جنگ قدرت در بازار خودروهای وارداتی
در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی غرق در گرانی است و شکافي فاحش بین قیمت بازار و نمایندگی آنها به چشم میآید، ظاهرا دولت قصد دارد ورود این خودروها را محدود و به انحصار شرکتهای عرضهکننده، در بیاورد. این طرح مخالفان و موافقانی را به همراه داشته که در ادامه شما را دعوت به خواندن نظرات مختلف می کنیم .
خبرگزاری فارس در گزارشی تاکید کرد که دولت میخواهد واردات شناسنامهای خودرو را حذف کند، که در این صورت، فقط نمایندگیهای رسمی قادر به واردات خودرو خواهند بود و اشخاص حقیقی دیگر اجازه این کار را نخواهند داشت. همچنین ظاهرا قرار است خودروهای دارای حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز دوباره مجوز ورود به کشور را اخذ کنند، منتها به شرطی خاص؛ این «شرط خاص» اما به خروج خودروهای فرسوده برمیگردد، به نحوی که واردکنندگان باید به ازای هر یک دستگاه خودرو وارداتی بالای 2500 سیسی با مصرف سوخت بالای 10 لیتر، شش خودرو فرسوده را خارج کنند. این در شرایطی است که پیشتر و در زمانی که واردات خودروهای 2500 سی سی آزاد بود، واردکنندگان بايد سه خودرو فرسوده را به ازای هر یک خودرو وارداتی با مصرف سوخت بالای شش لیتر، اسقاط میکردند
نظر مخالفان طرح
هر چند به نظر میرسد هدف دولت از حذف واردات شناسنامهای و لحاظ کردن شرایط سخت برای ورود خودروهای بالای 2500 سیسی، محدود شدن حضور خودروهای خارجی در کشور و کاهش ارزبری است، اما به گفته کارشناسان، این اقدام به گرانی ختم خواهد شد. در واقع وقتی واردات خودرو محدود شود، عرضه خودروهای خارجی به بازار کاهش مییابد و به تبع آن، قیمت آنها افزایش پیدا خواهد كرد. از طرفی، به فرض آنکه واردکنندگان زير بار اسقاط 6 خودرو فرسوده بروند و خودروهای بالای 2500 سیسی (با مصرف سوخت بالای 10 لیتر) به تعداد زیاد وارد کشور شوند، باز هم افزایش قیمت آنها محتمل است، چون واردکنندگان قطعا هزینه اسقاط فرسودهها را روی قیمت خودرو وارداتی خود لحاظ خواهند کرد و این به معنای افزایش قیمت وارداتیها خواهد بود.
نظر موافقان طرح
# نماینده ها برای دستیابی به اهداف فروش بالاتر از سوی شرکتهای مادر ملزم به رعایت استانداردهای خدماتی همان برند هستند. در صورتی که وقتی خودرو توسط غیر نماینده وارد می شود علاوه بر اینکه می تواند اصولا از استانداردهای محلی بر خوردار نباشد نسبت خدمات به ناوگان را نامتناسب می کند و سبب می شود کیفیت سرویس دهی به مشتریان بسیار کاهش پیدا کند. کمبود قطعه خودروهای وارداتی مستقیما ناشی از آزاد بودن واردات خودرو توسط هر فردی میباشد.
# یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بازار خودروهای وارداتی غیر شرکتی وجود دارد نصب نرکدن آپشنهای شرکتی خصوصا موارد ایمنی می است. متاسفانه بسیاری از خودروهای غیر شرکتی که به صورت 10 ایربگ فروخته میشود اصولا فاقد ایربگ یا حداکثر 2 ایربگ است. در واقع این خوردها در کشورهای حوزه خلیج فارس به قطعات پلاستکی تزیینی مجهز میشود که نشان ایربگ دارد ولی ایربگی در آنها نصب نشده است. این خودروها بعد از شماره گذاری غیر قابل پیگیری می شوند و در صورت بروز حادثه مسئول چنین خساراتی قابل ردگیری نیست.
# بسیاری از خودروهای وارداتی غیر شرکتی آپشنهای بیشتر از مدلهای شرکتی دارند، دلیل این موضوع تنها این است که این خودروها در داخل کشور و یا در کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت غیر استاندارد به تجهیزاتی مجهز میشود که غیر استاندارد است و مشکلات بسیار زیادی برای مشتریان ایجاد می کند. بسیاری از حوادث ناشی از همین دستکاری غیر استاندارد است. این موضوع در محصولات شرکتهای ژاپنی بسیار زیاد است، اصولا بسیاری از این محصولات در بازار ایران با تجهیزاتی فروخته میشوند که در سیستم شرکت سازنده وجود ندارد. این موضوع خدمات رسانی به این محصولات را نیز بسیار پیچیده و مشکل می کند.
# فروش خودرو دست دوم به جای صفر ؛ صفر کردن خودرو در پشت مرزها و فروش آن به جای خودرو صفر کیلومتر یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای وارداتی است. یکی از معروف ترین برندهای وارداتی اروپایی به کشور که تقریبا تماما به صورت غیر شرکتی وارد می شود عمدتا خودروهای دست دومی هستند که قبل از ورود به کشور صفر شده اند.
# مهم ترین مشکلی که امروزه بازار خوردهای وارداتی با آن مواجه است عدم امکان ردیابی واردکنندگان خودروهای غیر شرکتی است. این بزرگترین تخلف این واردکنندگان است که با استفاده از کارتهای بازرگانی متفرقه نسبت به واردات اقدام می کنند. لذا در صورت بروز هر مشکلی، به هیچ عنوان امکان ردیابی واردکنندگان وجود ندارد و مشتریان خسارت دیده نمی تواند مقصر اصلی را شناسایی کنند. در این شکل واردات، واردکننده با کرایه کارت بازارگانی فرد دیگر نسبت به واردات اقدام می کند و در صورت بروز هر مشکلی از مسئولیتهای قانونی ناشی از تقلب خود مبرا است چون از لحاظ قانونی صاحب کارت بازرگانی واردکننده محسوب می شود.
# این روش واردات عملا یک قاچاق کالا محسوب می شود، زیرا واردکنندگان از پرداخت مالیات فراری بوده و مالیات بر عملکرد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده محصولات خود را پرداخت نمی کند.
توضیحات فوق، مشخص است نگرانی در ایجاد انحصار در واردات هر برند توسط نماینده قانونی کاملا بیهوده است و این قانون می تواند دست سودجویان فعال در بازار خودرو را کوتاه کرده و مشتریان با اطمینان از صحت و سلامت خودرو نسبت به خرید اقدام کند و در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی و یا مشخص شدن تطابق نداشتن محصول و استفاده از امکانات غیر استاندارد نسبت به پیگیری و جبران خسارت احتمالی اقدام کند.
شما دوستان عزیز با نظرات کدام گرو موافق هستید ؟ آیا این طرح عملی خواهد بود ؟ قیمت خودروهای وارداتی را بعد از اجرای این طرح چگونه پیش بینی می کنید ؟