شاید مهمترین خبر این روزها در بازار خودروی کشور، بحث روی ساماندهی بازار، تولید و واردات خودرو باشد. جلسه سران سه قوه دراینباره با کمترین اخبار همراه بود ولی ظاهراً چکیده تصمیمات آن، حمایت از تولید داخلی و افزایش تولید بوده است. در این جلسه پس از بررسی گزارش وزارت صمت درباره برنامه اصلاح ساختار بازار خودرو، درخصوص ضرورت رفع موانع و اصلاح ساختار و کاهش قیمت تمام شده همراه با افزایش تولید داخلی تصمیمگیری شد. موضوعی که همواره در این مصوبات به چشم میآید، نگاه یکجانبه، کهنه و جواب پس نداده به موضوعی است که یکسوی آن، میلیونها مشتری سالانه خودرو در کشور هستند و همواره از کیفیت، قیمت، ایمنی، قدیمی بودن، تنوع نداشتن و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ناراضیاند. این یعنی در یک مسابقه اسبسواری، از یک اسب چلاق حمایت کنید.
خبر دیگر اینکه کرمان موتور، قیمت پیکاپ KMC T8 خود را صد میلیون تومان افزایش داد و اکنون قیمت رسمی آن به رقم 869 میلیون تومان رسیده است. حمایتهای همهجانبه دولتی این انتظار را ایجاد میکند که برای خریدارانی که ناچار به خرید محصول خاصی شدهاند، لااقل انصاف و تعهد بیشتری به خرج داد و از حاشیه سود کاست نه اینکه سودجویی را به سقف رساند. بگذریم.
سیف خودرو هم تولید شاسیبلند SWM G01 خود را به دلیلی خندهدار متوقف کرده است. دلیل خوابیدن خط مونتاژ نبود جلوپنجره اعلام شده است. درحالیکه خریداران قبلی این محصول، با مشکلات کیفی هم دستوپنجه نرم میکنند و اگر مشکلی در یک سیستم الکترونیکی پیشرفته داشته باشند، احتمالاً باید مدتها قید سواری با خودروی خود را بزنند.
قیمت تایر هم افزایش رسمی 30 تا 40 درصدی داشت. معلوم نیست این چرخه گرانی و رقابت اصناف مختلف برای جا نماندن از آن تا کجا ادامه مییابد؟ اما نکتهای که در بخشنامه انجمن صنفی صنعت تایر جلب توجه میکند، بندی است که در آن ارائه تخفیف توسط شرکتها را بههیچعنوان مجاز ندانسته است!