اولين مرحله عرضه خودرو در بورس و حواشی آن
سرانجام پس از کشوقوسهای فراوان و مخالفتهای بسیار اولین عرضه رسمی خودرو در بورس کالا انجام شد.
دیگنیتی و فیدلیتی دو محصول گروه بهمن در این مرحله بر روی تابلوی معاملات به فروش رسیدند.
اگرچه پیشازاین وانت کارا هم در بورس عرضه شده بود اما با مخالف وزارت صمت عرضه آن متوقف شد.
در جریان عرضه دو محصول گروه بهمن، مجموعاً بیش از هزار سفارش گذاری انجام شد که درنهایت تعداد 250 دستگاه دیگنیتی و 350 دستگاه فیدلیتی به بالاترین پیشنهادات قیمت تخصیص پیدا کرد.
در این عرضه دیگنیتی پرایم با نرخ پایه 821.5 میلیون تومان به قیمت میانگین 1 میلیارد و 33 میلیون تومان (رنگ سفید) به فروش رسيد.
لازم به ذکر است قیمت میانگین دیگنیتی، بر اساس کمترین و بیشترین قیمت معامله خودروها بوده و سایر هزینههای جانبی و همچنین هزینه مالیات بر ارزش افزوده (حدود 113 میلیون تومان)، در آن لحاظ نشده است.
آمار اولیه در رابطه با فروش فیدلیتی نیز نشان میدهد که فیدلیتی پرایم 5 نفره با نرخ پایه 758.5 میلیون تومان پس از رقابت خریداران در بورس، نهایتاً با قیمت میانگین 960 میلیون تومان در رنگ مشکی و قیمت متوسط 966.7 میلیون تومان در رنگ سفید معامله شده است.
همچنین فیدلیتی پرایم 7 نفره نیز با نرخ پایه 772 میلیون تومان نهایتاً با قیمت میانگین 1 میلیارد و 27 میلیون تومان در رنگ مشکی و قیمت متوسط 966.5 میلیون تومان در رنگ سفید معامله شد. به فیدلیتی نیز رقمی در حدود 90 میلیون تومان هزینههای قانونی تعلق میگیرد.
گروه بهمن زمان تحویل این خودروها را اواخر مهر اعلام کرده و سند این خودروها آزاد و بنام خریدار خواهد بود.
درنهایت با فروش این دو خودرو به مبالغ فوق، بورس کالا در اولین تجربه رسمی خود بهظاهر توانست تأثیر خود را نشان داده و این دو محصول را 15 درصد ارزانتر نسبت به قيمت بازار بدست مصرفکننده برساند.
این سبك فروش باعث شد حدود 150 میلیارد تومان سود بيشتر نسبت به فروش معمولی همین خودروها نصيب بهمن موتور شود. پس از پایان معاملات بورس، در بازار خودرو نیز حدود 50 میلیون تومان کاهش قیمت برای این دو خودرو به ثبت رسید. البته مخالفان عرضه خودرو در بورس این کاهش قیمت فیدلیتی و دیگنیتی در بازار را نتیجه کاهش قیمت دلار و اخبار مثبت برجامی میدانند.
مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از اولین عرضه موفق خودرو در بورس کالا گفت:
طبق ماده ۳۶ احکام دائمی، ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها بهصراحت کالاهایی که وارد بورس میشوند، باید از شمول قیمتگذاری خارج شوند.
این موضوع میتواند دلیل اشتیاق وافر خودروسازان به عرضه خودروهای مختلف در بورس کالا باشد. قرار است ایرانخودرو و سایپا نیز خودروهای خود را وارد بورس کالا کرده و از این طریق به فروش برسانند و بدین ترتیب علاوه بر خروج از شمول قیمتگذاری دستوری، بهمراتب این خودروها را با قیمت بالاتری خواهند فروخت. علاوه بر این درصورتیکه خودروسازان بخواهند دست به قیمتسازی بزنند میتوانند با عرضههایی محدود و کم تعداد و با توجه با نظام عرضه و تقاضا قیمتها را به سمت بالا سوق دهند. همچنین امکان بازی با قیمتها توسط مؤسسات حقوقی و یا سرمایهگذاری نیز وجود دارد که تمایل دارند از خودرو بهعنوان ابزاری در جهت افزایش سرمایه سود ببرند و این کالای مصرفی را تبدیل به یک کالای سرمایهای نمایند.
کشف قیمتها
یکی از عرضه خودرو در بورس کالا در همان اولین تجربه نشان داد که قیمتگذاری دستوری هیچ ثمری جز قیمتهای نجومی نداشته و روی دیگر قیمت دستوری همان قیمتهای نجومی بوده است. این در حالی است که قیمت کشف شده در بورس کالا که در ناقصترین شکل ممکن اجرا شد بسیار پایینتر از قیمتهایی بود که در شرایط مداخله قیمتی دولت انتظار میرفت. به عنوان مثال قیمت خودروهای نهایتاً 18 هزار دلاری در بورس معادل حدود 37 هزار دلار کشف شده است!
در ادامه جریان فروش خودرو در بورس کالا بنابر اعلام مدیرعامل سایپا ظرف دو هفته آینده خودروی شاهین نیز همانند محصولات گروه بهمن بر روی تابلوی معاملات قرار خواهد گرفت.