میز خبر

اطلاعیه شورای رقابت در رابطه با افزایش قیمت خودرو

داستان دراز قیمت خودرو...

شورای رقابت در اطلاعیه‌ای علت مصوبه خود در خصوص افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا را اعلام کرد.

تولید خودرو

به گزارش پدال و به نقل از ایرنا، متن اطلاعیه شماره چهارم شورای رقابت در خصوص بازار خودرو به شرح زیر است:

با توجه به پایبندی به ضرورت اطلاع رسانی شفاف در شورای رقابت، به جهت تنویر افکار عمومی در خصوص اعلام قیمت خودروهای غیرمونتاژی تولید داخل، روابط عمومی مرکز ملی رقابت بیانیه شماره چهارم شورای رقابت در خصوص بازار خودرو را منتشر کرد.

بازار خودرو از عوامل متعدد اقتصادی- سیاسی از جمله تحریم، نوسانات ارز، تورم داخل کشور و برخی قوانین مانند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون ساماندهی بازار خودرو، قانون بودجه سالیانه و … اثر می‌پذیرد و بر بخش‌های دیگر اقتصاد کشور از جمله صنایع پایین دستی همچون قطعه‌سازی، صنایع پتروشیمی و معادن و نیز اشتغال در این زنجیره اثرگذار است. در تنظیم‌گری این بازار باید سعی شود تمام ملاحظات مزبور لحاظ گردد که در تهیه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو مصوب این شورا در جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۱ سعی بر آن بوده تا تمام این فرآیند مورد توجه قرار گیرد. اما در این مسیر چالش‌های متعددی وجود دارد از جمله:

الف- در سمت تقاضا: شرایط تورمی کشور باعث شده مردم جهت حفظ ارزش دارایی‌های خود، تمایل زیادی به تبدیل وجوه نقد خود به کالاهای بادوام از جمله خودرو داشته باشند که این موضوع ورود واسطه‌گران به این بازار و افزایش بیشتر شکاف عرضه و تقاضا و برهم زدن نظم تقاضای مصرفی خودرو را در پی داشته است. کمااینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح تقاضای واقعی خودرو در کشور بالاتر از کل ظرفیت تولید خودرو اعم از تولید داخل و مونتاژ است. از سوی دیگر، با قانون جوانی جمعیت که ۵۰ درصد خودروها را به متقاضیان خاص اختصاص داده و از دسترس عموم متقاضیان خارج نموده، شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر شده است.

در چنین شرایطی و برای جلوگیری از جهش زیاد قیمت و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان واقعی، بالاجبار باید سیاست وضع سقف قیمت اتخاذ گردد. البته ضرورت دارد که تا حد امکان از سوءاستفاده واسطه‌گران در این شرایط جلوگیری شود که این کار از دو طریق انجام می‌شود: اول اینکه واقعی شدن قیمت خودرو بر اساس بهای تمام شده آن، مقداری از سود انتظاری خرید خودرو از کارخانه و انگیزه حضور واسطه‌گران را می‌کاهد؛ دوم اینکه وضع شرایطی برای متقاضیان که اطمینان نسبی در خصوص رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی را حاصل کند، حضور واسطه گران را محدود خواهد کرد. این موضوعات همگی در دستورالعمل مذکور مورد توجه قرار گرفت.

ب- در سمت عرضه: با توجه به این که قیمت درب کارخانه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا یک سال و نیم تغییر نداشته و آخرین بار در پاییز سال ۱۴۰۰ و بر اساس تورم بخشی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ محاسبه و به روزرسانی شده است.

این دو شرکت طی این مدت علیرغم زیان، همچنان سعی بر افزایش تولید داشته‌اند که با توجه به عدم پوشش کامل هزینه‌های تولید ایشان، افزایش تولید به زیان بیشتر آنان منتج شده است. این امر از یک بعد منجر به زیان سهامداران شرکت‌های خودروساز و در بعد دیگر، اثر منفی بر بازار سرمایه داشته است.

