همه خریداران خودروهای برقی وارداتی، مصرفکننده نیستند
چندی پیش مراحل ثبتنام خودروهای برقی انجام شد. بهطور خلاصه، علاقهمندان باید با ایجاد حساب وکالتی در بانکهای معین و بلوکهکردن مبلغ 100 میلیون تومان، واجد شرایط دریافت خودروهای وارداتی برقی میشدند. کمی بعد، گزارش سازمان توسعه تجارت مبنیبر ثبتنام 140 هزار نفر برای دریافت 10 هزار خودروی وارداتی منتشر شد تا این مجموعه دولتی، با تغییر موضع، روند قرعهکشی را برای تخصیص خودروها به مردم پیش بگیرد. تصمیمی که میشد نتایج ان را حدس زد. با آزاد شدن پول بلوکهشده مردم طی دو روز بعد، روند نهایی قرعهکشی انجام شد و برندگان این دور مشخص شدند؛ کسانی که باید برای دریافت خودروی برقی وارداتیشان مبلغ اصلی اعلامشده آنها را بپردازند.
مقالات مرتبط:
اما هنوز این ماجرا به اتمام نرسیده که شماری از حوالههای این خودروها در وبگاههای گوناگون به اشتراک گذشته شده است. همانطور که انتظار میرفت و در مقاله «تقاضا فراتر از عرضه: 140 هزار ثبت نام برای 10 هزار خودرو» به آن اشاره کردیم، برخی از برندگان بهجای اقدام به خرید، قصد فروش آنها را دارند؛ برخی دیگر هم سود دریافتی از فروش حواله آنها را کافی دانسته و آگهیهای یادشده را منتشر کردهاند.
ازجمله آگهیهای منتشرشده میتوان به حواله لونا ایرانخودرو به ارزش 150 میلیون تومان، هوندا ens1 به ارزش 340 تا 600 میلیون، آئودی Q5 به ارزش 500 میلیون تا یک میلیارد، هونگچی E-QM5 به پیشنهاد 500 میلیون، کیامسی برقی با پیشنهادات 200 تا 300 میلیون و فولکسواگن ID.4 به ارزش 400 تا 500 میلیون تومان اشاره کرد. مشخصا با این روند، قیمت خود خودروها در بازار دستدوم سر به فلک خواهد کشید و عملا از ارزش واقعیشان دور خواهد شد و همانند موج اول واردات خودروهای خارجی، با ارقام هولناک فروش مواجه خواهیم شد که بار دیگر بیتدبیری مسئولان این حوزه را به رخ مردم میکشد. نظر شما درباره این رخدادها چیست؟ آیا فروش حواله خودروهای وارداتی برقی راهی برای سودجویی است؟ چرا اقدامی درستی برای کنترل قیمت بازار انجام نمیشود؟