بزرگترین واردکننده خودرو در ایران کیست؟
به گزارش « هفته نامه آسمان » ميوه، برنج، سنگ قبر، دسته بيل ،... و خودرو، فرقي نميكند! آنچه اتفاق افتاده اين است كه هر كدام از اين كالاها « سلطان » خود را در بازار ايران دارند و در اين بين، میبایست « خاندان گرامي » را سلطان واردات خودرو كشور خطاب كرد . . . .
هرچند در حال حاضر نسل سوم از « خانواده گراميهاي تاجر » ، واردات خاندان را برعهده گرفته و مديريت ميكنند، اما نگاهي به شجرهنامه آنها نشان ميدهد كه پدربزرگشان از همان ابتدا تاجري بنام در حوزه چاي و برخي مواد غذايي بوده است. البته هنوز هم « گراميها » سنت پدربزرگ را حفظ كرده و چاي و برخي ديگر از مواد غذايي را تحت برند « گلستان » تجارت ميكنند.
اين روزها « گراميها » را بيشتر با واردات خودرو ميشناسند و هرجا صحبت از « هيوندايي موتورز » و « كياموتورز كره » به ميان ميآيد، نام اين خاندان است كه ميدرخشد! روزگاري ميتسوبيشي، دوراني كوماتسو و حالا نيز هيوندايي و كيا و البته جيلي! اين كارنامه كاري «گراميها» در حوزه واردات خودروست كه شروع آن به حول و حوش سال 1990 ميلادي برميگردد.
« آسان موتور » و « اطلس خودرو » دو شركت بزرگي به شمار ميروند كه تحت مديريت خاندان « گرامي » به واردات خودرو مشغولند. « گراميها » البته به جز اين دو، شركتي ديگر را نيز به نام « آسان خودرو » تشكيل دادهاند، كه نماينده رسمي « جيلي موتورز » چين محسوب ميشود.
نگاهي به آمار واردات خودرو به ما چنین میگوید که هم اكنون بيش از 90 درصد خودروهاي وارداتي به كشور را اين سه شركت به خصوص « آسان موتور » و « اطلس خودرو » برعهده دارند.
اين لقب البته به مدد ضعف و يا تحريم ساير واردكنندگان خودرو و طي يكي دو سال گذشته نصيب خاندان « گرامي » شده است، چرا که پيش از آنها، خانواده « حدادها » با آوردن تويوتا به ايران، بازيگر شماره يك بازار خودرو داخل به شمار ميرفت. هرچند سابقه فعاليت «گراميها» در حوزه خودرو كمتر از « حدادها » است، اما اين روزها اين هيوندايي و كياست كه بيش از امثال تويوتا در خيابان كشور به چشم ميآيند.
« گراميها » البته به لحاظ - بزرگي - هنوز هم پايينتر از خاندان « فردوس » كه شركت ماموت را مديريت ميكنند، قرار دارند، اما به هر حال رقيبي گردن كلفت براي « ماموتيها » به حساب ميآيند!
آنها در شرايطي توانستهاند به واردكننده شماره خودرو در كشورايران تبديل شوند، شركتهايي مانند ايرتويا (واردكننده تويوتا)، ستاره ايران (واردكننده بنز) و پرشياخودرو (واردكننده بيام و) ، مدتهاست به دليل مساله حاصل از تحريمهاي بينالمللي، فعاليتي در زمينه واردات ندارند و اگر هم دارند، بسيار محدود و كم است.