همچنین، انگیزه خودروساز برای افزایش تولید، کاهش یافته است ضمن اینکه جهت افزایش بهره‌وری و کیفیت نیز نیازمند هزینه‌های تحقیق و توسعه بوده است که در این مدت، این امر هم مغفول مانده است. شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر، خودروسازان هزینه تعمیرات و یا به روزرسانی تجهیزات را نداشته‌اند که همین زیرساخت‌های نامناسب و فرسوده و قدیمی می‌تواند در سال‌های آتی خود عامل کاهش تولید یا کاهش کیفیت محصولات آنها شود و از این طریق مشکل ناترازی بازار خودرو تشدید خواهد شد. به همین جهت به روزرسانی قیمت‌ خودرو متناسب با هزینه تولید آن ضرورتی انکار ناپذیر است.

ج- در موضوع قیمت: ملاک محاسبه قیمت در دستورالعمل مزبور، ضوابط قیمتگذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه ‌شده است. این ضابطه اولاً بر اساس هزینه‌های تحقق یافته تولیدکنندگان است و ثانیاً در خصوص برخی هزینه‌ها مانند هزینه‌های مالی و اداری و فروش و عمومی، درصدی از آنها مورد تأیید و محاسبه قرار می‌گیرند بنابراین در محاسبه قیمت‌ها بر اساس ضوابط مذکور سعی شده تا احتمال هزینه‌های اضافی یا نامربوط تا حد امکان کاهش یابد و قیمت واقعی استخراج گردد.

در کنار این موضوع شایان ذکر است که نرخ تورم طی مدت مزبور (یک سال و نیم) رقم قابل ملاحظه‌ای است که چشم‌ پوشی از آن باعث وارد آمدن زیان غیر قابل جبران به خودروسازان می‌گردد.

قیمت‌های پیشنهاد شده از سوی سازمان حمایت برای دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه اوّل سال ۱۴۰۱ این دو شرکت بوده است. این در حالی است که اگر صورت‌های مالی کل سال ۱۴۰۱ مبنای محاسبه قرار می‌گرفت قاعدتاً باید این ارقام بیشتر می‌شد اما به دلیل اینکه فرایند حسابرسی صورت‌های مالی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ هنوز کامل نشده، امکان لحاظ آن وجود نداشته است. در هر صورت رشد قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت از نرخ تورم در دوره مذکور بالاتر نبوده است.

مجموعاً و با در نظر گرفتن منویات مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی) در نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ تحت عنوان مهار تورم و رشد تولید، در دستورالعمل تنظیم بازار خودرو هر دو هدف دیده شده است. از یک سو، سعی شده با اصلاح قیمت‌ها و واقعی کردن آنها، رشد تولید به مخاطره نیفتد زیرا از منظر اقتصادی، کاهش تولید و یا تعطیلی آن موجب افزایش تورم شده و بر اشتغال و رشد اقتصادی اثرات منفی دارد.

در عین حال برای تضمین منافع و حقوق مصرف کنندگان خودرو بدین واسطه از افزایش نامتعارف قیمت جلوگیری شده است. بنابراین فرآیندهای اصلاحی مانند واقعی کردن قیمت‌ها با توجه به شرایط تحریم و نوسانات ارزی و دیگر چالش‌های اقتصادی- سیاسی کشور، می‌تواند تسهیل‌کننده افزایش تولید باشد که به کاهش واسطه‌گری در بازار خودرو کمک خواهد کرد و از سوی دیگر منجر به بهبود وضعیت سهامداری خودروسازان، افزایش امکان سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه به منظور به روزرسانی تولیدات جهت رقابت جهانی و افزایش کیفیت محصولات خواهد شد.

