میزخبر: عاقبت دل بستن به چینیهای بند زده
"چینیها دیر یا زود از بازار خودروی ایران میروند." این آرزویی است که خیلی از کارشناسان صنعت خودرو از آن صحبت میکنند و به مدد توافق هستهای سعی در نادیده گرفتن وضعیت خودروسازان چینی و توانمندیهایشان دارند، توانمندیهایی که برای خودروسازان داخلی رؤیایی دوردست است و حداقل تا یک دهه آینده نمیتوان در ایران به آن دست یافت. حضور در بازار خودروی بیش از هفتاد کشور دنیا، همکاری با بهترین خودروسازان دنیا، صادرات گسترده و سرمایهگذاری انبوه و مشترک با طرفهای صاحب فنّاوری همگی باعث شده تا در کنار نرخ پایین کشیده شده یوان چین! مزیتهایی فراوان این کشور برای صادرات محصولاتی عجیبوغریب از هزار و یک بند اقماری هویدا گردد.
حال و پس از توافق هستهای نشانههایی از توافق میان مونتاژکاران وطنی و خودروسازان مطرح جهانی دیده میشود و گویا آنان که به چینیهای بندزده دل بسته بودند، باید بهزودی شاهد شکسته شدن اتحادی باشند که بر ضد منافع مردم ایران بوده است. ازآنجاکه دولت نیز سودای ارتباط با طرفهای غربی و اروپایی را در سر میپروراند به نظر میرسد آینده بسیاری از شرکتهای داخلی که بند قبای خویش را به شال در ظاهر مرصع نشان ولی بدلی و پلاستیکی چینیها بسته بودند تباه شده و چینیهای بندزده بهزودی شکسته میشوند. البته امکان دارد ماشین سازان سرزمین اژدها با ترفندهای سیاسی و دامپینگ قیمت همچنان در بازار خودروی ایران باقی بمانند اما قطعاً سهم این بدلیسازان بیش از این نخواهد شد.
البته دراینباره سایت عصر ایران پس از یک تحلیل کامل از وضعیت صنعت خودروسازی در چین توضیحات جالبی میدهد و مینویسد: "از میان خودروسازان چینی، آنها که با عرضه مدلهای بیکیفیت و صرفاً بر اساس تنوع محصول و آپشنهای بیدوام از فضای بسته در بازار ایران در سایه تحریمها سود میبردند، باید باروبنه برچینند و از ایران بروند. در همین راستا مدیر شرکت خودروسازی چری که محصولات امویام را در ایران عرضه کرده، بهتازگی از کاهش سهم بازار این شرکت در ایران خبر داده است. جانگ گویی بینگ گفته است: هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات تولیدی خود در ایران بودیم اما امسال به دلیل روند تأثیرگذاری مذاکرات هستهای، شاهد کاهش تمایل ایرانیان به این محصولات هستیم."
عصر ایران در ادامه با اشاره به برخی محصولات با کیفیت و نیز بیکیفیت چینی مینویسد: " همکاری با خودروسازان چینی در عصر تحریم در راستای تنوعبخشی به سبد محصول این دو خودروساز بزرگ ایرانی، انتخابهای خوبی بودهاند اما مشروط به اینکه ایرانخودرو و سایپا به تولید مشترک محصول کیفی با چینیها بسنده نکنند و بهجای یاد گرفتن کپیکاری از آنها، راه و رسم خودروساز شدن در کوتاهمدت را از خودروسازان برتر آنان بیاموزند".
در نهایت این سایت یادآور میشود: "کیفیترین خودروهای چینی که در ایران تولید میشوند، در بدنه و موتور، طراح چینی نداشتهاند. درواقع چین درخصوص این خودروها نه کپیکاری کرده و نه خلاقیتی چندانی به خرج داده بلکه طراحی خودرو را به بزرگترین شرکتهای طراحی خودرو بینالمللی سفارش داده و در طراحی و ساخت موتور، گیربکس و دیگر اجزای کلیدی آنها هم از شرکای خارجی خود یعنی خودروسازان بزرگ جهانی کمک گرفته است."
همهٔ این اخبار در حالی است که با رکود حاکم بر اقتصاد کشور و هشدار دکتر مسعود نیلی مشاور عالی رییسجمهور در امور اقتصادی و استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف بابت بازگشت دوباره رکود تورمی، رؤیاهای مردم ایران برای تأثیر مثبت توافق هستهای بر زندگیشان ادامه دارد. در یکی از جالبترین تحلیلها مجله معتبر فارن پالیسی آمریکا به تحلیل نگاه مردم ایران نسبت به توافق اتمی پرداخته است. فارن پالسی در گزارشی با عنوان "رؤیاپردازی بزرگ در بازار عظیم ایران" نوشته است: در بازارهای شلوغ تهران، امید روزافزون به لغو تحریمها، شاید به واقعیت تبدیل نشود.
به گزارش سرویس بینالملل فرارو، فارن پالسی دراینباره نوشته است: از تاجران فرش گرفته تا زنان خانهداری که برای خرید پوشاک چانه میزنند، یک موضوع برای بحث و گفتگو دارند و آن توافق هستهای اخیر میان ایران و شش قدرت جهان است.
