میز خبر: آمار واردات، فروش پورشه و اخبار دیگر
سال 94، سال رکود واردات خودرو. آیا در 95 باید منتظر روزهای خوب بود؟
بهاری نو دمیده است و جهان ما از نو تازه شده. گلهای خوشعطر بنفش در درههای زیبا، درختان ارغوان را جلوهای دیگر دادهاند و نسیمی نو گیاه و ماکیان و انسان را نوازش میدهد. باید شاد بود و از موهبت زندگی نهایت استفاده را برد، زندگی در بهار به ما لبخند میزند، در تابستان ما را به تماشای شوق میبرد، در پاییز و فراق به افسانهی مهر و رنگ دعوتمان میکند و در زمستان و رنج و سوز، از صبر میگوید. زندگی هیچ چیز جز همین فراز و نشیب نیست، همین مرگ و حیات دوباره طبیعت به گونهای دیگر در جایجای زندگی شخصی ما نهان است، همین جریان همیشگی و پویا که با برآمدن روزها و لحظات، سیری دوار دارد و جان مارا به ضیافت غم و شادی میبرد.
بااینهمه نه شادی و نه غم را دوامی ابدی نیست و هرگز نمیتوان سیر پایداری برای زندگی تصویر کرد. زندگی در سیر یکنواخت یعنی مرگ. باید دل از تنآسودگی و خوشخیالی گرفت و به زندگی پرداخت، هم برای خود و هم با دیگران. در این مسیر چه خوب است که سعی ما در راستای صعود شخصیت و توانمندیهای خود، و همکاری و مهربانی با دیگران تنظیم گردد. اینگونه شاید کام دل برآید و زیستی شرافتمندانه را برای خود رغم بزنیم. ما نیز در سایت پدال به سیاق سخن شاعر پارسیگو حافظ شیرازی که میگوید" نوبهار است دران کوش که خوشدل باشی" شما را به لذت بردن از لحظهلحظه زندگیتان، با وجود همه رنجها، همه مرگها، همه خوشیها و همه عشقها دعوت میکنیم. باشد که در سایه این اندیشه نیک که شادمانیهای کوچک را با همه وجود در آغوش بگیریم، بتوانیم زندگی فردی و اجتماعی بهتری رقم بزنیم.
اما سال 1395 در حالی آغاز شد که گزارشهای ابتدایی از نزول وضعیت تجاری ایران در سال 1394 و کاهش حجم مبادلات تجاری با کشورهای مختلف خبر میدهد و نکته جالب کاهش میزان واردات خودرو در این سال بوده است به طوری که بر اساس آمار گمرک در سال 1394 بیش از 51 هزار و 522 دستگاه خودروی سواری به ایران وارد شده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 50.4 درصد کاهش یافته است. میزان وزن و ارزش این تعداد خودرو بیش از 116 هزار تن و به ارزش یک میلیارد و 230 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 1393 از نظر وزنی 27.2 درصد و از لحاظ ارزشی 42.8 درصد کاهش داشته است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش آمار مقدماتی تجارت خارجی طی 12 ماه سال 1394 که از سوی گمرک ایران اعلام شد، درمجموع 93 میلیون و 520 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش 42 میلیارد و 415 میلیون دلار از کشور صادر شد که ازنظر وزنی 7 درصد کاهش و از نظر ارزشی 16 درصد کاهش نسبت به سال قبل نشان میدهد. کشورهای عمده مقصد برای صادرات غیرنفتی ایران شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بودهاند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران در سال گذشته 461 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.22 درصد افزایش نشان میدهد که این امر لزوم حرکت به سمت صادرات کالای با ارزش افزوده بیشتر را یادآور میشود.
طبق این گزارش در سال 1394 درمجموع 35 میلیون و 70 هزار تن کالا به ارزش 41 میلیارد و 499 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 18.4 درصد کاهش و ازنظر دلاری 22.5 درصد کاهش نشان میدهد کشورهای عمده طرف معامله برای واردات در سال گذشته شامل چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس و سایر کشورها بودهاند. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی یک هزار و 183 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 4.9 درصدی در ارزش دلاری داشته است.
