میز خبر: از آوار برگزیت تا شرکت‌های نوظهور ایرانی-فرانسوی

چهارشنبه 9 تیر 1395 - 12:30
مطالعه 12 دقیقه
cameron
۷۰ سال پس از سخنرانی معروف چرچیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی آورد و حالا این روزها همه‌چیز به برگزیت و رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه...
تبلیغات

۷۰ سال پس از سخنرانی معروف چرچیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی آورد و حالا این روزها همه‌چیز به برگزیت و رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا ختم می‌شود، دراین‌بین خودروسازان بازنده بزرگ غرور بریتانیایی‌ها در این قمار (brexit) هستند. چرچیل که به دعوت دانشگاه زوریخ، دقایقی را به سخنرانی برای حضار پرداخت و البته سخنانش تا به پایان هیچ اثر ملموسی بر شنوندگان نداشت اما او در پایان از همه خواست که به آینده نگریسته و گذشته‌های وحشتناک را پشت سر گذارند و با این جمله سخنرانی خود را به پایان برد: "ما باید نوعی ایالات‌متحده اروپا تشکیل بدهیم. او نیست تا ببیند رؤیای بزرگش چگونه توسط مردمی که اسطوره‌شان بود پرپر شده است."

مردم بریتانیا، مردم سرزمین چرچیل در همه‌پرسی‌ای که روز پنجشنبه برگزار شد باعث شدند بعد از حدود چهار دهه، کشورشان اولین سرزمینی باشد که از اتحاد فراملی اروپا خارج شود. در این تصمیم هم حجم زیادی از احساسات ملی‌گرایانه مؤثر بود و هم میزان زیادی ترس‌های محافظه‌کارانه؛ از قوانین پذیرش مهاجران در اتحادیه اروپا گرفته تا نگرانی در مورد این که ادامه ماندن در اتحادیه آزادی‌های مردم را کمتر کند و موقعیت‌های کاری کمتری برای مردم وجود داشته باشد.

آمارها نشان می‌دهد که بیشتر کسانی که به خروج از اتحادیه رأی داده‌اند، در دوره میان‌سالی و کهنسالی‌شان قرار دارند و در قسمت‌های جنوبی بریتانیا، در انگلستان زندگی می‌کنند، درحالی‌که 18 تا 34 ساله‌ها و سرزمین‌های شمالی شامل اسکاتلند و ایرلند خواهان ماندن در اتحادیه بوده‌اند. رأی‌گیری که تمام شد روشن شد که با تصمیم حدود 51 درصد مردم، بریتانیا از اتحادیه خارج خواهد شد.

حالا دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان استعفا کرده است، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر زیر فشار شدید برای استعفاست، 2 تریلیون دلار از سهام شرکت‌های بزرگ جهان در اثر این رأی تاریخی فروریخته و 12 درصد از ارزش پوند در برابر دلار و یورو کاهش یافته است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و حامی برجسته اتحادیه اروپا از انگلستان خواسته هرچه سریع‌تر از این اتحادیه خارج شده و فرانسه خواستار تسریع در معرفی نخست‌وزیر جدید انگلستان شده است. اروپایی‌ها که در عین حملات داعش با بحران مهاجرت و تنگنای مالی نیز مواجه‌اند، همچنان با استرس، منتظر فروپاشیدن یا ماندگاری اتحادیه‌ای هستند که سال‌هاست سودای یکپارچه‌سازی اروپای چندپاره را در سر داشت. خودروسازان اما احتمالاً بازنده بزرگ این رفراندوم هستند و دلیل آن هم ذات این صنعت است که بر همکاری‌های گسترده بین‌المللی استوار است. بازار خودروی اروپا به‌عنوان سومین بازار بزرگ جهان با فروپاشی اتحادیه اروپا، کلیت صنعت خودرو را در معرض کاهش شدید تقاضا قرار می‌دهد و انگلستان با این حرکت نخستین گام را برای این فروپاشی بزرگ برداشت.

تحلیلگران در گلدمن ساکس نیز اعلام کرده‌اند رشد اقتصادی پایین‌تر در اروپا ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی فروش خودروهای شخصی و کامیون گروه فیات کرایسلر در چند سال آینده تأثیر خواهد گذاشت. گروه خودروسازی فیات کرایسلر روز جمعه اعلام کرد که رأی به برگزیت اثر قابل توجهی روی شرکت و اقامت مالیاتی شاخه بریتانیای این شرکت ایجاد نخواهد کرد. این شرکت خودروسازی اعلام کرد باوجود رأی بریتانیا، برنامه‌ای برای تغییر سیاست‌گذاری ندارد.