شایان ذکر است قیمت‌های خودروهای مونتاژی (CKD) نیز پس از طی فرایند مشابه متعاقباً ابلاغ خواهد گردید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۹۲ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. PDK

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    شمارش معکوس برای جهش قیمت قانونی ( که حق اعتراضم نداشته باشیم )

    موافقم 44
    مخالفم 0
  2. سهرابـ Sohrab ـخان

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اولین بمب امسال ترکید .
    دومین بمب هم افزایش قیمت بنزین خواهد بود .
    « بماند به یادگار . فروردین ۴۰۲ . سهراب »

    موافقم 85
    مخالفم 8
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (10382 ديدگاه)

      عمراً بنزین تا پایان دوره‌ی اول ریاست جمهوری تغییری بکنه ، عمراً !
      اما کلاً صنعت خودرو شده پوشش درآمدزایی برای ملت و دولت و حالا حالا‌ها بیخیالش هم نمیشوند !

      تنها راه نجات این صنعت ( برجام که پَر ) وِل کردنِ قیمتی خودروهاست که اینقدر گران کنند که دیگر کسی توان خرید نداشته باشد و به رکود شدید بخورد تا قیمت‌ها جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند ( که البته راهش را با بالا پایین کردن دلار یاد گرفته‌اند و هنوز کسانی که گول میخورند و ضرر میکنند و پول خود را راکد میکنند با اینکه خودرو بیشترین تخریب تورمی را داشته ) پولی که باید در تولید باشه ، در خودرو طلا دلار مسکن زمین گیر کرده و زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده !

      قیمت‌ها اینقدر مسخره شده که قطعه‌فروش‌ها هم گندِ قضیه را در آوردن و بی‌‌ربط به هزینه‌ی تولید و بر اساس قیمت خودروها در بازار ، قیمت قطعه تایین میکنند و کلاً مردم را وارد یه چالش هزینه‌ای کرده‌اند که بیرون آمدن از این چالش از دست دولت هم خارج شده !
      این قضیه گرانی‌ها کاری به سرِ خودروهای فرسوده میاره ( اکثر خودروهای موجود ) که به شما قول میدهم آمار تصادفات و مرگ بیداد بکنه در ایران و تمام خودروها میشوند بمب متحرک که نمیدونی کجا قراره چرخش در بره یا ترمز نگیره یا آتش بگیره و … !

      ایران در تراژدی‌ترین دوره‌ی وحشتناک اقتصادی خودش قرار گرفته که باید به صورت فیلم هندی پول در بیاوریم و به صورت زندگی در کابل خرجش کنیم !

      موافقم 38
      مخالفم 13
      1. مشتاقی

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (169 ديدگاه)

        آرش میگه امسال چین قدرت اول میشه و دلار به شدت سقوط میکنه. همچنین چرخ تولید در ایران رو چین به حرکت درمیاره

        موافقم 2
        مخالفم 12
    2. John

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (214 ديدگاه)

      به یزدان که گر ما خرد داشتیم
      کجا این سرانجام بد داشتیم

      موافقم 68
      مخالفم 7
      1. safa

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (82 ديدگاه)

        هزار تا لایک 👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

        موافقم 17
        مخالفم 6
    3. Python

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      بنزین قیمتش ثابت میمونه تا اخر سال
      بماند به یادگار. فروردین۱۴۰۲ پیتون

      موافقم 15
      مخالفم 26
      1. Python

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (1113 ديدگاه)

        چون اگر قیمت بنزین افزایش کنه مردم اعتراض میکنن
        وتو‌ کارنامه دولت ثبت میشه افزایش پیدا نمیکنه

        موافقم 13
        مخالفم 13
    4. parvaz

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (395 ديدگاه)