"مهدی پناهی، فروشنده 40 ساله سشوار و ریشتراش برقی در دکهای کوچک در بازار میگوید: «افراد کمی به اینجا میآیند، آنها پول چندانی برای خرید ندارند.» بااینحال با دستیابی به توافق هستهای، پناهی امیدوار است که بهزودی اقتصاد ایران احیا شود. او میگوید: «تحریم برای تجارت بد است و زمانی که لغو شود، به نفع آمریکا و اروپا هم خواهد بود. ایران بازار بزرگی است. پناهی تنها فرد خوشبین نیست. این توافق که ماه گذشته در وین به دست آمد، باعث شده بسیاری از ایرانیان باور داشته باشند که اقتصاد کشورشان دوران بهتری را تجربه خواهد کرد. یک نظرسنجی عمومی نشان داد که 57 درصد ایرانیان از این توافق حمایت میکنند، و البته 63 درصد آنها بهاشتباه فکر میکنند که این توافق منجر به لغو نهایی تمام تحریمهای آمریکا علیه ایران خواهد شد."
از آمریکا خبر میرسد جنرال موتورز با برگزاری یک جشن، از دو میلیونمین وسیله نقلیه تولید شده در کارخانه مایلستون رونمایی کرد. کارخانه مایلستون یکی از پیشرفتهترین کارخانههای جنرال موتورز است که در سال 2006 در شهر لنسینگ ایالت میشیگان افتتاح شد و حال پس از 9 سال توانسته است دو میلیون دستگاه خودرو تولید نماید. این کارخانه که محل مونتاژ محصولاتی همچون ساتورن آوتلوک، شورولت تراورس، جمس آکادیا و آکادیا دنالی است هماکنون به کار مونتاژ محصولاتی همچون بیوک انکلاو و انکور مشغول است. جنرال موتورز در طول دو سال گذشته بیش از 560 میلیون دلار در این تأسیسات سرمایهگذاری نمود که با توجه به رشد 39 درصدی فروش مدل انکلاو اقدامی درست و حساب شده بود. البته در طول ماههای گذشته فروش مدل انکلاو کاهشی به میزان 2.1 درصد را تجربه نموده است ولی با توجه به جهش 35 درصدی مدل انکور این کسری فروش جبران شده است. کارخانه مایلستون نقش مهمی در ادامه حیات برند بیوک دارد.
بهتازگی گروه فولکسواگن فراخوانی را برای 461 هزار و سیصد دستگاه از محصولاتش اعلام کرده که با نقص در سیستم ایربگ مواجه شدهاند. این مدلها که همگی در آمریکا و کانادا به فروش رفتهاند عمدتاً گلف، تیگوان، جتا و پاسات هستند و در بازه زمانی 2010 تا 2014 به فروش رفتهاند. نکته جالب این است که تعداد 420 هزار دستگاه از این محصولات معیوب در آمریکا و حدود 41 هزار دستگاه دیگر در کانادا به فروش رفتهاند. مثل همیشه پای تاکاتا در این فراخوان گیر است و نقص ایربگ های این شرکت موجب اعلام این فراخوان گسترده شده است.
خبر دیگر از جنرال موتورز اینکه مقامات این شرکت اعلام کردهاند هک شدن سیستم on STAR نصب شده بر روی محصولات این شرکت حل شده و کاربران میتوانند به راحتی در خودروهایشان از این سیستم استفاده کنند. در طول هفتههای گذشته این سیستم که کاربرد فراوانی دارد با مشکلات امنیتی بسیاری روبرو شده بود و جنرال موتورز اعلام کرده بود این سیستم هک شده است. حدود دو هفته پیش بود که یک هکر اعلام کرد سیستم on STAR نصب شده بر روی خودروهای جنرال موتورز را هک کرده است. این هکر گفته بود با هک کردن این سیستم توانسته بر خودروی مذکور مسلط شود و کنترل آن را در دست بگیرد. چند صباحی است که با گسترش امکانات اینترنتی خودروها، مسئله هک شدن این وسایل به دغدغهای بزرگ برای مدیران برندهای مختلف خودروسازی بدل شده است. البته تری اینچ مدیر بخش سامانه on STAR جنرال موتورز میگوید: "ما با اعتمادبهنفس کامل این مشکل را حل کردهایم".
فیسکر خودروساز کوچک اما خلاق نیز اعلام کرده است اجازهنامه رسمی بازگشایی کارخانه بزرگ خود در "مورنو ولی" کالیفرنیا را دریافت نموده است. لسآنجلس تایمز با چاپ این خبر اعلام کرده است فیسکر که پس از ورشکستگی، تحت مالکیت وانژیانگ چین درآمده با قرار دادن یک ضمانت سی میلیون دلاری توانسته است تأسیسات گسترده خود را برای حداقل 11 سال اجاره و حفظ نماید. بر طبق گزارش لسآنجلس تایمز، فیسکر لازم است در دور جدید فعالیت خود 150 کارمند برای دفتر مرکزی خود در کاستا مسای کالیفرنیا استخدام کند و 200 نیروی ماهر را نیز در خط تولید خود بکار گیرد. وانژیانگ که مالک فیسکر است میخواهد کارما را در خط تولید نگه دارد. این شرکت چینی عقیده دارد فیسکر میتواند اهداف خود را درباره مدل کارما از میانه 2016 عملیاتی سازد اما لازم است مدل جدید با مجهز شدن به پیشرانه هیبریدی و باتریهای پیشرفتهتر بهروزرسانی شود. گمانهزنیهای مختلف از قیمت 135 هزار دلاری کارمای 2016 خبر میدهد.
خبر دیگر بازهم به خودروسازان آمریکایی میپردازد. بهتازگی شرکت معظم فورد از برنامهای برای ایجاد یک مجتمع بزرگ تست خودرو در فلوریدا سخن گفته است که به آزمایش محصولات این شرکت در دماهای زیر صفر میپردازد. این مجتمع که بخشی از یک پایگاه هوایی متعلق به نیروی هوایی ارتش امریکا با نام مک کینلی است توانایی دارد تا شرایطی بهمراتب سردتر از زمستانهای آلاسکا و کانادا را برای محصولات سنگینوزن فورد شبیهسازی کند. فورد قصد دارد تا مدلهایی از وانتهای سنگینوزن سری F را که از موتور 6.7 لیتری و 8 سیلندر برخوردارند برای مدت ده ساعت در دمای منفی 40 درجه تست کند. این آزمایشگاه به مهندسان فورد کمک میکند تا مدلهای درحالتوسعه این شرکت را در همه فصول سال حتی در تابستان برای شرایط زمستانی آزمایش کند. این آزمایشگاه وسیع توانایی نگهداری 75 نمونه خودرو و امکان اسکان 54 مهندس و تکنسین فورد را فراهم میآورد.
اگر شما یک دستگاه داج چارجر هلکت srt دارید و قدرت 707 اسببخاری این مدل برای شما کم است و نیازهایتان را برآورده نمیکند، هنسی میتواند هل کت شما را به شکلی ارتقا دهد که در عین تولید 805 اسببخار قدرت، شما از یک چارجر تیونینگ شده برخوردار شوید و لذت راندن یک سدان 800 اسبی را با همه مخلفاتش بچشید. با استفاده از یک سوپرشارژر قدرتمندتر هنسی توانسته در دور موتور 6200 دور از موتور 6.2 لیتری داج 805 اسببخار بگیرد و این توانایی را به چارجر بدهد تا ظرف سه ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. هنسی اعلام نموده برنامهای برای تولید گونه 805 اسبی چلنجر ندارد.
بر طبق خبرهای منتشرشده و غیررسمی فروشندگان و نمایندگیهای لکسس از مسئولان برند لکسس خواستهاند تا نسل سوم مدل RX را به ردیف سوم صندلیها مجهز نمایند. لکسس که برای سالها از اعمال تغییرات در استراتژی ساخت مدل RX پرهیز میکرد قرار بود در نسل سوم این خودرو، سه ردیفه نمودن این کراس آور مشهور و پرطرفدار را در دستور کار قرار دهد. بااینحال مدل RX که از 1990 تاکنون سرلیست بهترین کراساوورهای لوکس جهان است هنوز هم بیتغییر مانده است و از همان استراتژی همیشگی استفاده میکند. لکسس تا پیشازاین همه هواداران کراساوورهای سه ردیفه را به خرید مدل LX حواله میداد که شاسیبلندی بزرگ با تواناییهای گسترده در آفرود است و بر روی پلات فورم مشترک با لندکروزر تویوتا ساختهشده است. البته جف براکن مدیرعامل لکسس گفته است: "به نمایندگیهای فروش اطلاع و اطمینان میدهیم که لکسس RX را بهزودی با سه ردیف صندلی و تبلیغاتی گسترده و زیبا عرضه میکنیم." ازآنجاکه رشد فروش مدل RX 2015 از 20.1 درصد در ماه گذشته به 15.5 درصد در ماه جولای میلادی کاهش یافته، اقدام جدید لکسس میتواند آهنگ فروش RX را بهبود بخشد.
و در آخر اینکه با قطعی شدن توقف تولید پژو 405 در سال آینده، تابناک گزارش داده که ایرانخودرو تصمیم دارد با همکاری همتای فرانسویاش خودرو پژو 307 را که یک خودرو خانوادگی کوچک از نسل قدیمی و منسوخ است جایگزین مدل 405 نماید. اما ایران خودرو در پاسخی مکتوب به این گزارش، اعلام کرد که برنامهای برای تولید محصولات قدیمی پژو ازجمله 307 ندارد و بر اساس استراتژی گروه صنعتی ایرانخودرو قرار است محصولات جدید پژو ازجمله 301، پژو 2008، پژو 208،پژو 308 و پژو 508 که از محصولات بهروز ازنظر فنّاوری است را در ایران تولید و عرضه کند.