تویوتا موتور که سال گذشته ۱۷۰ هزار خودرو در کارخانه برناستون تولید کرد، اعلام کرده از نزدیک اوضاع را دنبال کرده و تأثیر رویداد اخیر بر فعالیت‌هایش در انگلیس را ارزیابی خواهد کرد. فورد نیز اعلام کرده ممکن است به دنبال تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا، مشاغل در این کشور را تعدیل کند و نخستین گروه خودروسازی باشد که پرسش‌هایی را نسبت به آینده سرمایه-گذاری‌های خود در انگلیس مطرح می‌کند. ب‌ام‌و نیز اعلام کرده تغییری فوری در وضعیت خود در بازار انگلستان صورت نخواهد داد اما تحلیلگران می‌گویند شرکت‌های خودروسازی تا زمانی که مسئله تعرفه‌های جدید مشخص نشود، برای دادن کار جدید به کارخانه‌های انگلیسی خود محتاط خواهند بود.

هوندا که سالانه ۱۴۰ هزار خودرو در سوئیندون تولید می‌کند، وعده داده به فعالیت‌هایش در انگلیس ادامه دهد درحالی‌که جگوار لندروور که بزرگترین خودروساز انگلیس با ظرفیت تولید سالانه نیم میلیون خودرو است، اعلام کرده تا زمانی که مذاکرات درباره موانع تجاری کامل شود به فعالیت عادی ادامه می‌دهد. ب‌ام‌و محتاط‌تر ظاهر شده و اعلام کرده درباره تأثیر مذاکرات تجاری بر فعالیت‌هایش گمانه‌زنی نخواهد کرد؛ اما نیسان که بزرگترین کارخانه خودروی انگلیس در ساندرلند را اداره می‌کند و تقریباً هفت هزار کارمند دارد حاضر به اظهارنظر نشده است.

اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین وعده داد این خودروساز فوق لوکس به برنامه‌اش برای کارخانه جدید در ولز که یک پروژه ۲۰۰ میلیون پوندی با پتانسیل ایجاد 1000 شغل جدید است ادامه خواهد کرد. وی حتی پیش‌بینی کرد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است صادرات استون مارتین به بعضی از بازارها را رقابتی‌تر کند اما تصریح کرد این خودروساز در صورت مواجهه با موانع تجاری، باید بهره‌وری را افزایش دهد دراین‌بین برندهای مشهور آلمانی که سالانه چهارصد هزار دستگاه خودرو در انگلستان به فروش می‌رسانند، از این بازندگان بریگزیت هستند چراکه سرمایه‌گذاری بسیاری در جزیره نموده و اکنون در میانه روابط تیره و تار آلمان و انگلستان باید منتظر روزهای بدتری باشد. آلمان اعلام کرده سرمایه‌گذاری‌های خود را از انگلستان به سوی کشورهای دیگری سرریز می‌کند اما این تسلای مناسبی برای ژرمن‌ها نیست. ژرمن‌ها سالهاست برای پا گرفتن این اتحادیه هزینه و وقت و انرژی صرف کرده‌اند و اکنون همه بافته‌های خود را در معرض فروپاشی می‌بینند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، خودروسازانی که به انگلیس خودرو می‌فروشند ممکن است با کاهش تقاضا روبرو شوند. تحلیلگران هشدار داده‌اند که تقاضا برای خودروهای جدید در انگلیس در صورت بازگشت این کشور به رکود پس از تصمیم به ترک اتحادیه اروپا، یک‌پنجم کاهش خواهد یافت.

در ایران اما رکود اقتصادی همچنان مسئله اصلی است و علیرغم تلاش‌های گسترده دولت، اقتصاد ایران روزهایی بدون رؤیا را سپری می‌کند. صنعت خودرو به‌عنوان یکی از پیشرانه‌های رشد اقتصادی ایران شرایط مشخصی ندارد و برای سایپا و ایران‌خودرو همه‌چیز به شکلی روتین به‌پیش می‌رود. دولت همچنان درگیر حل‌وفصل معضلات پسابرجام برای پل زدن به دنیا و احیای روابط مناسب سیاسی اقتصادی با جهان است. رئیس‌جمهور روحانی با فشار بالایی از سوی گروه‌های منتقد و موافق خود روبرو است و افشای فیش‌های حقوق و دستمزد مدیران عالی کشور باعث شده تا این فشار مضاعف گردد. از دیگر سو برخی اخبار امیدوارکننده از خرید بلوک سهام سایپا توسط گروه خودروسازی PSA و مخصوصاً سیتروئن می‌تواند نشانه مناسبی برای رسیدن به یک وضعیت بهتر در طول یک دهه آینده باشد. سایپا که پس از عرضه تیبا و ساینا، خبر چندانی از تولیدات جدیدش به گوش نمی‌رسد.

