در حالی که از همان ابتدا، کارشناسان دولت را تشویق به پرداخت وام خودرو تنها برای جایگزینی خودروهای فرسوده و مخصوصاً تاکسیها میکردند اما ظاهراً هدف دولت تنها رهایی خودروسازان از انبارهای بدون مشتری بود و به همین دلیل با فروش آخرین موجودی انبار شده، پرداخت تسهیلات نیز متوقف شد. اما اکنون بازهم دستگاههای مختلف در حال پیشنهادهای جدید برای دریافت تسهیلات نوسازی ناوگان فرسوده میباشند.
ستاد مدیریت مصرف سوخت کشور طرح موردنظر خود را به معاونت اجرایی رئیسجمهور ارائه کرده که مبنای آن طرح فروش اقساطی تاکسیهای فرسوده براساس تسهیلات 25 میلیون تومانی و با بهره 16 درصد است. قرار است، این طرح در جلسه کمیسیون زیربنایی هیئت دولت مطرح و تصمیمات لازم در خصوص اجرایی شدن آن گرفته شود.
از سوی دیگر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، نیز هفته گذشته از اجرای طرحی برای خروج خودروهای فرسوده با اولویت تاکسی خبر داد و تأکید کرد که این طرح بهزودی اجرایی خواهد شد. آنگونه که به نظر میرسد، مسئولان دولت قصد دارند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند؛ بهطوریکه با نوسازی ناوگان حملونقل کشور که جزو الزامات قانونی است، بار دیگر به تحریک تقاضا در صنعت خودروی کشور بپردازند. خروج خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل کشور یکی از موضوعاتی است که این روزها در بحث آلودگی هوای کلانشهرها بهخصوص تهران مطرح است. در حال حاضر بیشتر از 60 هزار تاکسی فرسوده در ناوگان حملونقل عمومی کشور وجود دارد که با توجه به توسعه حملونقل عمومی، خروج این تاکسیها در اولویت برنامههای دولت قرار دارد.
اما آیا متولیان امور از خود پرسیده اند که خودروهای صفر کیلومتر جایگزین، ویژگیهای لازم برای یک خودروی تاکسی را دارند یا خیر؟ خودروهایی چون پراید و تیبا و خودروهای چینی، ویژگیهایی چون استهلاک و هزینه پایین، جاداری و راحتی، مصرف سوخت و آلایندگی پایین و ایمنی را دارند؟
از سویی سایپا نیز مستقلاً طرح خود را با تسهیلات 16 میلیونی و کارمزد 19.5 درصدی و بازپرداخت 48 ماهه آغاز کرده است. به گفته معاون فروش و بازاریابی سایپا، خودروهای سواری با عمر 20 سال و بیشتر و خودروهای وانت با عمر 15 سال و بیشتر قابلیت شرکت در این طرح را دارند. ارزش گواهی اقساط هر خودروی فرسوده تنها 5/ 2 میلیون تومان است که به سایپا ارائه میشود. وی با بیان اینکه در فاز اول این طرح خودروهای پراید 111، پراید 131، تیبا هاچبک، تیبا، وانت پراید و انواع وانت نیسان عرضه خواهند شد، تصریح کرد: در فاز دوم نمایندگیهایی که فعالیت خوبی داشته باشند میتوانند نسبت به عرضه خودروهای تندر L90، پارستندر، ساندرو و برلیانس اقدام کنند.