلهای الکتریکی و هیدروژنی دارد و تویوتا هم حتی با وجود تولید محصولاتی چون مگا پیکسس هنوز از ارائه اطلاعاتی درباره لندکروزر جدید سرباز میزند گرچه جاسوسان کار خود را بهخوبی انجام میدهند و پیاپی تصاویر بهتری از پروژههای مخفیانه این شرکت برای مخاطبان به ارمغان میآورند.
در داخل کشور نیز اقتصاد همچنان در رکود است و بااینکه تولید خودرو در سهماهه اخیر به نسبت سال گذشته از 16% رشد برخوردار بوده اما ناپایداری شرایط اقتصادی مانع اصلی توسعه هرچه بیشتر صنعت خودروی کشور است. در همین راستا روز گذشته روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیل شرایط کنونی صنعت خودروی ایران نوشت: این روزها که رسانههای خارجی پیدرپی از اشتیاق خودروسازان فرانسوی برای حضور در ایران خبر میدهند، بسیاری از فعالان صنعت خودرو کشور امیدوارند همکاری دوباره با آنها، به ارتقای توان فنی و تکنولوژیک جاده مخصوصیها بینجامد، با این حال، برخی کارشناسان نیز معتقدند موانع بزرگی وجود دارند که ممکن است اجازه شکلگیری شراکتی برد- برد را به طرفین ندهد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، حصول نتایج مثبت از پیوند دوباره خودروسازان ایرانی و فرانسوی (و البته سایر شرکتهای خودروساز خارجی که قصد حضور در ایران را دارند)، منوط و مشروط به آن است که این «پیوند» به دور از حواشی، صورت گرفته و فضای کسبوکار مناسبی ایجاد شود و قیمتگذاری دولتی در کار نباشد. به عبارت بهتر، «دور ماندن از حواشی»، «بهبود فضای کسبوکار» و «لغو قیمتگذاری دولتی» سه شرط اصلی شراکت موفقیتآمیز خودروسازان ایرانی و فرانسوی بهشمار میروند، چه آنکه صنعت و بازار خودرو ایران در گذشته از این سه ناحیه بسیار صدمه دیدهاند.
مصاحبه هفته
همچنین در حالی به نتیجه نهایی مذاکرات هستهای ایران و غرب نزدیک میشویم که خبرگزاری رویترز چندی پیش به نقل از یک مقام دولتی فرانسه خبر از آمادهباش دولت این کشور به صنعتگران برای حضور در ایران داد. دراینبین بازگشت خودروسازان فرانسوی بیش از باقی صنایع این کشور محتمل به نظر میرسد این در شرایطی است که به گفته کارلوس تاوارس، رئیس شرکت خودروسازی پژو سیتروئن بازگشت اعتماد ایرانیها با توجه به سابقه این شرکت در ترک ناگهانی این کشور، کاری دشوار است. در همین زمینه هفته گذشته سردبیر شبکه رادیویی آرتیال فرانسه گفتوگویی با محمدرضا نجفیمنش، عضو هیئتمدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در محل این انجمن انجام داده که متن آن در پی میآید:
آقای نجفیمنش، بهعنوان نخستین پرسش، آنچه این روزها در ایران توجه ما را به خود جلب میکند، استفاده گسترده ایرانیان از خودروهای خارجی و موضوع گفتوگوی ما خودروهای فرانسوی است، بهراستی، تعویض قطعات و خدمات پس از فروش این وسایل، با توجه به وجود تحریمها، به چه شکلی تأمین میشود؟
ما با شرکتهای فرانسوی سابقه همکاری بلندمدتی را داریم بخش گستردهای از این قطعات در ایران تولید میشوند؛ بیش از 80 درصد قطعات پژو و 60 درصد قطعات رنو در ایران ساخته میشوند. اینقدر هست که در طول مدت همکاری، دانش فنی ساخت این قطعات به شرکتهای ایرانی رسیده است. همچنین، همکاری پژو و رنو، محدود به سازندگان ایرانی نیست. برخی از قطعات مورد نیاز از طریق کشورهای واسطهای که با فرانسویها همکاری دارند، به ایران وارد میشوند.
در صورت حصول توافق نهایی، آیا شرکتهای خودرو و قطعهساز ایرانی، برنامهای خاص برای حضور مجدد فرانسویها در ایران دارند؟
کشور فرانسه به علت حضور امام خمینی هنگام تبعید و خرید نفت ایران در زمان جنگ توسط شرکت توتال، از حسن سابقه و همکاری خوبی میان ایرانیان برخوردار است؛ البته در حوزه صنایع خودرو، حضور رنو در ایران و کیفیت بالای خودروهای این شرکت، بر این اعتماد افزوده است.