در روزهای گذشته ایران‌خودرو اعلام نموده قراردادش با پژو برای یک سرمایه‌گذاری مشترک 400 میلیون یورویی را برای تولید سه محصول جدید پژو در ایران در شرکتی مشترک با نام ایکاپ نهایی نموده است. اگر اتفاق خاصی نیفتد تا اسفندماه شاهد عرضه محصول پژو 2008 که یک کراس‌اوور کوچک شهری با رنج قیمتی حدود 70 تا 90 میلیون تومان به بازار کشور هستیم که قطعاً یک سرو گردن از محصولات چینی بالاتر و از امکانات و ایمنی و دینامیک بهتری برخوردار است.

البته دراین‌بین درگذشت مدیرعامل تازه منصوب شده و ایرانی ایکاپ نیز خبر بدی بود که در این روزها خانواده خودروسازان ایرانی را داغدار نمود. مراد مجلسی» از مدیران باسابقه صنعت خودرو کشور که چندی پیش به‌عنوان مدیرعامل شرکت مشترک ایران‌خودرو- پژو «ایکاپ IKAP» منصوب شده بود، صبح یکشنبه درگذشت. مراد مجلسی که به دلیل خونریزی شدید معده در بیمارستان بستری شده بود، صبح یکشنبه باوجود تلاش پزشکان در سن 63 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی پیشتر مشاور قائم‌مقام ارشد مدیرعامل ایران‌خودرو در امور فنی، تولید و مهندسی محصول و مدیر برند محصولات بود و قائم‌مقامی مدیرعامل شرکت کرمان موتور، رئیس هیئت‌مدیره شرکت خودروسازان بم، رئیس هیئت‌مدیره شرکت کرمان خودرو، رئیس هیئت‌مدیره مهندسی قطعات کرمان خودرو و رئیس هیئت‌مدیره شرکت خودروسازی راین را نیز در کارنامه خود داشت.

اما به‌تازگی جنرال‌موتورز از برنامه خود برای سرمایه‌گذاری در تأسیسات صنعتی خود با نام" بولینگ گرین" که در ایالت کنتاکی واقع شده است خبر داده و اعلام نموده میزان این سرمایه‌گذاری حدود 290 میلیون دلار است. کارخانه بولینگ گرین کنتاکی که محل تولید محصولات جی‌ام و به طور خاص شورولت کوروت است از جمله کارخانه‌های مهم این شرکت است که از سال‌های دور به مونتاژ محصولات جی‌ام مشغول است. از جمله دیگر محصولاتی که در این واحد صنعتی مونتاژ می‌شود مدل زیبای کادیلاک XLR بود. از زمان آغاز به کار این کارخانه که در آن در سال 1953 تعداد 300 دستگاه کوروت نسل اول به‌صورت دستی مونتاژ شده تا به امروز که آخرین نسل از ابرخودروی کوروت در آن مونتاژ می‌شود تنها یک بار این واحد به دلیل تعمیرات به سنت‌لوییس میزوری انتقال یافت و پس از وقفه‌ای کوتاه و با انتقال 900 کارگر از تأسیسات میزوری، مونتاژ کوروت دوباره در بولینگ گرین آغاز شد. رقبای کوروت از موستانگ تا NSX آکورا، پورشه 911 و دوج همه در تدارک تولید محصولات قدرتمندی هستند و تجهیز کارخانه بولینگ گرین در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.