      با کسری بودجه ۵۰۰ همتی دولت دو راه برای جبران در نظر گرفته ۱. فروش اوراق ۲. مولد سازی.
      ۱. دولت سال ۱۴۰۱ بیشتر از مقدار تعیین شده در بودجه اوراق فروخت و ۲۰ همت از بدهی به سال جدید منتقل شده و اگر بخواهد دوباره تامین مالی از طریق انتشار اوراق را دنبال کند برای بازار سرمایه اثرات مخربی خواهد داشت.
      ۲. در مولد سازی که طبیعتا منظور فروش شرکت های دولتی و واگذاری در بورس به مردم در نظر گرفته شده که با توجه به انتشار اوراق نمی تواند این دو را باهم اجرایی کند مگر اینکه مانند سال ۹۹ نیمه اول سال برای فروش شرکت های دولتی بازار را بالا ببرد و در بالاترین قیمت سهام بفروشد و در نیمه دوم با انتشار اوراق بدهی تیر خلاص را به بازار سرمایه بزند، اما مشکل اینجاست در ۶ماه توان انتشار این حجم از اوراق را نخواهد داشت.
      در نتیجه تنها راه دولت برای جبران کسری بودجه افزایش قیمت حامل های انرژی خواهد بود تا به کمک دو مورد بالا بتواند امسال را بگذراند.
      بماند یادگار شاگرد و یاد گیرنده بازار های مالی

      موافقم 20
      مخالفم 6
      1. آرین

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (444 ديدگاه)

        هم فروش اوراق و هم مولد سازی به هر شکلی انجام بشه (مخصوص شرایط ما) تورم افزایش پیدا می‌کنه.

        موافقم 4
        مخالفم 0
  3. Reza

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    اقتصاد دستوری یعنی نابودی اقتصاد
    اصلأ کلمه اجبار با کلمه اقتصاد داخل یک دایره قرار نمیگیره، آخرش عدالت میمیره.🗿🚬

    موافقم 38
    مخالفم 7
    1. روح اله

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اطلاعیه روز تعطیل؟ بندازین شکم مردم بیچاره

      موافقم 24
      مخالفم 2
    2. Python

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      دقیقا تا واردات ازاد نشه بازار رقابتی نشه همینه

      موافقم 24
      مخالفم 3
  4. مهدی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به ماشینی که باپول خود مردم میسازند وقطعه می‌خرند.. چه منتی هم دارند….پول روبه گفته خودشان تحویل فوری ۳ماه قبل میگیرند که ۹۰روزکاری ماشین تحویل دهندبعدمیشه ۱۵۰روز….کجای جهان این چنین ماشین می‌دهند…..واقعاواردات روازادکنندببینندکی ماشین میخره ازاین دوشرکت

    موافقم 42
    مخالفم 2
  5. مقدم

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیگه خسته شدیم از این همه گرانی ولا تا زنده هستیم ما قشر کارگر صاحب ماشین نمیشیم دیگه افزایش تون چیه دیگه

    موافقم 50
    مخالفم 4
  6. زیزیگولو

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (5720 ديدگاه)

    فقط دلیل و مدرک واسه توجیح کارای خودشون ولی حق و حقوق و منفعت مردم هیچ

    موافقم 49
    مخالفم 1
  7. شهرام

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسه دیگه اینهمه دروغ و دغل بازی یکی نیست بگه چهل ساله این مافیای خودرو دارن ملت رو میدوشن همش میگن ما داریم ضرر میدیم . بسه دروغ اگه ضرر کردین اینهمه حقوقهای نجومی مدیرانتونواز کجا پرداخت میکنین والا احمق خودتونید و مردم خوب میفهمن . تمام همینی که در شورای رقابت هستن همشون سهامداران این دو شرکت هستن و با دلالان بیرون رابطه حسنه هم دارن . جالبه اینگونه کلام رهبر رو به زمین میمالن بزارید چند ماهی از کلام ایشان برای مهار تورم بگذره بعد مردم را بدوشید باز

    موافقم 27
    مخالفم 26
    1. Farimani

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (43 ديدگاه)

