با توافق وزارت صمت و شهرداری تهران، طرح جدیدی برای توسعهی زیرساختهای مورد نیاز حمل و نقل تمام برقی، اجرا خواهد شد. این برنامه با اعداد عجیب و فراتر از تصور، بسیار دور از ذهن به نظر میرسد.
باوجود کمبودهای فراوان در تولید برق موردنیاز برای شهروندان و صنایع کشور، برقیسازی گستردهی خودروهای شخصی یا عمومی، چالشهای فراوان دارد. از سویی دیگر، قیمت گران برای مدلهای تمام الکتریکی، با شرایط اقتصادی ایران و توان مالی عامهی مردم، متناقض است.
وزیر صنعت ادعا میکند تا پایان امسال، ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار خودروی الکتریکی در پایتخت حضور خواهند داشت؛ اما دقیقا مشخص نیست این تعداد، چگونه تامین خواهند شد. واردات خودروهای خارجی، هنوز به مرحلهی تحویل نهایی نرسیده است و خودوسازان ایرانی نیز، ناتوان از تولید چنین محصولاتی هستند.
در سمت دیگر ماجرا، شاخصهای آلودگی تهران، بسیار بحرانی و خطرناک ارزیابی شدهاند. مهمترین دلیل این شرایط، تردد موتورسیکلتهای فاقد استاندارد محیطی زیستی و خودروهای پرمصرف ساخت سایپا و ایران خودرو است. تجربهی سالهای اخیر در هند و چین به وضوح نشان میدهد که استفادهی چشمگیر مردم از وسایل نقلیهی برقی، تاثیری شگفتانگیز بر کاهش آلودگی هوا دارد؛ اما آزادسازی واردات خودروهای الکتریکی و حذف تعرفه برای آنها در برنامههای وزارت صمت ایران دیده نمیشود.
دومین جلسه برقی کردن حملونقل شهر تهران با حضور عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علیرضا، زاکانی شهردار تهران و معاونان وزارت صمت و شهرداری تهران در محل این وزارتخانه برگزار شد. علیآبادی با بیان اینکه حملونقل برقی کشور یکی از اولویتهای اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود، گفت:
در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکارانمان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیقی را در خصوص طرح حملونقل برقی آماده و شهر تهران را به عنوان شهر پایلوت این امر مشخص کردیم.از امروز میتوانیم با قدرت اعلام کنیم که نهضت برقی سازی حمل نقل تهران آغاز شده و در همین راستا با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰ هزار موتور و ۵۰ هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم.طبق توافقاتی که در این جلسه انجام شده، قرار است در سطح تهران ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند جهت شارژ خودروهای برقی نصب و راهاندازی و در مرحله اول با همراهی شهرداری تهران ۵۰ هزار تاکسی تهران برقی شود.وی همچنین در ادامه ارائه کارت نیرو (دریافت برق) به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت به رانندگان خودروهای برقی را یکی از پیشنهادهای اصلی این طرح دانست و تصریح کرد:در جلسهای که در آینده بین چهار وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران برگزار میشود، عملیات اجرایی طرح برقی سازی شهر تهران آغاز خواهد شد.خودروسازان با تعرفههای ویژه میتوانند از امروز به سمت واردات خودروهای برقی سوق پیدا کنند که در ادامه با حمایت وزارت صمت باید به سمت تولید خودروها برقی حرکت کنند.امروز مصمم هستیم تا حملونقل شهر تهران را برقی کنیم و برای این امر تا زمانی که زیرساختهای برقی سازی مهیا شود، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در راستای صرفه جویی و محیط زیستی پاک گام برداریم و شاهد واقعیت بخشی به رؤیای تهران پاک باشیم.از امروز با همکاری خودروسازان و ارادهای که در سازمان استاندارد ایجادشده و با حمایتهای ویژه وزارت صمت در راستای خودروهای برقی گامهای محکم و بلندی برخواهیم داشت و در همین راستا معاونت حملونقل وزارت خانه فراخوانی را جهت حضور خودروسازان در این طرح را صادر خواهد کرد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در جلسه مذکور با بیان اینکه قرار است تا با وزیر صمت دست به دست هم بدهیم و تهران را برقی کنیم، گفت:
اگر بتوانیم طبق برنامهریزیهای که شده ۵۰ هزار نوسازی تاکسی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم جوانب محیط زیستی و رفاهی خوبی نصیب مردم شهر تهران خواهد شد و سرمایهگذاری در این زمینه بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران خواهد داشت.شهرداری تهران موافق بحث راهاندازی و نصب ایستگاههای شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی است و در آینده نزدیک قرار داد آن نهایی خواهد شد.پیشنهاد اولیه این است تا طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی شود و در بحث واردات موتورسیکلت برقی، شهرداری آمادگی لازم را دارد تا با استفاده از تبصره ۱۸ و سایر منابع، هزینه ۱۵۰ هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل (موتورهای کار) ما که نزدیک به ۱۰ درصد موتورهای موجود در شهر تهران هستند برقی و بهینه شوند.