خودروی ملی با پلتفرم چینی!

یک‌شنبه 17 شهریور 1392 - 07:56
مطالعه 2 دقیقه
پلتفرم خریداری شده ممکن است یک کراس اور باشد؟
صنعت خودروسازی ایران با این همه سابقه و ادعا و حمایت، جلوی سازندگان تازه کار و بی نام و نشان چینی زانو زد تا از پلتفرم ابداعی آنها استفاده کند. ...
تبلیغات

صنعت خودروسازی ایران با این همه سابقه و ادعا و حمایت، جلوی سازندگان تازه کار و بی نام و نشان چینی زانو زد تا از پلتفرم ابداعی آنها استفاده کند. بنا به گزارشها، یکی از بزرگترین و باسابقه ترین خودروسازان ایران، با یک شرکت نسبتا گمنام چینی برای خرید پلت‌فرم یک خودرو به توافق رسیده است.

از چند ماه پیش خودروسازان بزرگ داخلی با بهانه مقابله با تحریم‌ها مذاکره با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک را آغاز کردند. در قدم اول یکی از خودروسازان بزرگ کشور با یکی از خودروسازان چینی برای خرید و واردات پلت‌فرم یکی از خودروهای تولیدی آن خودروساز بدون سیستم های پیشرانه و انتقال نیرو به توافق رسیده است. و موتور و گیربکس آن توسط شرکت داخلی و از تولیدات همین شرکت خواهد بود.

با توجه به سرعت عمل خودروسازان داخلی در طراحی بدنه، حداقل دو سال برای طراحی بدنه و اتاق باید زمان را در نظر گرفت و با در نظر گرفتن زمان برای نصب موتور ملی یا سایر موتور ها، گیربکس، تعلیق، ترمزها، سیستم های الکترونیکی و تجهیزات، تست های فنی و ایمنی و اخذ استانداردها و گواهی نامه ها، دو سال دیگر به این پروسه باید افزود. نهایتا رویت خودروی ملی دیگری از این خودروساز، به چهار سال زمان نیاز دارد مگر اینکه در این موارد نیز چینی ها بداد این شرکت برسند. تازه معلوم نیست ملقمه ساخته شده چه کیفیت و ویژگی هایی خواهد داشت.

باید در نظر داشت که چینی ها پلتفرم مستقلی برای ما طراحی نمی کنند و طرح های آنها، کپی از پلتفرم های عمدتا ژاپنی می باشد. امیدواریم، مصرف کنندگان و خریداران خودرو مجبور نباشند، بهای آزمون و خطای مدیران را بار دیگر از جیب خود بپردازند. چشم انداز شما از خودروی ملی ایرانی-چینی چگونه است؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.