انفجار قیمتها در بازار خودرو، عبور دنا و تارا اتوماتیک از مرز یک میلیارد تومان
بازار خودرو در هفتهای که گذشت جو افزایشی سنگینی را تحمل کرد. خودروهای ایرانی به ویژه محصولات ایران خودرو با افزایش قیمت 15 درصدی رکورددار بودند؛ پس از آن سایپا و در نهایت خودروهای مونتاژی چینی در ردههای بعدی افزایش قیمت قرار گرفتند.
به گزارش پدال، کارشناسان بازار دلایل مختلفی را بر این اتفاق موثر میدانند؛ افزایش نرخ ارز، تنشهای سیاسی و امنیتی در منطقه و خبر واگذاری قیمتگذاری خودرو به وزارت صمت هر یک به سهم خود در این ماجرا موثر بودند.
بخوانید: قیمت روز خودروها
اما در کنار این عوامل کاهش تولید و به تبع آن کاهش ورود خودروهای صفر به بازار را میتوان مهم ترین دلیل برای افزایش قیمتها دانست. از شهریور تا آبان 1402 شاهد بودیم که فراخوان خودروسازان و صدور دعوتنامهها برای تکمیل وجه حوالهها روند صعودی به خود گرفت و زود فاکتور شدن خودروها باعث شد تا حجم عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار افزایش یابد.
با شروع آذرماه و به دنبال آن فصل زمستان آمار تولید کاهش جدی پیدا کرد و روند تحویلها تا زمان تنظیم این گزارش نسبت به دو-سه ماه قبل همچنان کند است. آمار 9 ماهه تولید خودروسازان نیز همین مسأله را نشان میدهد و با مرور گزارشات تولید شاهد هستیم در بخش خودروهای ایرانی بر خلاف وعدهها نه تنها تغییر مثبتی نسبت به سال گذشته اتفاق نیوفتاده بلکه مقداری نیز عدد تولید کاهش پیدا کرده است.
در بخش خودروهای مونتاژی این ماجرا برعکس بوده و شرکت مدیران خودرو با رکوردزنی در سال جدید همچنان پیشتاز شرکتهای خصوصی است؛ نا گفته نماند بحث کاهش تولید در فصل سرما متوجه خودروسازان خصوصی نیز شده و مدلهایی همانند تیگو 7 پرو و فیدلیتی با تأخیر تحویل مشتریان میشوند.
برخی خودروسازان این گرانی بازار را گردن نمیگیرند؛ به طور مثال سایپا در گزارشی با رد کم کاری از جانب خود عنوان کرده که طبق برنامه جلو میرود. در طرف دیگر برخی خودروسازان تا حدی بحث کاهش تولید را تأیید میکنند؛ البته که مقصر این اتفاق را بانک مرکزی میدانند چرا که تأمین ارز را به وقت انجام نمیدهد و با حواله دادن تولیدکنندگان خودرو به صادرکنندگان خرد باعث بی نظمی در جریان تأمین مالی آنها و افزایش قیمت ارز دریافتی شده است.
هر چه هست افزایش قیمت خودروهای ایرانی هشداری است به متولیان بازار که نسبت به کنترل اوضاع اقدام کنند؛ خودروی متوسطی مثل دنا اتوماتیک در کمتر از یک ماه از 800 میلیون به یک میلیارد و 30 میلیون تومان رسیده است. چنانچه موج اخیر افزایش قیمت به خصوص در محصولات ایران خودرو خنثی نشود میتواند بازار را بیش از پیش هیجانی کرده و موج گرانی را در وهله اول به سمت خودروهای اقتصادی بازار و سپس به سمت مونتاژیها و وارداتیها بکشاند.