زرخودرو، از ماکارونی تا ادعای تبدیل به قطب سوم خودروسازی ایران

پنج‌شنبه 16 تیر 1401 - 13:01
مطالعه 2 دقیقه
11-k-rate-310
انحصار از جمله بزرگترین مشکلات صنعت خودروسازی در ایران است. بیشتر تولیدات خودرو در ایران به دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعلق دارد و به دلیل انحصار...
تبلیغات

انحصار از جمله بزرگترین مشکلات صنعت خودروسازی در ایران است. بیشتر تولیدات خودرو در ایران به دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعلق دارد و به دلیل انحصار و رقابتی نبودن این صنعت در ایران، نیازی نیست این خودروسازان اقدامی برای بهبود محصولات خود برای افزایش رقابت کنند. زیرا در حال حاضر خرید خودرو از این خودروسازان موفقیتی به حساب می‌آید و خودروساز هیچ انگیزه‌ای برای بهبود تنوع و کیفیت محصولات خود ندارد. کارشناسان معتقدند اضافه شدن خودروسازان بزرگ دیگر به ایران خودرو و سایپا می‌تواند باعث رقابتی شدن صنعت خودرو در ایران شود. این موضوع بارها توسط شرکت‌های مختلف مطرح شده که قطب سوم خودروسازی توسط آنها راه‌اندازی خواهد شد ادعایی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت.

گروه صنعتی زر که همه آن را با تولید ماکارونی میشناسند مجوز‌های لازم برای تولید خودرو را هم دریافت کرده و قرار است رقیب جدیدی برای خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو شود.
‌مهدی امینی، مدیر اجرایی گروه زر در نشست خبری با بیان اینکه زرخودرو مجوزهای لازم را برای تاسیس کارخانه خودروسازی اخذ کرده است، اعلام کرد: در این راستا تاکنون زرخودرو صاحب یک ساختمان در شیخ بهایی شده است. یک زمین بالغ بر ۴۴۰ هکتار نیز در استان البرز برای تاسیس کارخانه خریداری شده است که نیاز به تغییر کاربری دارد.

وی ادامه داد: زرخودرو جواز تاسیس برای ساخت یک میلیون دستگاه انواع خودروی مختلف، از خودروی اقتصادی گرفته تا خودروی سواری و باری را کسب کرده است.
امینی افزود: در این راستا مذاکراتی با چندین برند صورت گرفته است که زمانی که به نتیجه رسید نتایج آن اعلام می‌شود.
امینی در ادامه از درج نماد زرنام خبر داد و افزود: هدف شرکت بورس با عرضه اولیه انگیزه دادن به بازار است، به همین دلیل عرضه‌های اولیه معمولا با قیمت پایین‌تر نسبت به ارزش واقعی عرضه می شود، این موضوع درمورد زرنام نیز صدق می‌کند.
وی همچنین اعلام کرد که حداقل ۲۵ درصد این شرکت عرضه خواهد شد.

ظاهرا زرخودرو یا هرنام دیگری که برای آن درنظر گرفته شود، بدون توجه به چالش‌های خودروسازی در ایران و تجربه‌ای در این زمینه به دنبال مونتاژ خودروهایی اقتصادی است. البته ادعاهای مطرح شده هم با میزان پیشرفت فعلی پروژه و حتی عدم قطعیت در انتخاب شریک استراتژیک نیز همحوانی ندارد و بیشتر بازارگرمی برای ارائه نماد به بورس به نظر می‌رسد.

با این وجود امیدواریم که ایجاد قطب‌های دیگر خودروسازی و رهاشدن از انحصار خودرسازان در ایران به هر نحو ممکن رنگ واقعیت به خود بگیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.