آئيننامه واردات خودرو سرانجام به تصويب هيأت دولت رسيد
آیا آئیننامه واردات خودرو به ایستگاه پایانی خود رسیده است؟ با اعلام معاون پارلمانی ریاست جمهوری آئیننامه واردات خودرو در جلسه صبح چهارشنبه 26 مرداد 1401 به تصویب هیئتوزیران رسید.
سید محمد حسینی با اعلام توافق همه طرفهای ذینفع در واردات خودرو بیان داشت که در نظر گرفتن تمامی نگرانیها منجمله بحث منابع ارزی باعث شد تا این مسئله با تأخیر به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه دولت با موضوع واردات خودرو موافق است درباره جزئیات آن افزود:
دولت آئیننامهای برای این موضوع تدوین کرده است؛ باید برای تحقق این امر همهجانبهنگری صورت گیرد و بهطور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.
سید رضا فاطمی امین نیز در پایان این جلسه در رابطه با آخرین وضعیت آییننامه واردات خودرو بیان داشت:
واردات خودرو نهایی شده است و شنبه خبر قطعی آن اعلام میشود.
وی با بیان اینکه در طرح واردات خودرو، خودروی دستدوم وارد نمیشود، گفت: مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد.
تعرفه واردات خودرو
معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت:
هماکنون در حال تشکیل سازوکاری هستیم که متناسب با میزان تولید داخل تعرفه خودروهای وارداتی تعیین شود.
ابوالفضل خلخالی افزود:
بهطور نمونه اگر در خودروهای وارداتی، 20 درصد داخلی سازی داشته باشیم 32 درصد تعرفه به واردات آن تعلق میگیرد و اگر داخلی سازی به 20 تا 30 درصد افزایش پیدا کند تعرفه واردات آن به 20 درصد کاهش مییابد
وی افزود:
البته قیمتگذاری بر اساس نظر سازمان حمایت صورت میگیرد، اما آییننامهای در دست تنظیم است تا معیار قیمتگذاری باشد که طبق آن رقابتی بودن محصولات را میسنجیم. بر اساس این آییننامه برای هرکدام از این محصولات رتبه رقابتی بودن را تخصیص میدهیم، این رقابتی بودن بر اساس سنجش میزان قیمت کنونی محصول با میزان قیمت محصول رقابتی در جهان خواهد بود.
خلخالی اضافه کرد:
به دنبال این هستیم فضای حمایتی را که برای خودروسازها ایجاد کردهایم از بین ببریم تا خودروسازان ما بتوانند با دنیا رقابت کنند، بر این اساس یک قیمت رقابتی برای هر محصول اعلام خواهد شد و میزان رقابتی بودن این محصولات در مقایسه با قیمت رقابتی بازارهای جهانی سنجیده میشود.
معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت:
همچنین به اجزای تشکیلدهنده قیمت یک محصول توجه ویژهای خواهیم داشت. دراینبین قیمت اعلامی توسط بنگاه از حیث رقابتی، بررسی و مشخص خواهد شد که آیا قیمت رقابتی است یا خیر؟ و اگر رقابتی است در چه رتبهای قرار دارد؟
خلخالی افزود:
اگر محصولی رتبه رقابتی پایین داشته باشد باید از خط تولید خارج شود و یا اصلاحاتی صورت گیرد تا به قیمت رقابتی برسد درواقع محصولات تنها زمانی میتوانند با توجه به قیمت اعلامی بنگاه در بازار عرضه شوند که قیمت رقابتی داشته باشند.
معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در پاسخ به علت بالا بودن قیمت اولیه خودروهای مونتاژ در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و کشورهای سازنده آن گفت:
بخشی از این موضوع به دلیل تعرفه قیمتی و بخشی از آن نیز به دلیل میزان پایین تولید و غیراقتصادی است به همین دلیل باید در پلتفرمهای مشترک در داخل کشور تولید انجام دهیم تا میزان تولید را به میزان اقتصادی برسانیم و برای تحقق این موضوع به دنبال همافزایی از طریق ایجاد اتحادهای راهبردی میان تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور هستیم تا بر روی هزینههای سربار تأثیر بگذارد و شاهد تعدیل قیمت این نوع محصولات باشیم.