میز خبر: محصولات جدید سایپا، وزیر در راه مجلس
وزیر صنعت به مجلس فراخوانده شد
صنعت خودروی ایران دچار بیماری سرطان است. از باندبازی در مدیران تا نیروهای مازاد سفارشی در شرکتها، بهرهوری پایین، عدم رقابت، تولیدات از رده خارج، قیمتهای بالا، مدیریت شعاری و نمایشی، نارضایتی مصرفکنندگان، عدم تولید یا عرضه کافی، خدمات پس از فروش افتضاح، عدم اجازه به واردات خودروهای بهروز و مدرن به بهانههای مختلف و بسیاری مشکلات ریز و درشت دیگر که کلاف سردرگمی ایجاد کرده تا صنعتی که میتوانست با همان اهداف اولیه در زمان شروع به کار، تبدیل به افتخار ملی شود اکنون مایه تأسف و نفرین مردم شود.
حالا به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس، فاطمی امین، وزیر صمت درباره دلیل کیفیت نامطلوب و پایین خودروهای تولید داخلی و همچنین علت عدم تعیین مدیرعامل شرکتهای ایران خودرو و سایپا توسط سهامداران به مجلس احضار شده است.
تاکنون وعدههای وزیر صنعت درباره افزایش تولید، کاهش قیمت خودروها، حذف قرعهکشی و بهبود کیفیت نهتنها تحقق نیافته که با دهنکجی خودروسازان نیز همراه شده است. ظاهراً وزیر فعلی از قدرت کافی نیز برای تغییر مدیران خودروسازی یا به کرسی نشاندن برنامههای خود برخوردار نیست.
سهند و سپهر، دو محصول جدید سایپا
بعد از عرضه ساینا و کوییک و متعاقب آن شاهین و در آینده نزدیک آریا، نوبت به سهند و سپهر رسیده است. کراساوور جدید سایپا اطلس نام گرفته اما سهند یک سدان و سپهر نیز یک وانت یا پیکاپ شهری خواهند بود.
قرار است شاهین اتوماتیک و آریا اتوماتیک به جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک مجهز شده و بهزودی به بازار عرضه میشوند. تیپ جدیدی از ساینا و کوییک G فیسلیفت با موتور ارتقا یافته M15GSI هم بهزودی با پسوند GX معرفی میشود.
50 هزار خودرو مشمول مالیات
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که بهزودی مالکان خودروهای با ارزش بالای یک میلیارد تومان، پیامک مالیاتی دریافت خواهند کرد. گفته میشود 550 هزار دستگاه خودروی مشمول این قانون شناسایی شدهاند که 5 هزار و 600 میلیارد تومان عایدی برای خزانه دولت خواهد داشت.
در حال حاضر تنها حدود 2 درصد از خودروها در دسته خودروهای لوکس جای میگیرند اما این احتمال وجود دارد که این بازه گستردهتر شود.
زمزمههای توافق دوباره در برجام
اولین سیگنالهای توافق در مذاکرات وین با کاهش قیمتها در بازار خودرو همراه بود. کاهش یا حذف تحریمها میتواند باعث سرازیر شدن دلارهای رسوب کرده دولت در کشورهای دیگر به بازار شود. بعلاوه دلالان و محتکران ارز را نیز به نقد کردن ارزهای خود وادار میکند. این موضوع تا جایی که دولت اجازه دهد، میتواند ریزش قیمت ارز را به همراه داشته باشد و در نتیجه قیمت خودروها باید در بازار و کارخانه تعدیل شوند.
اما بازار ایران از این تناسبات منطقی پیروی نمیکند و قیمتها بر بستر عوامل تأثیرگذار سیاسی و اقتصادی قرار داشته و به سرعت بالا رفته و بهسختی پایین میآیند.
یکی از ثمرات توافق وین میتواند آزادسازی سرمایهگذاری و شروع به کار خودروسازان بینالمللی در کشور باشد که البته با توجه به تجارب پیشین، قاعدتاً به این سرعت تحقق نخواهد یافت. در نتیجه مونتاژکاران خودروهای چینی و خودروسازان داخلی لااقل تا چند سال آینده نگرانی خاصی از جهت گشایش بازار و ورود رقبا نخواهند داشت. با توجه به ارجاع مصوبه آزادسازی واردات خودرو به مجمع تشخیص مصلحت نیز فعلاً نمیتوان انتظار خبری خوش در این زمینه را به مردم داد. البته ما امیدواریم که مسئولان در قبال تعهدات و شعارهای خود به مردم برای رفع مشکلات آنها منجمله درزمینهٔ خودرو دست به عمل بزنند.