چرا تویوتا راوفور در استرالیا توقف تولید خورد؟
رپورتاژ: تویوتا خودروساز مشهور ژاپنی، همواره به عنوان خودروسازی که کیفیت و دوام را در ساخت خودروهایش مدنظر قرار داده، در دنیا شهرت دارد. در هر گوشه دنیا کسانی که به دنبال خودروهای کم استهلاک، کم مصرف و جان سخت هستند، حتماً نیم نگاهی به محصولات تویوتا دارند.
تویوتا با تولید نمونههای مختلف لندکروز، پرادو، CHR و راوفور نشان داده که در تولید کراساوورهای با کیفیت هم صاحب ادعاست.
تویوتا راوفور، کراساوور با کیفیت تویوتا است که فروش نسبتاً خوبی در بازارهای جهانی داشته است. کمپانی تویوتا، راوفور را با پیشرانههای دیزلی،بنزینی و هیبریدی ارائه کرده است. چرا تولید تویوتا راوفور در استرالیا متوقف شده است؟
مشکلات راست فرمان بودن!
همانطور که میدانید فرمان در خودروهایی که در کشورهای بریتانیا استفاده میشوند در قسمت راست قرار دارد. جابهجایی فرمان طبعاً باعث تغییرات خاصی در خودرو میشود. همین امر باعث شده بعضی از خودروهایی که منحصراً برای چنین شرایطی ساخته نمیشوند، برای کاربران مشکلساز شوند. از جمله این خودروها تویوتا راوفور است.
اگر اطلاعات آگهیهای تویوتا راوفور دیوار را ببینید متوجه می شوید که این اتومبیل مجهز به سیستم استارت دکمهای است و در خودروهای استاندارد دکمه استارت در سمت راست فرمان و در معرض دید راننده قرار دارد. اما وقتی فرمان به سمت راست میآید دکمه استارت هم در پشت فرمان پنهان میشود و راننده به راحتی به آن دسترسی ندارد.
از طرفی دکمه استارت بین دو دکمه دیگر که برای قابلیتهای دیگر خودروست قرار گرفته، و ممکن است راننده به اشتباه و به دلیل نداشتن دید، دکمه اشتباهی را به جای استارت فشار دهد! در مجموع بیشتر امکانات رفاهی این خودرو که با فشردن دکمه انجام میشود به دلیل جابهجا شدن فرمان در جای خوبی طراحی نشده یا در پشت فرمان یا در قسمت زیر داشبورد قرار گرفته که در دید راننده نیست.
از طرفی در قسمت در خودرو، راننده جایی که برای قرار گرفتن بازو طراحی شده، منتهی به یک دستگیره بزرگ شده و دکمههای بالابر برقی شیشهها در پشت این دستگیره قرار گرفتهاند. یعنی نه تنها جای دست راننده مناسب نیست، بلکه دسترسی به بالابرها هم مشکل میشود.
مشکل بالای داشبورد تویوتا راوفور
اشکال بعدی در طراحی جلوداشبورد این خودروست. در قسمت بالای داشبورد، طراح یک قوس نسبتاً بزرگ و پهن از کناره در تا قسمت سیستم صوتی قرار داده که اگر سرنشین کنار راننده، قد بلندی داشته باشد، چون صندلی هم از یک حدی عقبتر نمیرود، پاهایش به این قسمت گیر میکند.
قسمت جای پا در جلو بسیار کم و زیر صندلی هم کاملاً بسته است. یعنی پا نه جای دراز کردن دارد و نه جمع کردن. این مورد شاید در سفرهای کوتاه مدت شهری مشکل خاصی نداشته باشد اما در سفرهای جادهای طولانی،سرنشین جلو نه تنها در نشیمن دچار مشکل میشود، بلکه در صورت بروز تصادف باید با زانوهای شکسته به خانه برگردد!
صندوق بار تویوتا راوفور نسبت به جثه خودرو حجم بسیار کمی دارد. از طرفی چراغ صندوق عقب هم در قسمت دیواره جانبی قرار گرفته که در صورت گذاشتن چمدان در آن قسمت، عملاً چراغ کور میشود. در صندوق عقب تویوتا راوفور مانند بسیاری از خودروهای هم ردهاش، امکان استفاده از یخچال پرتابل یا هر وسیلهای که برای استفاده نیاز به برق خودرو داشته باشد، وجود ندارد. یعنی سیستم فندک در این قسمت تعبیه نشده است.
یکی از استفادههای خودروهای کراساوور برای جادههای ناهموار و آفرود است. اما اگزوز تویوتا راوفور آنقدر پایین قرار گرفته که در چنین شرایطی قطعاً آسیب میبیند.
نقطه ضعف بعدی این خودرو در استرالیا، این است که به هنگام شروع کار موتور، صدای بسیار زیادی در داخل کابین میپیچدو فرمان دچار لرزش میشود. از یک خودرو با قیمت 48 هزار دلار استرالیا و با نام پرآوازه تویوتا چنین معایبی واقعاً انتظار نمیرود.
از طرفی قیمت تمام شده تولید تویوتا راوفور و کلاً هر خودروی دیگری در استرالیا، به دلیل بالا بودن هزینه دستمزد کارگران، بسیار بالا است. همین دلایل باعث شد که استقبال از خرید این خودرو هر روز کمتر شده و چرخه تولیدش در استرالیا کاملاً متوقف شود. ایراداتی که ذکر شد بیشتر در نمونههای تویوتا راوفور که جابهجایی فرمان داشتهاند دیده شده است.
به جز توقف تولید تویوتا راوفور در استرالیا و تعدادی دیگر از کشورها، استقبال از این خودرو در کشورهای اروپایی و آسیایی بسیار خوب بوده است. در ایران با نگاهی به آگهیهای دیوار خودرو تهران و ديگر سايتهای خريد و فروش خودرو، متوجه استقبال مردم از این خودرو و نمونههای مشابه آن میشویم. جالب است که تاکنون شرکت تویوتا خبری از تولید نمونه جدیدی از این خودرو نداده است.