      عرض ادب و احترام
      ما مردمی که برای خرید همین زباله ها صف میبندیم . حقمونه
      مادامیکه تصمیم به نخریدن واقعی نگیریم همینه
      حالا هی دنبال مقصر کردن سازنده و دلار و …. بگردیم
      یاد بگیریم که با نخریدن درست میشه
      با
      نخریدن
      ولو بی وسیله موندن . آزادی تاوان داره

      موافقم 28
      مخالفم 3
  8. اسد

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا متأسفم برای این بی …هایی که نشستن و قانونگذار شدن برای مردم و قیمت مشخص میکنن. ای کاش یک مستند از زندگی همینا میساختن ببینیم خودشون کجا زندگی میکنن و سوار چه ماشین هایی میشن. این ها عملا دارن کاری میکنن که حرف رهبری زمین بمونه و همین گنندکاری امثال اینا جامعه رو به اینجا کشونده. بعد از این همه سال پول جمع کردم که ماشین بخرم الان ببین چه گندی زدن که صدای دولت درآمده. خدالعنتشون کنه مافیایی حروم لقمه و حروم خور خودرو رو و هر کسی که با اینا همکاری میکنه

    موافقم 10
    مخالفم 20
  9. مجتبی .

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1194 ديدگاه)

    چرا حذف میکنی جناب پدال؟؟

    موافقم 15
    مخالفم 1
  10. کامران

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فراموش کردند با بردن خودرو در بورس اندازه ده سال سود بردن، و مهمتر از سال 99تا 400 اندازه ده سال گرون کردند، درامد مردم زیاد نشده اولا دوما چرا باید مدیران و کارگران خودروسازی با کل ادارات دیگر فرق کنند، مافیای خودروسازی ایران اول شورا رقابت هستش که حمایت قاطع خود رو اینجا نشان داد دوم خود خودرو ساز سوما بعضی از نمایندگان مجلس و تعدادی هم در مجلس تشخیص، انشالله یک روز محاکمه شماهارو درملع عام ببینیم.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  11. ایرانی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فکستنی رو چند برابر پای مردم حساب میکنن آخرش میگن ما ضرر میکنیم خوب بیشرف اگه ضرر میکنی جمش کن بزار مردم ماشین خارجی بخرن مردم گروگان گرفتید

    موافقم 27
    مخالفم 1
  12. محمد

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    برای اینکه خودرو ساز ها ضرر نکنن درشون رو گل بگیرید بجاش به هر خانواده 80 هزار دلار بدید برن هرخودرویی که میخوان بخرن از کشور های عربی حق گمرک و مالیات و … هم نگیرید . یجوری هم میگن ضرر که انگار افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت خیلی زیاد بوده

    موافقم 16
    مخالفم 0
  13. sghl

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ازآقایان وزارت صنعت ومعدن وشورای رقابت وخودروسازان تشکرمیکنم که جزواولین کسانی هستندکه درعمل به فرمایش مقام معظم رهبری وتحقق شعارسال پیش قدم شدندوبابازی کردن باذهن وفکروروان مردم قبل ازاعلام هرقیمتی تاهمین الان سبب گرانی چندده میلیونی خودروشدند.
    برادرعزیز
    آخه اینهمه معطلی چه دلیلی دارد؟موقع ثبت نام قیمتت روبگویامردم میخرندیانمیخرند؟چرااینهمه بااعصاب مردم بازی میکنن ودلیل موجه به دست افرادمیدیدکه جنس هاروگران کنن.
    آیااین است سبک مدیریت؟
    چرااین دوشرکت راتعطیل نمیکنیدتامردم لااقل نه سرمایه ونه جانشان ونه اعصابشان خردبشه؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
  14. حمیدرضا میرمعزی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اگر شش ماه از این دغلکاران ماشین نخرید دیگه این بلاها سرمون نمیاد. وقتی ثبت نام همین دوتا شرکت مافیایی ظرف 20 دقیقه پر میشه باید انتظار همین وضعیت رو هم مردم داشته باشن. از ماست که برماست…..

    موافقم 7
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا