واردات خودروهای دست دوم به شرط برقی یا هیبریدی!
چند ماه از انتشار مصوبات مختلف در بحث خودروهای دست دوم میگذرد و حالا ماجرای واردات خودرو، مشابه بسیاری دیگر وعدههای دولتمردان، ارزشی برای عامهمردم ایران ندارد.
بیشتر بخوانید:
شهریور 1402 علی بهادریجهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت مرحوم رئیسی، واردات خودروی دست دوم را آزاد اعلام کرد و گفت:
امروز آخرین گام برای واردات خودروی دست دوم برداشته شد و به شرط مدل ۲۰۱۹ به بالا برای همه ایرانیان آزاد شد که آیین نامه آن در دولت تصویب شد.لزوم رعایت استانداردهای روز اروپا در واردات خودروهای دست دوم حتمی است.
حالا پس از 14 ماه و عدم واردات خودروهای دست دوم، مصوبهی جدی ارایه شده که تمرکز بر مدلهای برقی و هیبریدی را نشان میدهد. دیروز فاطمه مهاجرانی، سخنگو دولت پزشکیان، چهارشنبه 24 آبان 1403 اعلام کرد:
واردات خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبریدی با عمر کمتر از 5 سال تصویب شده است.
طبق دستورالعمل استاندارد مصوب شهریور 1402، متقاضیان واردات میتوانند از برندهای خودرویی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ژاپن و کره جنوبی شامل بنز، بیامو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای و سانگیانگ خودروی مدنظر خود را بدون کسب مجوز استاندارد و محیط زیست وارد کشور کنند.
ظاهرا باتوجه به افزایش نرخ ارز و تورم بسیار بالا در اقتصاد ایران، موضوع واردات خودروهای خارجی دست دوم، اجرایی نخواهد شد. داود منظور، معاون رئیس جمهور (مرحوم رئیسی) و رئیس سازمان برنامه و بودجه در اولین روز کاری سال ۱۴۰۳ به خبرنگاران گفته بود: تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.