خودروسازی زرماکارون از تبلیغات تا واقعیت
انجصار صنعت خودرو و نبود رقیب مناسب برای سایپا و ایران خودرو مسئلهای است که سالها مورد بحث قرار گرفته است. اخیرا شرکت زرماکارون اعلام کرده است که قصد دارد به صنعت خودرو و تولید خودرو وارد شود. اما سوالی که پیش میآید این است که آیا این شرکت برای راه اندازی یک خودروسازی و ورود به صنعت گران قیمت خودرو به اندازه ی کافی سرمایه دارد؟ چندی پیش زرماکارون به جهت بازپرداخت بدهی ارزی خود به بانک توسعه صادرات، شروع به فروش سهام خود کرد. با این حال این شرکت اعلام کرده است که شرایط لازم برای ورود به عرصهی خودروسازی را دارد و میتواند سالانه حدود یک میلیون دستگاه خودرو به بازار عرضه کند.
بر اساس اطلاعات موجود زرماکارون در دولت گذشته مجوزهای لازم برای ورود به خودروسازی را دریافت کرده است. اما آیا ادعای شرکت زرماکارون برای ورود به خودروسازی حرکتی تبلیغاتی است؟ ورود به صنعت خودروسازی نیازمند میلیونها دلار سرمایه است با توجه به بدهی این شرکت منبع تامین این پول زیر سوال میرود. مسئلهی دیگر نیز زمین کارخانهی خودروسازی است که چه مکانی را در نظر گرفتهاند.
با توجه به موارد ذکر شده به نظر میرسد ورود زرماکارون یه صنعت خودرو ادعایی بیش نیست و سوژه انحرافی برای افکار عمومی به منظور تاثیر بر سهام داغ کنی باشد.
مورد دیگر نیز ابهام در چگونگی تشریفات مزایده خریداری زمین تخصیص یافته برای راه اندازی سایت زرخودرو در حوالی شرکت سیمان آبیک و موقعیت جغرافیایی و محیطی آن که نیاز به هزینه سرمایهگذاری دست کم پنج ساله دارد و از طرفی دلیل طرح این موضوع در شرایط فعلی، قابل تامل است.
با توجه به مستندات امیدنامه عرضه اولیه 25 درصدی سهام «زرنام» و تعهد محضری مدیریت این شرکت مبنی بر واریز مبالغ حاصل از عرضه اولیه به حساب بانک توسعه صادرات ایران بابت تسویه بدهی ارزی 100 میلیون یورویی، نشان میدهد که این شرکت عملا پولی در بساط ندارد که به فروش داراییها روی آورده است.
با توجه به موارد ذکر شده تاسیس خودروسازی زرماکارون و ایجاد رقیب برای ایران خودرو و سایپا سخنی است بر روی کاغد و ادعایی که به محال بودن نزدیکتر است تا عملی شدن.