افزایش رسمی قیمت خودروها بعد از رفت و برگشتی کوتاه
افزایش قیمت خودروها که دولت اصرار دارد آن را اصلاح قیمتها بنامد، از امروز کلید خورد. طرحی که قبلاً با نظر دولت منتفی شده بود، اکنون بعد از مدت کوتاهی برگشته و البته حتی از قیمتهای لغو شده قبلی هم پیشی گرفته است.
بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، اجازه افزایش تا 18 درصدی قیمت خودروهای داخلی صادر شد. این موضوع میتواند خواسته خودروسازان برای واقعیتر شدن قیمت فروش خودروهایشان را محقق سازد. بنابراین میتوان انتظار داشت با رفع بزرگترین بهانه، تولید و عرضه خودروها افزایش یافته و عرضه و تقاضا متعادلتر شود. افزایش شدید مواد اولیه فلزی و پلیمری، افزایش هزینههای کارگری و تولید و هزینههای بالای راندمان پایین باعث شدهاند تا تولید خودرو در ایران غیراقتصادی باشد.
با این حال، در نبود رقابتی واقعی، خودروسازان توانستهاند حرف خود را به کرسی نشانده و ظاهراً یکی از موانع بزرگ پیش روی خود را بردارند. با این حال این موضوع به شرطی که با دلالبازی و هجوم بیشتر خریداران همراه نگردد، میتواند بهخودیخود باعث کاهشی اندک در قیمت آزاد خودروها شود. اما همین اتفاق نیز اماواگرهای بسیار دارد و تجربه نشان داده که خودروسازان ما باوجود افزایش تولید ناشی از افزایش قیمت، همچنان مسیرهای ریزش قیمت را مسدود خواهند نمود.
طبیعی است که کلاف سردرگم صنعت و بازار خودروی ایران نه با حمایت از تولید داخل و نه با آزادسازی صوری واردات و نه با آزادسازی قیمتها گشوده نمیشود و بدتر اینکه راه حلهای دولتها و مجلسها برای نجات هم مبتنی بر نجات خود خودروسازان بوده و وقعی به مصرفکنندگان و خواستههای خریداران نهاده نمیشود.
به نظر میرسد نخریدن خودرو در شرایط فعلی، یک راه حل نسبتاً مطلوب باشد. چه آنکه افتادن در موج گرانی و دام سودجویان حتی باوجود افزایش تولید و قولها مبنی بر برنامههای فروش فوری هفتگی سایپا و ایران خودرو، تنها نکته مثبت این افزایش قیمت رسمی خودروها را هم ناپدید خواهد کرد.
با توجه به این تفاسیر، آیا فکر میکنید افزایش قیمت رسمی خودروها، چه تأثیری بر قیمت بازار خودروهای داخلی در میان مدت خواهد داشت؟