از ولوو نیز خبر می‌رسد تولید بیشتر محصولات نوین این برند از جمله مدل زیبای V90 باعث اشتغال‌زایی در محل کارخانه این شرکت واقع در تورسلند سوئد به میزان 6300 نفر می‌گردد و ولوو اعلام نموده 1000 مهندس تازه در بخش‌های مختلف استخدام می‌کند. "وی 90" که بر روی پلاتفورم نوین و مدولار ولوو ساخته شده و زمان ساخت یک محصول جدید را با یکسان‌سازی در قطعات الکتریکی و مکانیکی در بخش ایمنی، انتقال قدرت و پیشرانه به کمترین میزان ممکن رسانده و باعث شده تا ولوو در تولید محصولاتش با صرفه مقیاس و کاهش هزینه روبرو گردد و علاوه بر این کاهش سوخت، دوام و گنجایش بیشتری را در مدل‌های الکتریکی و هیبرید برای سرنشینان به ارمغان آورد. ولوو با اصلاح ساختار و سرمایه‌گذاری گسترده در چند سال اخیر توانسته جایگاه برجسته خود را بازیابد و برای نخستین بار در طول حیات 89 ساله خود، موفق به فروش بیش از 500 هزار از انواع محصولاتش در طول یک سال شده است و امسال نیز توانسته در 5 ماهه نخست سال رشد فروشی معادل 10.4 درصد را در مقایسه با سال گذشته تجربه نماید. محصولات جدید سری 90 این شرکت از قبیل XC90, S90 و V90 با ایمنی بالا و طرحی زیبا و نوین توانسته‌اند در بازار خودروهای لوکس که رقبایی همچون بنز، بی‌ام‌و و لکسس در آن جولان می‌دهند جایگاه خوبی به دست آورند.

نیسان خودروساز سخت‌کوش ژاپنی نیز از ارائه نسخه ارتقاءیافته مدل نوت که یک هاچ‌بک کوچک شهری است خبر داده است. این ارتقا به دلیل دستیابی به سهم بیشتر در بازارهای اروپایی صورت گرفته و سری بلک ادیشن (Black Edition) نیسان نوت دارای ویژگی‌های جالبی از جمله زیرسپرهای مشکی جلو و عقب، رکاب کناری، باله عقب، رینگ‌های 16 اینچی تیره و آینه‌های مشکی و همچنین چراغ‌های برآمده جلو می‌باشد. مه‌شکن‌های بهبودیافته، سنسور باران، سیستم خودکار روشنایی شب، گستره متنوع رنگهای بدنه و سیستم تهویه مطبوع از دیگر امکانات این مدل است. در داخل کابین نیز تنها تغییر قابل لمس کلاه ایمنی راننده و سرنشین و همچنین کنسول مرکزی به رنگ مشکی براق است که جلب توجه می‌کند. دو موتور 1.5 لیتری 90 اسبی توربودیزل و یک مدل 1.2 لیتری بنزینی با دو قدرت 80 و 98 اسب بخار نیروبخش هاچ‌بک زیبای نیسان هستند و نوت به‌صورت استاندارد از یک جعبه دنده دستی سود می‌برد که مشتریان می‌توانند در مدل بنزینی قدرتمندتر، با پرداخت اضافه از یک جعبه دنده اتوماتیک استفاده کنند. نیسان اعلام ننموده چه تعداد از سری بلک ادیشن نوت را تولید خواهد کرد اما قیمت این مدل قطعاً نسبت به مدل پایه بالاتر است.

و اینکه در نهایت جاسوسان صنعتی به‌تازگی تصاویری از آزمایش اس‌یووی 7 نفره اشکودا که"کودیاک" نام دارد منتشر نموده‌اند. گویا این محصول تازه اشکودا در حال آزمایش در یک پیست اتومبیل‌رانی و مجهز به رویه‌های پوشاننده سطوح بدنه بوده است. برمبنای تصاویر این مدل شباهت بسیاری به کانسپتی دارد که چندی پیش با نام ویژن اس توسط اشکودا در نمایشگاه ژنو ارائه شد و قرار است به زودی به‌عنوان نسل جدید " یتی " به بازار معرفی گردد. این اس‌یووی بزرگ که از معماری خانواده MQB گروه فولکس واگن سود می‌برد در بسیاری از نقاط و حتی خطوط بدنه به سئات آتکا و نسل نوین فولکس واگن تیگوان شباهت دارد اما در طول و عرض و ارتفاع بزرگتر از دو همزاد خود است و اتاق به مراتب بزرگتری به نسبت مدل‌های مذکور دارد. برمبنای آنچه اشکودا اعلام نموده کودیاک قرار است به‌صورت استاندارد از موتورهای 4 سیلندر جدید گروه فولکس واگن و در گونه دیفرانسیل جلو تولید می‌گردد و گفته شده برای سال 2019 نیز گونه هیبرید پلاگین آن به بازارهای جهانی عرضه می‌شود. موفقیت کودیاک درزمینهٔ فروش می‌تواند کارنامه این برند خاص را پس از فروش موفق دو مدل "سوپرب" و اکتاویا کامل نماید و فولکس‌واگن را به آینده امیدوارتر نماید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.