جولان پررنگ قطعات تقلبی در بازار

پنج‌شنبه 4 بهمن 1397 - 06:54
مطالعه 3 دقیقه
parts_stock
رئیس امور بازرسی اصناف گفت: هم‌اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود....
تبلیغات

رئیس امور بازرسی اصناف گفت: هم‌اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود. علیرضا نیک آیین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است افزود: این افراد قطعات تقلبی بی‌کیفیت را در بسته‌بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند؛ به‌نحوی‌که این قطعات حتی برای تعمیرکاران خودرو قابل‌تشخیص نیست.

وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد، گفت: این موضوع باعث طرح شکایات بسیار زیادی از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه شده است. رئیس امور بازرسی اصناف افزود: این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نیک آیین با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای همکاری با سازمان‌های ذی‌صلاح به منظور مقابله با سودجویان را داریم ادامه داد: در بین این قطعات، فیلترهای تقلبی هم سبب ایجاد خسارت بسیار شدید برای مصرف‌کنندگان می‌شود؛ زیرا همین فیلتر می‌تواند موتور خودرو را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه بخشی از این قطعات در کشور تولید و بخشی نیز وارد می‌شود گفت: توان تولید شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی به اندازه حجم تولید خودرو نیست؛ بنابراین این بخش نیاز به واردات قطعات دارد که همین روند زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است. رئیس امور بازرسی اصناف افزود: نبود خدمات پس از فروش قطعه یکی از معضلات این بخش است به همین دلیل تعمیرکاران خودرو به‌دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زیادی می‌شوند؛ زیرا امکان تشخیص قطعه تقلبی از اصلی وجود ندارد. نیک آیین گفت: ورود قطعه اصلی به کشور به‌دلیل روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام می‌شود و این در حالی است که ما با نزدیک شدن به شب عید و نیاز خودروها به آماده‌سازی برای مسافرت، با کمبود قطعات مواجه هستیم. وی خرید از قطعه‌سازان اصلی را راهکار مقابله با قطعات تقلبی در بازار دانست و افزود: قطعه در گمرک وجود دارد، اما ورود آن به کشور بسیار سخت و در حجم بسیار کم انجام می‌شود. رئیس امور بازرسی اصناف با اشاره به نیاز ماشین‌های راه‌سازی، مسافربری و کامیون‌ها به قطعات با کیفیت ادامه داد: ‌با نزدیک شدن به پایان سال و شروع سفرهای نوروزی خودروهای مسافربری نیاز به برخی آماده‌سازی‌ها و تعویض قطعه دارند که حتما باید برای این بخش برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود.

  • اصلاح قیمت قطعات کلید خورد

با تغییر سیاست قیمت‌گذاری خودرو از «دستوری» به «حاشیه بازار»، پروژه اصلاح قیمت قطعات نیز کلید خورد.

در جلسه‌ای که دوشنبه شب میان مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی و قطعه‌سازان برگزار شده، گویا توافقاتی بر سر اصلاح قیمت قطعات حاصل شده است. به گفته یک منبع آگاه، در این جلسه، رضا رحمانی وزیر صمت از خودروسازان خواسته با توجه به اعمال سیاست قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، نسبت به اصلاح قیمت قطعات و به‌روز کردن قرارداد میان آنها و قطعه‌سازان اقدام کنند. در واکنش به این خواسته وزیر صمت، مدیرعامل ایران خودرو نسبت به تعدیل قیمت قطعات اعلام آمادگی کرده است. به گفته این منبع آگاه، هاشم یکه‌زارع به قطعه‌سازان قول داده ظرف دو هفته قراردادهای ایران خودرو با قطعه‌سازان را اصلاح و قیمت قطعات را به‌روز کند. در این جلسه البته مدیرعامل جدید سایپا نیز حضور داشته، با این حال گویا تاریخ دقیقی برای اصلاح قیمت قطعات ارائه نکرده و زمان خواسته است.

پروژه اصلاح قیمت قطعات از آن جهت کلید خورده که دولت در نهایت سیاست سرکوب قیمت را لغو و قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را جایگزین آن کرد. تا پیش از این، خودروسازان با استناد به واقعی نبودن قیمت محصولات‌شان، وقعی به تعدیل قیمت قطعات نمی‌گذاشتند؛ اما حالا که سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار اعمال شده، تعدیل قیمت قطعات نیز در دستور کار قرار گرفته است. انتظار می‌رود با به‌روز شدن قیمت قطعات و تزریق نقدینگی به زنجیره خودروسازی، تیراژ تا حدی افزایش یافته عرضه خودرو به بازار تسریع شود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.