هرچند که چون و چرای غیرمنطقی فرانسویها این روزها، گهگاه فضای مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 را تیره میکند؛ بیگمان، انتظار مردم ایران، همکاری بیشتر فرانسه برای پیشبرد مذاکرات است یا حداقل اینکه اگر خیر نمیرسانند، دامن از شر نیز برچینند. البته ما میدانیم که شرکتها در فرانسه از استقلال برخوردارند و منافع خود را در همکاری با ایران میبینند. به هر روی، مخدوش کردن سابقه خوب همکاری دیرین، چندان منطقی نیست. پیغام ما به سردمداران فرانسوی این است که یقین کنند این توافق انجام خواهد شد و آشکارا با پیشبرد مذاکرات مخالفت نکنند، چراکه ممکن است به رابطه صنعتی ایران و فرانسه لطمه بزنند.
آیا شما پیشقراردادی با شرکتهای فرانسوی دارید؟
بله، ما با شرکت رنو قرارداد داریم. پژو نیز به ایران بازگشته و قرارداد همکاری تازهای را بهصورت (50، 50) با ایران بسته است. اما ما شروطی برای عقد قرارداد داریم؛ شرط اول ما عدم حضور CKD و مونتاژ صرف است. دوم اینکه ما نیازمند بازار صادرات هستیم و باید میزان صادرات خود را افزایش دهیم. و شرط سوم این است که در ساخت محصولات و مدلهای جدید، قطعهسازان ایرانی باید از همان آغاز و طراحی محصول، با شرکتهای فرانسوی همکاری نزدیکی داشته باشند.
با توجه به مناقشات کنونی، دوران پس از توافق را چطور ارزیابی میکنید؟
ترجیح ما این است که رابطه تازهای را با صنعتگران فرانسوی آغاز کنیم. هرچند که این فصل تازه، با رقابت بینالمللی ویژهای، با حضور شرکتهایی چون فولکس، فورد و ... همراه خواهد بود.
پدر و پسر لامبو ساز
خبر دیگر هم به پدر و پسر خلاقی مربوط میشود که با یک حرکت جالب اقدام به طراحی و ساخت نمونهای وطنی از لامبورگینی اونتادور کردهاند. محمدرضا ریحانی ۴۴ ساله و فارغالتحصیل رشته مهندسی برق با همکاری پسر 9 سالهاش ایلیا توانست، لامبورگینی ایرانی بسازد. خودروی لامبورگینی اونتادور به تعداد ۶۰۰ عدد در کل دنیا ساخته شده و نمونه ساخته شده توسط آقای ریحانی در حال حاضر بهعنوان نمونه با موتور ۸ سیلندر ۲۲۰ اسببخار با طراحی گیربکس خود سازنده، قابلیت حرکت و مانورهای اساسی رانندگی را دارد و بر اساس اطلاعات ارائه شده، قابلیت نصب دو موتور ۸ سیلندر بر روی این خودرو وجود دارد.
گفتنی است این خودرو که (Lamborghini Persian gulf) نامگذاری شده است قرار است بهصورت نمایشی با همکاری شرکت ایرانی دادمهر بهعنوان سفیر صلح ایران از شمال کشور تا خلیجفارس و با شعار صلح جهانی، مسیر متنوعی را از شهرهای مختلف کشور طی نماید. محمدرضا ریحانی قصد دارد ۱۶ شهریور سفری را از مشهد به بندرعباس آغاز کند. او میخواهد ۳۰ شهریور روز جهانی صلح، لامبورگینی پرشین گلفش را که نشاندهنده توانمندی ایرانی است به خلیج همیشگی فارس برساند.
بازگشت فیسکر با کارما
اما برطبق روال همیشگی اخبار مهم صنعت خودرو در آن سوی آبها رقم میخورد. در همین راستا خبری که در میان هیاهوی شرکت بزرگ و عرضه مدلهای جدید گم شد صحبتهای مدیران برند فیسکر درباره عرضه مجدد مدل کارما بود. جیمز تیلور مدیر بازاریابی شرکت فیسکر که تحت عنوان مخفف FATG به فعالیت ادامه میدهد بهتازگی از برنامه این شرکت برای تولید در ایالاتمتحده خبر داده است. به گفته تیلور کارخانه جدید فیسکر 150 فرصت شغلی ایجاد میکند و برنامه گستردهای برای توسعه بازار در نظر دارد. FATG یا Fisker Automotive and Technology Group تحت مالکیت جدید گروه چینی ون ژیانگ، قول داده تا کارخانه خود را در "مورنو ولی" کالیفرنیا محلی در نزدیکی دفتر مرکزی فیسکر در ایالاتمتحده واقع در "کوستا مسا" بسازد. برطبق گفته جیمز به احتمال فراوان فیسکر مدل کارما را با همین طراحی و اندکی ارتقا روانه بازار خواهد کرد اما ممکن است سیستم هیبریدی، باتریها و تزیینات و طراحی داخلی کارما را تغییر دهد. کارشناسان قیمت تخمینی این مدل را حدود 135 هزار دلار عنوان کردهاند.
