احتمال سرمایهگذاری عربستان در خودروسازی ایران؛ تاکید وزارت صمت بر مدلهای برقی
چند خبرگزاری معتبر خارجی، مذاکرات اقتصادی بین ایران و عربستان را تایید کردهاند. نکتهی جالب، شایعات جدید مبنی بر احتمال سرمایهگذاری شرکتهای عربستانی در خودروسازی ایران است.
توسعهی مراودات اقتصادی بین ایران و عربستان، به شدت مورد علاقهی مسئولان طرفین است؛ اما نوع و محل سرمایهگذاریها مشخص نیست. مسلما، صندوقهای صاحب سرمایهی عربستانی به مقادیر بسیار بالای ارز دسترسی دارند و کشورما، شدیدا نیازمند سرمایهگذار خارجی است. تحریمهای سالهای اخیر، نهتنها فشار اقتصادی بر صنایع ایران را افزایش داد؛ شرکتهای خارجی و اشخاص سرمایهدار کلان را از بازار کشورمان دور کرد. حالا عربستانیها میتوانند دبا ارتباطات بینالمللی بسیار خوب و سرمایهی قابل توجه، ناجی صنایع ایران باشند.
با نگاهی گذرا به شرکتهای فعال در اقتصاد ایران، عقبافتادگی و ناکارآمدی خودروسازان به وضوح دیده میشود. سایپا و ایران خودرو، با نیروی کار ارزان نسبت به غالب کشورهای جهان، حتی با بهرهمندی از کمکهای دولتی و قیمت بسیار پایین هزینههای مربوط به مواد خام و منابع انرژی، توان حضور در بازار جهانی ندارند. رونمایی از مدلهای جدید مثل شاهین و ریرا طی سالهای اخیر ثابت میکند، سرعت پیبشرفت در خودروسازی ایران بسیار کند است. این شرایط، شاید با سرمایهگذاری بخش خصوصی از خارج ایران، جهش بیسابقه داشته باشد.
خبرگزاری بلومبرگ مدعی شده که شخص ولیعهد عربستان به دنبال توسعه روابط با ایران است. بنابر ادعای بلومبرگ به نقل از اشخاصی که نخواست نامشان فاش شود، یکی از شرطهای سرمایهگذاری عربستان در ایران، رسیدن به توافقات سیاسی مربوط به فعالیتهای خارجی ایران در کشورهای عربزبان منطقه است. باتوجه به گفتگوهای محرمانه میان دو کشور، طبیعتا جزئیات مذاکرات برای رسانهها، مبهم خواهد بود.
صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان (PIF)، هماکنون یکی از قویترین منابع ثروت جهان است. این مجموعه، چندان شفاف عمل نمیکند؛ اما کارشناسان معتقدند، توان مالی 500 میلیارد دلار دارد. سهامداری شرکتهای بزرگ نفتی، حوزه تکنولوژی، ورزش و سرگرمی، مورد توجه صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان هستند. هماکنون 60 درصد سهام شرکت خودروسازی لوسید نیز در اختیار سرمایهگذاران عربستانی است؛ ضمن اینکه ارتباط تجاری قوی با هیوندای کره جنوبی نیز دارد.
تاکید وزارت صمت بر ساخت خودروی برقی در ایران
مونتاژ مدلهای الکتریکی برای خودروسازان ایرانی که عادت به واردات قطعه دارند، سادهتر از محصولات تمام بنزینی است. آنچه اهمیت دارد، فناوری پیچیده در ادوات برقی و تجهیزات الکترونیکی پیشرفته در خودروهای الکتریکی است که طبیعتا صنعتگران ایرانی را با مشکل مواجه میکند. از سویی دیگر، خودروهای برقی با تعداد بالا میتوانند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران را کاهش دهند.
هفته گذشته خط تولید اتوبوس برقی در کشورمان افتتاح شد. ظاهرا برای هر اتوبوس برقی مناسب تردد عمومی داخل شهری، حدود 12 میلیارد تومن هزینه تولید وجود دارد. فعلا عرضهی 100 دستگاه برای تهران تصویب شده و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، خرید 1000 دستگاه را پیشبینی کرده است. اگر فرض کنیم هزار دستگاه اتوبوس برقی با حدود قیمت 10 میلیارد تومان در ایران تولید شود، تامین بودجهی سنگین با عدد 10 هزار میلارد تومان، سوالبرانگیز خواهد بود. از سویی دیگر، نیاز شهر تهران به 7 هزار اتوبوس برای خدمات عمومی، توسط وزیر صمت اعلام شده است.
عباس علیآبادی وزیر صمت با اعلام سیاست این وزارتخانه در توسعه خودروسازی به سمت مدلهای برقی، گفت:
در وزارت صمت ۲۰ طرح پیشران تعریف کردیم و در بحثهای صنعت به دنبال ایجاد تحول هستیم که این اقدامات به مردم معرفی خواهد شد.در موضوع باتری یک کار پژوهشی در سالهای گذشته آغاز شده و دانشگاهها پیشرفت خیلی خوبی در این زمینه داشتند، اما باید به صورت موازی برای انتقال فناوری هم اقدام شد.ظرفیتهای مهندسی کشور با گذشته بسیار فرق میکند، در بخش مهندسی و طراحی خودروهای برقی در دنیا چیزی کم نداریم و حتی میتوانیم با بهترینهای دنیا خود را مقایسه کنیم. الان در فناوری مانند خودروهای برقی به سطح خوبی رسیدیم.علیآبادی خاطرنشان کرد: دولت با همه شرایط سختی که دارد، موضوع برقی کردن خودروها را در اولویت اول گذاشته است و شخص رئیس جمهور و وزیر کشور روزانه موضوع برقیسازی خودروها را پیگیری میکنند.