پیشنویس جدید آیین نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده را مشخص کرد.
براساس سخنان منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، پیشنویس اصلاحیه مربوط به آییننامه واردات خودروهای دست دوم به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور تهیه و برای بررسی به دفتر هیئت دولت ارسال شده است:
این اقدام در راستای بازنگری مجدد آییننامه مذکور و به منظور رفع ابهامات و ایجاد هماهنگی بیشتر در اجرای طرح واردات خودروهای کارکرده انجام شده است.انتظار میرود پس از تصویب نهایی اصلاحیه پیشنهادی در دفتر هیأت دولت، ضمن حفظ منافع مصرفکنندگان، شفافیت و سلامت اجرای طرح واردات خودرو نیز تضمین شود. همچنین وزارت صمت و سازمانهای ذیربط نظارت دقیقتری بر اجرای این طرح خواهند داشت تا از بروز هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود.
در متن این نامه آمده است:
پیرو نامه شماره 1014710 تاریخ 22 شهریور 1402 در خصوصی <<بازنگری پیشنویس آییننامه اجرایی تبصره (2) عاده (11) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موضوع واردات خودروهای کارکرده>>، به پیوست، متن پیشنویس اصلاحی به همراه نظرات تکمیلی پلیس راهور فراجا برای آگاهی و بهرهبرداری به حضور ارسال میشود.
مهمترین نکات در آئین نامه واردات خودروهای کارکرده
- اشخاص حقیقی با داشتن کارت بازرگانی معتبر نسبت به واردات خودرو میتوانند اقدام کنند.
- واردات خودروهای زیر ۲۵۰۰ سیسی مجاز است.
- در صورت فروش خودرو وارداتی قبل از ۵ سال سازمان امور مالیاتی مجاز است نسبت به دریافت مالیات غیرمتعارف اقدام کند.
- ورود خودرو به کشور بهصورت ثبت سفارش با رعایت ضوابط بانک مرکزی بوده و ثبت سفارش تنها پیش از ورود خودرو به کشور اعتبار دارد؛ یعنی امکان ترخیص خودرو با ثبت سفارشی که پس از ورود آن صادر شده باشد وجود ندارد.
- خودروی وارداتی باید منطبق با استانداردهای سازمان ملی استاندارد باشد و عمر آن کمتر از ۵ سال و کارکرد آن بیش ۱۰۰ کیلومتر باشد.
- صدور ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو است.
- شرکتهای واردکننده بهشرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.
بدین ترتیب واردات خودروهای کارکرده نیز از دسترس عموم جامعه خارج شده و با قید شرکتهای وارد کننده همراه با ضمانت خدمات پس از فروش و ثبت سفارش پیش از ورود خودرو به کشور، این امکان تنها به شرکتهای خاصی داده میشود که روی قیمتگذاری این محصوات نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این رانت، اهداف واردات خودروی کارکرده یعنی شکستن قیمتهای کذایی، ایجاد رقابت و تامین نیاز بازار خودروی کشور را زیر سوال میبرد ولی برای معدود شرکتهای منتخب، سود بادآورده بزرگی به همراه خواهد داشت.