تویوتا برای ژاپنیها ون ارزان میسازد
تویوتا با همکاری دایهاتسو اقدام با تولید خودرویی مکعبی با نام پیکسیس مگا نموده است که کامپکتی مکعبی شکل و 5 نفره است. این خودرو که با پوزهای کوتاه و خطوطی ملایم طراحی شده در داخل چیدمان جالبی دارد. سرتاسر اتاق مملو از جعبههای کوچک و بزرگ برای جا دان اشیا است و این مدل طوری طراحی شده تا حداکثر استفاده از فضای داخل صورت گیرد. نمونه تنفس طبیعی مگا پیکسس از یک موتور 600 سیسی با قدرت 51 اسببخار و 44 پاوند فوت گشتاور بهره میگیرد. گونه دیگر مگا پیکسس با همین موتور و با استفاده از توربو شارژ میتواند تا 64 اسببخار قدرت تولید کند و با استفاده از یک گیربکس CVT قدرت را به چرخهای جلو منتقل کند. این خودرو با قیمتی حدود 11 هزار دلار بهزودی در ژاپن به فروش میرسد. تویوتا برنامهای برای فروش این خودرو در خارج از ژاپن ندارد.
خبر دیگر درباره تویوتا رندرهایی است که بهتازگی از نسل آینده خودروی محبوب و پرفروش پریوس لو رفته است. این تصاویر که توسط سایت تایوانی mobile.autonet.com.tw منتشر شده نشان میدهد طراحی این مدلها فانتزی و بسیار به شیوه کنونی طراحی تویوتا نزدیک است. هنوز تویوتا این تصاویر را تأیید نکرده است. تویوتا احتمالاً این مدل را در اواخر سال 2016 به نمایش خواهد گذاشت و در اوایل 2017 عرضه جهانی آن را آغاز خواهد کرد.
اتمام پروسه تولید 918
خبر دیگر اینکه گویا کمپانی پورشه اعلام کرده است پس از 21 ماه از آغاز تولید مدل Spyder 918 پروسه مونتاژ این ابرخودروی هیبریدی برای همیشه به پایان رسیده است. پورشه با وجود تأیید خبر تدارکات ویژهاش برای جایگزینی مدل 918، چیزی درباره برنامههای خود در این حوزه نگفته است.
بازگشایی موزه آلفا
کمپانی آلفا رومئو ایتالیا به مناسب 105 مین سالگرد تأسیسش، اقدام به بازگشایی موزه خود با نام “La macchina del tempo” واقع در شهر آرِس واقع در استان میلان ایتالیا نموده است. این شهر که یکی از اصلیترین پایگاههای تولید آلفا رومئو است از سال 1960 به یک از پایگاههای تولید محصولات برند آلفا تبدیل شد. این موزه با امکاناتی همچون کتابفروشی، کافیشاپ، مرکز اسناد و سالن تست خودرو هرساله پذیرای توریستهای بسیاری از اقصی نقاط جهان است. در این موزه میتوان از 69 مدل مختلف برند آلفا دیدن کرد. ازجمله این مدلها میتوان به 6C 1750 گرن اسپورت، 24HP، 8C و 159 اشاره کرد.
ارائه نسخه ارتقاءیافته A45 AMG
مرسدس بنز بهتازگی از سرمایهگذاری 1 میلیارد دلاری خود برای نسل جدیدی از محصولات کامپکتش خبر داده که قرار است در مجارستان و آلمان تولید شوند. براین مبنا قرار است مدل A در سال 2018 رونمایی شود. در همین راستا مرسدس بنز از ارائه نسخه A45 AMG با قدرت 400 اسببخار خبر داده است. به گفته توبیاس موئر از مدیران AMG- Mercedes، دلیل این ارتقا مقابله با گونههای برتر بازار ازجمله گلف R400 و بی ام و M2 است. موتور جدید که تکاملیافته گونه قبلی است توسط مهندسان گروه AMG بازطراحی شده است. در مدل جدید از سیستم 4 چرخ متحرک 4Matic استفاده میشود.
تصویر روز: