میز خبر: سایپا گران میکند یا تیشه به ریشه خود میزند؟
سایپا مونتاژکار ایرانی که در روزهای گذشته از افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت محصولات سالخوردهاش خبر داده بیشک بمب خبری هفته اخیر را ترکاند و در میانه سبقتگیری اروپاییها از هم برای حضور در تهران و دیپلماسی اقتصادی و مملو از خبر دولت و زدوخوردهای دلواپسان و موافقان توافق در کنگره آمریکا، جالبترین خبری بود که میشد خواند و در آن تأمل کرد.
معاون بازاریابی و فروش سایپا از افزایش قیمت محصولات این شرکت در صورت تصویب شورای رقابت خبر داده و گفت: مرحله بعدی تغییر قیمتها بر اساس نرخ تورم و بر مبنای فرمول مشخص شده و تأیید مراجع ذیصلاح خواهد بود. رضا تقیزاده اظهار کرد: پیگیری 16 ماهه گروه خودروسازی سایپا در حال به نتیجه رسیدن است و مجوزهای لازم برای افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت خودرو صادر خواهد شد.
البته درباره بازار خودروی داخل اخبار کاملاً امیدوارکننده است و گویا همه شرایط دستبهدست هم داده تا با انحصار تاریخی خودروسازان داخلی مقابله کند. دنیای اقتصاد روزنامه مطرح و پرتیراژ کشور، دیروز در صفحه اقتصادیاش دراینباره نوشت: همسو با افت 55 درصدی واردات خودرو در چهار ماه گذشته، بازار هماکنون شاهد تخفیفهای ویژه برخی واردکنندگان بهمنظور جلب نظر مشتریان است. کاهش میلیونی قیمت برخی خودروهای وارداتی به دلیل رکود بازار در حالی منجر به تغییر استراتژی واردکنندگان شده است که بعد از توافق هستهای مشتریان در شرایط انتظاری برای کاهش قیمتها و ورود خودروهای جدید بهسر میبرند.
در همین حال برخی از واردکنندگان معتقدند که تخفیفها ویژه برای خروج بازار از رکود است. به نظر میرسد در کوتاهمدت حداقل قواعد بازی در حوزه واردات در حال تغییر است و قیمتها رو به نزول. جالب این است که بازار خودروهای وارداتی این روزها از هیچ قاعده و مکانیسمی پیروی نمیکند، بهطوریکه باوجود کاهش 55 درصدی واردات، تقاضا برای خودروهای یاد شده نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. معمولاً در چرخه کسبوکار، هر کالایی با تقاضاکنندگان و عرضهکنندگان آن کالا روبهرو است؛ بنابراین اگر در بازاری به هر دلیل عرضه و تقاضا باهم برابر نباشند؛ یعنی بازار در تعادل نیست.
خبر دیگر اینکه برخلاف روند رشد تولید خودرو در ماههای اخیر، تولید این محصولات در تیر ماه امسال نزولی شد. به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در تیر ماه امسال با کاهش 10.1 درصدی از 102 هزار و 815 دستگاه در تیر 1393 به 92 هزار و 457 دستگاه در تیر 1394 کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با کاهش 3.3 درصدی از 87 هزار و 555 دستگاه در تیر 1393 به 84 هزار و 661 دستگاه کاهش یافته است. تیر ماه امسال تولید انواع وانت نیز با کاهش 49.1 درصدی از 13 هزار و 817 دستگاه در تیر 1393 به 7037 دستگاه کاهش یافت.
تیر ماه امسال تولید انواع مینیبوس و میدلباس در کشور با رشد 121.7 درصدی از 23 دستگاه در تیر 1393 به 51 دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع اتوبوس با افت 51.7 درصدی از 89 دستگاه در تیر 1393 به 43 دستگاه کاهش یافته است. در این مدت تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش 50 درصدی از 1331 دستگاه در تیر 1393 به 665 دستگاه کاهش یافته است. اما در چهارماهه نخست امسال تولید انواع خودرو در کشور با رشد 8.4 درصدی از 328 هزار و 515 دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به 356 هزار و 239 دستگاه افزایش یافته است.
چهارماهه نخست امسال تولید انواع سواری با رشد 17.6 درصدی از 279 هزار و 852 دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به 329 هزار و 55 دستگاه افزایش یافته است. در این مدت تولید انواع وانت با کاهش 48.9 درصدی از 44 هزار و 854 دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به 22 هزار و 905 دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع مینیبوس و میدلباس نیز با رشد 129.6 درصدی از 71 دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به 163 دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع اتوبوس نیز با کاهش 18.8 درصدی از 298 دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به 242 دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با رشد 12.6 درصدی از 3440 دستگاه در چهارماهه نخست سال گذشته به 3874 دستگاه افزایش یافته است.
جالبترین نکته این روزهای بازار خودروی ایران هم علاوه بر کاهش 5 درصدی قیمت خودروهای وارداتی، کاهش 15 درصدی قیمت خودروهای چینی در بازار است. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران و نماینده کمیسیون تخصصی خودروی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان کاهش قیمت در خودروهای چینی گفت: خودروهای چینی نسبت به خودروهای داخلی و وارداتی بیشترین افت قیمت را داشتهاند بهطوریکه کاهش قیمت در این خودروها 15 درصد بوده است. وی در گفتگو با عصر ایران در مورد اینکه چرا خودروهای چینی کاهش قیمت بیشتری را نسبت به خودروهای دیگر بازار داشتهاند؟ گفت: به نظر من با توجه به خبرهای مطرح شده درزمینهٔ ورود خودروسازان اروپایی به ایران، خریداران خودرو منتظر ورود این خودروها به بازار هستند و لذا در این زمینه اقبال به استفاده از خودروهای چینی کاهش یافته است.
خبر دیگر اینکه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا طی حکمی سیدمهدی آستانی را به سمت مدیرعامل و عضو موظف هیئتمدیره شرکت گروه سرمایهگذاری سایپا منصوب و از زحمات محمدرضا صباغی، مدیرعامل پیشین این شرکت تقدیر کرد. دکتر آستانی دارای فوقلیسانس MBA و دکترای مدیریت مالی است و سابقه مدیرعاملی در شرکت سرمایهگذاری فرهنگیان، معاون خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و معاون مالی بانک صنعت و معدن را دارد، وی همچنین به مدت 30 سال در حوزه مطبوعات کشور فعالیت مستمر داشته است.
تصاویر جاسوسیای که از آزمایشهای فراری منتشر شده نشان میدهد مدل f12 اسپچاله یا GTO که گونه تولید محدود و ارتقا یافته از مدل پایه است بهزودی با ظاهر و جزئیاتی متفاوت با گونه اصلی به بازار عرضه میشود. این مدل که قرار است در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت نمایش داده شود با ارتقایی 30 تا 70 اسبی در موتورش نسبت به F12 برلینتا قویتر است و از موتور V12 که 6.3 لیتر حجم دارد، بهره می گیرد. علاوه بر این اسپچاله از 200 کیلوگرم کاهش وزن نیز سود میبرد که میتواند به چابک شدن هرچه بیشتر این مدل کمک کند. به نظر میرسد در برخی از قسمتها مانند برآمدگی که در گلگیر جلو مشاهده میشود از فیبر کربن استفاده شده و این قضیه به رکابها و پایین درهای خودرو نیز کشیده شده است. جالبترین قسمت در مدل اسپچاله سه حفره آبشش مانند است که بر روی گلگیر عقب خودنمایی میکنند.
چندی پیش شنیدیم که کنسرسیومی از سه خودروساز غول آلمانی یعنی BMW، Audi و شرکت مادر Mercedes Benz یعنی دایملر واحد Here نوکیا که واحد مربوط به نقشههای دیجیتال این شرکت است را به قیمت 3 میلیارد دلار خریداری کردهاند. حال چرایی این کار در دست بررسی است و بنابر گزارش سایت تابناک مدیرعامل شرکت دایملر گفته است: نقشههای دیجیتال با دقت بسیار بالا در آینده تبدیل به بخش مهم و اساسی از قابلیت نقل مکان و تحرک هستند. «دیتر زتش» اشاره کرده: با خرید اشتراکی سهام Here از نوکیا در صدد هستیم تا برای تمامی خودروسازان، فروشندگان و مشتریان در سایر صنایع، استقلال این خدمات اساسی و بنیادین را حفظ کنیم. همچنین در یک بیانیه، هر سه خودروساز آلمانی اهمیت این خدمات مبتنی بر نقشه را برای آینده صنعت خودروسازی تأیید کردهاند. در این بیانیه آمده: نقشههای Here دربردارنده بنیادهای اساسی برای نسل بعدی خدمات مبتنی بر محل و موقعیت است. این موضوع برای صنعت خودروسازی مبنایی برای سیستمهای یاریگر و اتومبیلهای خودران است؛ خدماتی که برای ایجاد امنیت جادهای بیشتر و تسهیلات بالاتر اهمیت دارد. بنا بر گزارشها، این قرارداد قرار است در فصل اول سال میلادی آتی یعنی سال 2016 نهایی شود.
خبرها و تصاویر منتشر شده از جاسوسان صنعتی نشان میدهد که بنتلی بنتِیگا (بِن تِی گا) همچنان در حال آزمایش است. پس از اینکه جاسوسان صنعتی عکسهایی از این مدل در آبوهوای سرد و یخزده و گلولای و بیابان را منتشر نمودند، حال تصاویر جاسوسان صنعتی این بار بنتِیگا را در حال عبور از مسیرهای پر سنگلاخ نشان میدهد. گویا بنتلی بههیچوجه علاقهای به معرفی نمایشی یک کراساوور ندارد و از حضور در بازار شاسی بلندهای لوکس اندازه کامل نیت دقیقی دارد. این مدل که توانایی فوقالعادهای در آفرود دارد و به یک موتور W12 مجهز است بهاحتمال فراوان در نمایشگاههای آینده خودرو معرفی خواهد شد. کارشناسان قیمت این مدل را چیزی در حدود 200 هزار دلار عنوان کردهاند. ویدئوی حاضر بنتِیگا را در شمال اسپانیا نشان میدهد. این ویدئو نخستین تیزر رسمی این مدل فوقالعاده است.
تصویر هفته