داستان خودرو در ایران، قیمت، تولید، واردات
محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مردم خواست تا با صبوری بیشتر، قیمت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی را تحمل کنند تا این صنعت بتواند بر مشکلات فائق آید. در حالی که سیاست کلان دولت در بخش خودرو، تاکنون به صورت شفاف اعلام نشده بود، وزیر جدید صنعت هم خیال مصرف کنندگان را راحت کرد و از خودروسازی داخلی با سیاستهای حمایتی دفاع کرد.
وی که در برنامه پایش حضور یافته بود نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آنها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گرانتر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایینتر آنها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.
ظاهراً حمایت دهها ساله مردم از خودروسازی و صبوری آنها برای تحمل و خرید خودروهای از رده خارج، پر مصرف، نا امن، بی کیفیت، بدون امکانات، قدیمی، پر استهلاک، گران قیمت، آلوده کننده، نا راحت، طراحی از مد افتاده و با خدمات پس از فروش ضعیف هنوز کافی نبوده است. جناب وزیر باید بین حمایت مردم از کار و سرمایه ایرانی و تقویت تولید ملی و حمایت از سودجویی و سوء مدیریت تمایز قائل گردد. حمایت از خودروسازی باید در قسمت مدیریت، دانش فنی و بازاریابی جهانی باشد و در ضمن باید معلوم شود که بازخورد و نتیجه این همه کمک، حمایت و توجه ویژه به این صنعت در طول این همه سال چه بوده است.
کاهش تولید و افزایش قیمت
وزیر صنعت همچنین کاهش تولید را دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو دانسته و اعلام امیدواری کرد با تأمین ارز مورد نیاز خودروسازان، امسال 900 هزار دستگاه خودرو تولید شود. این در حالی ست که در شش ماه نخست سال تنها 290 هزار دستگاه خودرو تولید شده که 44 درصد کاهش را نسبت به سال 90 نشان میدهد. همچنین قرار است سال آینده 1.5 تا 1.8 میلیون دستگاه خودرو تولید گردد. اما سؤالی که مطرح است اینکه آیا با افزایش تولید، قیمتها به ارقام سابق بر میگردند؟ مسلم است که جواب چیست. در این صورت امکان فروش این تعداد خودرو با قیمتهای چند برابر به مردم وجود دارد؟ در حالی که بیش از یک میلیون مشتری برای خودروهای زیر ده میلیون تومان پیش بینی میشود، آیا چنین خودرویی نیز تولید میگردد؟
آزادسازی واردات
واردات خودروهای بالای 2.5 لیتر هم با قرار گرفتن آنها در اولویت دهم آزاد شد. با این حال تعرفه واردات این خودروها دو برابر میشود. خودروهای کم حجمتر است که در اولویت 9 قرار دارند اکنون 45 درصد تعرفه واردات پرداخت میکنند. در حالی که تعرفه واردات خودروهای بالای 2.5 لیتر پیش از ممنوعیت 70 درصد بود و به گفته وزیر صنعت این رقم به 140 درصد افزایش خواهد یافت!
این در حالی ست که برای واردات هر خودرو با مصرف سوخت کمتر از شش لیتر نیاز به اسقاط یک خودروی فرسوده و مصرف بین 6 تا 10 لیتر به اسقاط 4 خودروی فرسوده و با مصرف سوخت بیش از 10 لیتر به اسقاط 6 دستگاه خودروی فرسوده نیاز است. بدین ترتیب میتوان پیش بینی کرد که خودروهای با پیشرانه پر حجم و پر مصرف، افزایش قیمتی تصاعدی پیدا کنند.