رسیدگی اجباری خودروسازان به شکایت مشتریان!
دنیای اقتصاد: دو شرکت خودروساز کشور در راستای تاکیدات رضا رحمانی، وزیر صمت مبنیبر رسیدگی به شکایات مشتریانی که هنوز خودروی ثبتنامی خود را تحویل نگرفتهاند، نشستهایی را با نمایندگان این مشتریان برگزار کردهاند. در این زمینه ایرانخودرو اعلام کرد در نشستی که بهمنظور رسیدگی به گلهمندی مشتریان برگزار خواهد شد، مشکلات مشتریان شناسایی، بررسی و در جهت رفع آن اقدامات موثری صورت خواهد گرفت.
این شرکت همچنین خبر از برگزاری نشست مدیران با مشتریان از سال 9 صبح ششم بهمن ماه تا ساعت 17 داده است. محل برگزاری این نشست نیز به نشانی کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تهران – کرج (شهید لشگری) جنب بیمه و بانک پارسیان، درب ۴ ایرانخودرو است. در همین زمینه شرکت سایپا نیز به نقل از میرجواد سلیمانی مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که تغییراتی در بخش فروش و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا ایجاد شده که محوریت آن، تمرکز بر مطالبات بحق مشتریان این گروه بوده است. سلیمانی با اشاره به تاکید و پیگیریهای وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع مشکل خریداران محصولات سایپا اظهار کرد: رسیدگی به مطالبات مشتریانی که به گروه خودروسازی سایپا اطمینان کرده و در طرحهای فروش محصولات این گروه مشارکت کردهاند، در اولویت برنامههای این گروه قرار گرفته و در همین راستا یک ستاد عملیاتی ویژه برای پیگیری آن تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه نشستهای مشترک این ستاد ویژه با نمایندگان خریداران خودروهای معوق سایپا آغاز شده، افزود: برنامههای کوتاهمدت و عملیاتی برای رفع مشکل هموطنانی که در طرحهای فروش محصولات سایپا شرکت کرده و تحویل خودروهای آنها به تعویق افتاده، تدوین و اجرا خواهد شد. وی افزود: طی چند روز اخیر نماینده ویژه مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش جلسات جداگانهای با نمایندگان خریداران خودروهای چانگان، سیتروئن، آریو، رنو و برلیانس برگزار کرده که به نتایج خوبی منجر شده و هفته آتی پیگیری میشود.
- چطور از خودروسازان شکایت کنیم؟
براساس اصلاحیهی آییننامهی اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو که چندی پیش ابلاغ و اجرایی شد، مشتریان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو میتوانند به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها مراجعه کنند.
شکایت مصرفکنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
در این قانون آمده است، اگر خریدار از نتیجهی رسیدگی در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، میتواند به هیئت حل اختلاف خودرویی که دبیرخانهی آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و دوباره شکایت کند.
هیئت حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت، به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
- استانداردهای ۸۵ گانه متوقف نمیشود
ایرنا: رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد، قرار نیست استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی بهدلیل چالشهایی از جمله تحریمها به تعویق بیفتد. نیره پیروزبخت افزود: سازمان استاندارد براساس روشهای بازرسی خود در حال ارزیابی اولیه خودروهای تولید داخل است. وی ادامه داد: بررسی خودروها برای آزمون رعایت استانداردهای ۸۵ گانه ادامه دارد و در حال حاضر قرار نیست بهدلیل شرایط خاص تحریم با تاخیر مواجه شود.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی مطابق برنامه از پیش اعلام شده سازمان ملی استاندارد، از اول دیماه سالجاری آغاز شده و با اجرای این طرح خودروسازان موظفند یا خودروهای غیراستاندارد و بیکیفیت خود را با این استانداردها منطبق کرده یا آنها را از خط تولید خارج کنند.