حذف خودروهای قدیمی؛ بدون تاریخ، بدون جانشین
دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر صحبت از خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید خودروسازان به میان آورد. با این حال زمان خاصی برای حذف آنها اعلام نکرد و در مورد محصولات جایگزین نیز حرفی نزد.
رضا رحمانی پنجشنبه گذشته و در جریان سفر به استان مرکزی اعلام کرد: خودروهای قدیمی و آنهایی که نتوانند استانداردهای لازم را پاس کنند، از خط تولید خارج میشوند. وی بهطور مشخص از پراید و پژو ۴۰۵ نام برد و تاکید کرد که باید با انجام برنامهریزیهای لازم، محصولات جدید و با کیفیت جایگزین آنها شود.
این دو محصول جزو قدیمیترین خودروهای داخلی به شمار میروند و سالهاست بحث خروج آنها از خط تولید مطرح است. با این حال تا به امروز حذفشان به دلیل ملاحظات مربوط به تولید و همچنین نبود جایگزین مناسب، عملی نشده است. در حال حاضر نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها از ضرورت حذف پراید و پژو ۴۰۵ به دلیل قدیمی بودن و نداشتن استانداردهای لازم صحبت به میان آورده و نگفته که این دو خودرو چه زمانی از خطوط تولید خارج و همچنین چه محصولاتی جایگزینشان خواهد شد.
پراید و پژو ۴۰۵ روی هم بخش قابلتوجهی از تیراژ خودروسازی کشور را به خود اختصاص دادهاند و با وجود قدیمی بودن و به دلیل نبود تنوع لازم در بازار، همچنان مشتریان زیادی دارند؛ بنابراین تعریف محصولات جایگزین برای آنها ضرورت دارد. طبعا اگر جای خالی این دو خودرو پس از حذف، پر نشود، هم خودروسازان ضرر خواهند کرد و هم مشتریان. البته در اینکه پراید و پژو ۴۰۵ قدیمی شده و استانداردهای لازم را ندارند، تردیدی نیست؛ اما این را هم نباید فراموش کرد که حذف بدون جایگزین آنها توام با ضرر و خسران برای خودروسازی و بازار خواهد بود.
با توجه به تحریم خودروسازی، شرایط برای تعریف محصولات جایگزین جدید فراهم نیست. از همین رو احتمال میرود ایران خودرو و سایپا در صورت حذف پراید و پژو ۴۰۵، جای خالی آنها را به واسطه افزایش تیراژ محصولات فعلی (آنها که از نظر قیمتی نزدیک به پراید و ۴۰۵ هستند) پر خواهند کرد.
- دستور عرضه سه محصول جدید به ایران خودرو
ایکوپرس: وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروه صنعتی ایران خودرو را مکلف به تولید و عرضه سه محصول جدید تا پایان سالجاری کرد. رضا رحمانی در بازدید سرزده از خطوط تولید ایران خودرو و نشست با مدیرعامل و معاونان این شرکت، خواستار توقف تولید یکی از محصولات این شرکت شد. وی در نشست با مدیرعامل این خودروساز بر انجام تعهدات به مشتریان تاکید کرد و گفت: مردم از عملکرد خودروسازان ناراضی هستند، بنابراین باید از همین امروز مسیری جدید را در نظر گرفته و با برنامه زمانبندی نسبت به انجام تعهدات اقدام کنید.
وی درعین حال تصریح کرد: با بازدیدی که از ایرانخودرو داشتم نگرانی از بابت انجام تعهدات وجود ندارد و قطعا تا قبل از پایان سال تعهدات معوق بهروز خواهد شد. رحمانی تکمیل خودروهای کف پارکینگ، افزایش تیراژ تولید، افزایش عمق ساخت داخل و فروش اموال مازاد را از محورهای اصلی ایرانخودرو عنوان کرد و گفت: مبنا بر این است که اموال و املاک غیرتولیدی هرچه سریع تر واگذار شود؛ این سیاستی است که مطلقا برای اجرای آن کوتاه نمیآییم. وی یکی دیگر از محورهای مورد نظر را اصلاح رابطه میان ایرانخودرو و قطعهسازان عنوان کرد و گفت: نیاز است که قطعهسازان احساس کنند عضو یک خانواده هستند؛ باید این رابطه طبق اصول و قواعدی تنظیم شود تا دو طرف به راحتی بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حل و فصل کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر استفاده از استارتآپها در صنعت خودرو گفت: باید با استفاده از فکر شرکتهای استارتآپ در حوزههای مختلف از جمله تامین مالی تحول ایجاد کرد. وی افزود: در صنعت خودرو پتانسیلها و ظرفیتهایی وجود دارد که در هیچجای دیگری نیست.