بنا بر آمار منتشر شده گمرک، 102683 خودرو بهصورت قطعی در سال 93 به کشور وارد شده بود که این رقم در مقایسه با واردات 78837 دستگاهی سال 92، 30 درصد افزایش داشت. ارزش واردات قطعی خودرو در سال 93، 2 میلیارد 128 میلیون 626 هزار و 396 دلار بوده که این رقم در مقایسه با رقم یک میلیارد 621 میلیون و 925 هزار و 418 دلار سال 92 رشد 31 درصدی داشته است.
درباره سیاست دولت در حوزه خودرو، در سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران آمده است: " در سال گذشته یکی از موفقترین سیاستهای دولت در جلوگیری از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی یا لوکس پیاده شد، به نحوی که در سال ۱۳۹۴ با اجرایی شدن این سیاست و چشمپوشی دولت از درآمدهای حاصل از محل واردات خودرو به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۰ ۲۵۰ سیسی، واردات خودرو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت."
بر این اساس ما شاهد افزایش میانگین قیمت کالاهای صادرات کشورمان در سال گذشته بودیم که از کاهش نسبتاً محسوس خامفروشی حکایت دارد بهطوریکه متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی کشورمان در سال گذشته به ۴۶۱ دلار رسید و یک و ۲۲ صدم درصد افزایش یافت. بااینحال به نظر میرسد جدا از بحث رکود اقتصادی حاکم بر کشور، یکی از دلایل عدم اقبال به بازار خودروی کشور، سیاستهای دولت در حوزه خودرو است، سیاستهایی که در آن چندان به رقابت روی خوشی نشان داده نشده و ضمن حفظ تعرفههای تجاری سنگین، راه را برای یکهتازی سازندگان داخلی از جمله ایرانخودرو و سایپا باز نموده است.
بهرغم کاهش واردات خودرو در سال 94، رنو برند مشهور فرانسوی اما گویا با اقبال بیشتری روبرو شده و توانسته است در این سال آمار فروش خود در ایران را افزایش دهد بطوریکه آمار فروش رنوی فرانسه به ایران در دو ماه نخست سال جاری میلادی با افزایش ۴ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۸ هزار و ۵۴۰ دستگاه رسیده است. این شرکت اعلام کرده در دومین ماه سال جاری میلادی 5540 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. در مدت مشابه سال قبل فروش رنو به ایران صفر اعلام شده بود. در ژانویه 2016 نیز که توافق هستهای به اجرا گذاشته شد 3 هزار دستگاه از محصولات این شرکت به ایران فروخته شده بود. بر این اساس در مجموع طی دو ماه نخست سال جاری میلادی و پس از لغو تحریمها فروش این شرکت فرانسوی به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 4 برابر شده است. رنو در ژانویه و فوریه سال 2015 بالغ بر 2050 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به 8540 دستگاه رسیده است. بر اساس این گزارش در مجموع 12 ماهه سال میلادی گذشته 51 هزار و 500 دستگاه از محصولات رنو به ایران صادر شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد 56 درصدی داشته است. رنو در سال 2014 بالغ بر 33 هزار دستگاه محصول تولیدی خود را به ایران فروخته بود. رنو در سال 2013 بالغ بر 39 هزار و 600 دستگاه خودرو به ایران صادر کرده بود. این شرکت در سال 2012 نیز 100 هزار و 783 دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخت.
اما در حوزه خارجی خبرهای متنوعی همچون همیشه وجود دارد که نشان از پویایی و شکوفایی صنعت خودرو بهویژه در بازارهای آمریکای شمالی و اروپا دارد و در این میان برندهای آلمانی به نظر اوضاع مساعدتری دارند.. یکی از مهمترین خبرها موفقیت برند محبوب بامو در زمینه افزایش فروش محصولات خود بود که بسیار جالب توجه بود. پس از آنکه شرکت بامو 100 سالگی خود را جشن گرفت حالا دلیل دوبارهای برای جشن گرفتن دارد. این خودروساز آلمانی موفق شده است در ماه فوریه رکورد فروش خود را بشکند. بر اساس آمار تازه منتشر شده، این شرکت توانسته است در دوماه نخست سال میلادی جاری 316846 دستگاه خودرو بفروشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 7/ 7 درصدی را نشان میدهد. در ماه فوریه 163965 دستگاه بامو مینی و رولز رویس فروخته شده است که این تعداد خودرو نسبت به ماه فوریه سال گذشته 9/ 7 درصد افزایش را نشان میدهد. بر اساس اعلام بامو، همه بازارهای این شرکت موفق شدند به رشد فروش دست یابند. تنها در آسیا طی ماههای ژانویه و فوریه، تحویل بامو نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 1/ 12 درصدی داشت و به رقم 113588 دستگاه رسید.
همچنین خبرهای خوبی از پورشه به گوش میرسد. پس از آنکه شرکت خودروسازی پورشه بهترین سال تاریخ فعالیتهایش را در سال 2015 پشت سر گذاشت، حالا تصمیم گرفته است که کارکنانش را در شادی این موفقیت سهیم کند. بر اساس اعلام این شرکت، هریک از کارکنان 8911 یورو بهعنوان پاداش دریافت خواهند کرد. در سال گذشته میلادی شرکت پورشه موفق شد تعداد 225 هزار و 121 دستگاه خودرو تحویل مشتریانش دهد که این رقم نسبت به سال 2014 میلادی رشدی 19 درصدی را نشان میدهد. بنابراین در سال 2015 درآمدهای این شرکت تا 25 درصد افزایش یافت و به نزدیک 5/ 21 میلیارد یورو رسید. سود عملیاتی این شرکت نیز تا 25 درصد افزایش یافت و به 4/ 3 میلیارد یورو رسید. شرکت پورشه برای جشن گرفتن این موفقیت به هریک از حدود 15 هزار و 600 نفر کارمند خود مبلغ 8911 یورو پاداش میدهد. این پاداش شامل دو بخش خواهد بود. مبلغ 8211 دلار از آن مستقیم وارد حساب کارکنان خواهد شد و 700 یوروی باقیمانده بهصورت سهم کارکنان در طرح مستمری یا حق بازنشستگی کارکنان پورشه لحاظ خواهد شد.
خبرهای تازه از قصد آکورا برای سرمایهگذاری در ساخت یک کارخانه جدید خبر میدهد. آکورا اعلام نموده در راستای افزایش فروش و توسعه برنامههایش قصد دارد کارخانه جدیدی در شهر لینکلن ایالت آلاباما بسازد. این کارخانه قرار است پس از افتتاح و در نخستین گام به تولید مدلهایی همچون آکورا MDX بپردازد که هماکنون در کارخانه قدیمی آلاباما در کنار محصولاتی همچون نسل جدید هوندا ریجلاین، هوندا اودیسه و هوندا پیلوت مونتاژ میگردند. این سایت جدید قرار است با سرمایهگذاری 85 میلیون دلاری در کنار کارخانه قدیمی تا سال 2017 ساخته شود.
کیاموتورز با اجرای مراسمی جالب، تولید دومیلیونمین خودروی مونتاژشده خود در کارخانه جورجیا را جشن گرفت. این خودرو که یک دستگاه سورنتوی سفید رنگ SXL مدل 2016 بود با حضور کارگران و مدیران کارخانه و جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه از خط تولید کارخانه وستپوینت جورجیا خارج و تحویل مشتری گردید. این کارخانه که در نوامبر 2009 افتتاح شد تولیدکننده بیش از 40 درصد کل محصولات بهفروش رفته کیا در بازار آمریکا است و بیش از 15000 هزار شغل را بهطور مستقیم ایجاد نموده است. این کارخانه به تازگی و بنابر آمار موسسه معتبر جی. دی توانسته در میان 5 کارخانه برتر و پیشرفته صنعت خودرو در آمریکای شمالی بهلحاظ رعایت کیفیت انتخاب گردد.
ناتان دل فرماندار ایالت جورجیا درباره حضور کیاموتورز در این ایالت و فعالیتهای اقتصادیش گفته است: "کیاموتورز و جورجیا با موفقیت توانستهاند در همکاری و تعامل مناسب باهمدیگر به شهرت خوبی دست پیدا کنند" کیاموتورز برای ساخت و تجهیز این کارخانه 1 میلیارد دلار در جورجیا سرمایهگذاری نموده است و برطبق ادعای دین فرماندار ایالت جورجیا، کیا با این سرمایهگذاری توانسته است اقتصاد جورجیا را متحول نماید. او گفته است ما کماکان از کیا و سرمایهگذاریهایش در این ایالت حمایت میکنیم
هیونگ جون شین رییس و مدیرعامل کارخانه جورجیای کیاموتورز در این باره گفته است: " این میزان تولید که پس از 7 سال از افتتاح نخستین کارخانه کیاموتورز در خاک آمریکا بهدست آمده، در نوع خود یک موفقیت قابلاعتنا محسوب میگردد و مایه غرور و مباهات هریک از اعضای تیم ماست.
به تازگی تصاویری از یک کراساوور عضلانی در لس آنجلس منتشر شده که بیشباهت به خودروی جدید فولکسواگن که در نمایشگاه خودروی دیترویت 2015 با نام کراسکوپه GTE رونمایی شد، نیست. بهنظر میرسد این مدل که با چند قطعه و پوشش دهنده، سعی در مخفی نمودن خود داشته با این حال خط و خطوط بدنه و چراغها یادآور مدل موردتظر است که محصولی عضلانی مجهز به سهردیف صندلی است و فولکسواگن بدان لقب CUV داده است. گفته میشود این مدل بهطور رسمی تا اواخر سال 2016 و برای فروش در بازارهای آمریکای شمالی معرفی خواهد شد.
از کادیلاک نیز خبر میرسد این شرکت در تدارک عرضه محصولات خود بهصورت کشیده در بازار چین است. این شرکت دلیل این اقدام را جذب خریداران جوان اعلام نموده است چراکه وضعیت فروش این شرکت نشان میدهد محصولات کادیلاک بیشتر در میان افراد مسن و ثروتمند محبوب هستند. دراینباره یوهان دی نیسجن مدیراجرایی برند کادیلاک به رویترز اقتصادی گفته است: "محصولات آینده کادیلاک بهصورت استاندارد و با طراحی واحد برای همه بازارها تولید خواهند شد با این تفاوت که برای بازار چین برخی تغییرات ازجمله بدنه کشیدهتر درنظر گرفته شده و مثلاً مدل ATS با نام ATS-L نامگذاری میگردد". این تغییرات به دلیل برخی نتایج بهدست آمده از تحقیقات شرکت کادیلاک مبنی بر میل جوانان چینی به خرید محصولات کشیده و لوکس انجام گرفته شده است.
و سرانجام اینکه خودروی تویوتا پریوس جدید توانسته است در آزمایشهای سختگیرانه موسسه امنیت و سلامت بزرگراههای آمریکا بالاترین نمره امنیتی یا (Top Safety Pick Plus) را بهدست آورد. این موفقیت به لطف مهندسی دقیق تویوتا و استفاده از سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) بهدست آمده و به کمک این سیستم، تویوتا پریوس از تصادف با دیواره در سرعتهای 12 و 25 مایل در ساعت اجتناب نموده است. نسل جدید تویوتا پریوس علاوه بر امنیت بالا، از لامپهایهای LED، طراحی اسپرت بدنه، مصرف سوخت کمتر و تجهیزات داخلی بیشتر سود میبرد که این روند نشان از تلاش تویوتا برای عرضه یک خودروی عالی به مشتریان همیشگی پریوس دارد.
منابع: سایت گمرک ایران، روزنامه دنیای اقتصاد-automoblog-leftlanenews-carscoops