رپورتاژ: داستان خودروی ملی ما هم از آن داستانهای جذاب و شنیدنی صنعت خودروسازی کشور است. خودرویی که بر روی پلتفرم غیر ملی، با موتوری ساخته شده به سفارش ملی و با طراحی نه چندان منحصر به فرد و ملی و تا حد زیادی شبیه به تولید ملیتهای دیگر، بالاخره بعد از سالها وعده و وعید ایرانخودرو ساخته شد. اولین عرضه سمند مربوط به سال ۱۳۸۰ شمسی است و از آن سال تاکنون این خودرو یکی از بزرگترین گروههای تولیدی ایرانخودرو را از آن خود کرده است. طی ۱۹ سال تولید این خودرو مدلهای مختلفی از آن به بازار کشور عرضه شده که خط تولید برخی از آنها همچنان فعال بوده و برخی دیگر مدتهاست تولیدشان متوقف شده است. میخواهیم با هم مدلهای مختلف این اسب کهر (معنی لغوی سمند) ایرانی را بررسی کنیم و تغییرات اعمال شده روی آن از نسخه اولیه تا آخرین مدلها را زیر ذرهبین قرار دهیم.
تولیدات سالهای مختلف
نخستین مدل سمند که نمونه کلاسیک آن هم محسوب میشود، سمند EL است. این خودرو که از نسخههای قدیمی موجود در ناوگان تاکسیرانی کشور است، تا سال ۸۳ تولید شد و پس از آن ایرانخودرو تغییراتی بر اساس نظرات کاربران روی آن ایجاد و نسخه جدید را با عنوان سمند LX روانه بازار كرد که همچنان هم تولیدش ادامه دارد. سمند سورن مدل بعدی سمند بود و میتوان گفت اولین فیسلیفت جدی ارائه شده از آن. اولین نسخه سورن بر پایه سمند LX ساخته و سورن LX نامیده شد. تولید سورن LX تا سال ۹۰ ادامه داشت. اولین لیموزین ملی ایران نیز بر پایه سمند ساخته شده و سمند سریر نامیده میشود. تولید این خودرو در سال ۸۵ آغاز و به عنوان خودروی تشریفاتی به صورت بسیار محدود عرضه شد. سمند سریر با توقف تولید در سال ۸۷، کوتاهترین زمان تولید را در بین محصولات ایرانخودرو ثبت کرد. سمند LX-EF7 تولید سال ۸۸ ایرانخودرو از این برند بود و اولین سمند حامل موتور ملی. شاید باید پیشتر میگفتیم که سمندهای تولید شده پیش از EF7، موتور خودروی پژو ۴۰۵ را به عاریت گرفته بودند. سمند LX-EF7 نیز از تولیداتی محسوب میشود که همچنان خط تولیدش فعال است. در سال ۹۰، گویا ایرانخودرو در کنار سمند LX و LX-EF7 خلایی را احساس کرده باشد اقدام به تولید نسخهای جدید به نام SE کرد. این نسخه نیز همچنان تولید میشود. داستان گسترش خانواده سمند با سورن ادامه مییابد. سمند سورن LX که تولیدش در سال ۹۰ متوقف شد، نیاز به جایگزین داشت. جایگزین آن سورن ELX بود که توانست عنوان آپشنالترین نسخه خانواده سمند را نیز از آن خود کند. در بازار خرید و فروش این خودرو را سورن سال هم مینامند. نسخه بعدی سمند سورن ELX توربو است که در سالهای اخیر عرضه شده و از یک توربوشارژ در کنار موتور ملی EF7 بهره میبرد. نکته آخر اینکه سمند EF7 در حال حاضر در دو نسخه بنزینسوز و گازسوز تولید میشود.
قلبهای اعضای خانواده سمند
سمند LX و SE و سورن LX همانطور که گفته شد، از مشخصات فنی یکسانی برخوردارند. هردو از موتور خطی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۸لیتری XU7 بهره میبرند با حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار. سمند LX-EF7 که به سمند EF7 معروف شده، حامل موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری موسوم به موتور ملی است با حداکثر توان تولیدی ۱۱۳اسب بخار. موتور سورن ELX نیز مانند EF7 است، در نتیجه بازده فنی 2 خودرو مشابه است. اما سورن ELX توربو موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶سوپاپ ۱.۷ لیتری توربوشارژ EF7 TC را زیر کاپوت خود دارد با سقف توان ۱۵۰ اسب بخار. تمام سمندها از یک گیربس ۵ سرعته دستی مشترک برای انتقال قدرت به چرخها استفاده میکنند. اما اعضای این خانواده بزرگ در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تفاوتهای زیادی دارند که میتوانید برای بررسی بیشتر و دقیقتر آنها به این منبع مراجعه کنید. این خانواده در بخش قیمت نیز اختلافی حدود ۵۰ میلیون برای نسخههای صفر موجود در بازار دارند. برای اطلاع دقیق از نرخ هر نسخه به قیمت روز سمند در دیوار و دیگر سایتهای خودرویی مراجعه کنید.