ابلاغ آئین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده توسط دولت، واردات برای همه آزاد شد

جمعه 21 دی 1403 - 08:42
مطالعه 6 دقیقه
BYD-Japans-EV-imports
آیین‌نامه آزادسازی واردات خودروهای سواری نو و دست‌دوم برای افراد حقیقی و حقوقی توسط دولت به گمرک ابلاغ شد. بدین ترتیب ازاین‌پس همه افراد قادرند...
تبلیغات

آیین‌نامه آزادسازی واردات خودروهای سواری نو و دست‌دوم برای افراد حقیقی و حقوقی توسط دولت به گمرک ابلاغ شد. بدین ترتیب ازاین‌پس همه افراد قادرند باتوجه‌به مفاد این آیین‌نامه دست به واردات خودرو بزنند که جزئیات آن را خدمت شما ارائه می‌کنیم.

پس از افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران‌خودرو و سایپا و فرصت‌طلبی دلالان و سودجویان برای افزایش قیمت تمامی خودروها در بازار آزاد، مطالبه عمومی برای کنترل و واکنش دولت به این موضوع افزایش یافت. در همین ارتباط رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم ابلاغ مصوبه واردات خودروهای دست دوم واکنش نشان داد. آقای قالیباف در این ارتباط گفت:

چطور می‌شود آنهایی که قطعات وارد می‌کنند، بیش از ۸ میلیارد دلار در سال، قطعه وارد می‌کنند؛ ولی جایی که می‌خواهد خرید خودرو انجام بشود می‌گویند برای واردات خودرو پول نیست!

رئیس مجلس افزود:

قریب به ۲ سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کردیم؛ چرا نمی‌گذارند؟ چطور می‌شود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد می‌کنند؛ ولی برای واردات خودروی کارکرده می‌گویند پول نیست! چرا؟ چون نمی‌خواهند اجازه رقابت بدهند.

واکنش‌های نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های بودجه نیز در این میان در رسانه‌ها منعکس شد. به‌گونه‌ای که مجلس تصمیم گرفت تا عوارض واردات خودرو را در واکنش به افزایش قیمت‌های خودروهای داخلی، کاهش دهد. اما در نهایت دولت مصوبه آزادسازی واردات خودروهای سواری نو و دست دوم را ابلاغ کرد تا یک گام بزرگ برای ایجاد رقابت سالم در بازار، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها و پاسخ به درخواست عمومی بردارد.

هرچند وزارت صمت در دوره جدید کاملاً منفعل و بدون برنامه عمل کرده و هنوز هم سیاست‌های کلی و جزئی و برنامه‌ای برای حوزه خودرو توسط این وزارتخانه اعلام نشده است. بااین‌حال لااقل حرکت روی ریل‌گذاری قدیم وزارت صمت و ادامه همان برنامه‌ها و تحقق همان اهداف هم می‌تواند تا حد زیادی راضی‌کننده باشد.

آزادسازی واردات خودروها برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی بدین معناست که هر فردی می‌تواند برای مصرف شخصی خود نیز دست به واردات خودروی مدنظر بزند؛ اما شروطی مهم را باید درنظر داشته باشد. مهم‌ترین نکات در این آیین‌نامه به‌صورت خلاصه بدین شرح‌اند:

  • خودروی وارداتی باید نو یا کارکرده با عمر کمتر از 5 سال و کارکرد زیر 80 هزار کیلومتر باشد.
  • خودروهای دست دوم باید از برندهای مطرح اروپایی، ژاپنی و کره‌ای باشند.
  • تنها خودروهای برقی و هیبریدی (HEV و PHEV) را می‌توان وارد کرد.
  • خودروها باید دارای گواهی‌های ایمنی و تأییدیه استاندارد از اروپا، چین، اوراسیا یا حوزه خلیج‌فارس باشند.
  • واردکنندگان شرکتی باید خدمات پس از فروش یا تأمین قطعات را تضمین کنند.
  • باتری خودروها باید از نوع لیتیوم - یون باشد.
  • حداقل 75 درصد ظرفیت باتری در خودروهای کارکرده باید حفظ شده باشد.
  • بازده موتور الکتریکی خودروی نو باید بالای 85 درصد باشد.
  • خودروهای کارکرده کمتر از 99 کیلومتر و عمر کمتر از یک سال، به‌عنوان خودروی نو شناخته می‌شوند
  • عوارض واردات خودروها در این طرح برای افراد عادی 4 درصد در مورد خودروهای برقی و 15 درصد برای واردات خودروهای هیبریدی تعیین شده است.
  • برای خودروهای عمومی مانند تاکسی، عوارض 0.5 درصد خواهد بود.
  • ارزش خودروهای دست دوم نباید بیشتر از 20 هزار یورو و خودروهای نو بالاتر از 40 هزار یورو باشد.
  • حجم موتور خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نباید بیشتر از 2.5 لیتر باشد.
  • میزان پیمایش تمام الکتریکی در خودروهای هیبریدی و پلاگین باید با هر بار شارژ بیش از 60 کیلومتر باشد.
  • واردکنندگان حقوقی باید حداقل 5 سال یا 100 هزار کیلومتر، باتری خودروها را ضمانت کنند.
  • خودروها باید ابتدا ثبت سفارش شده و سپس وارد گمرکات کشور شوند.

کپی لینک

قیمت خودروهای وارداتی برقی چقدر است؟

اگر گشتی در سایت‌های فروش خودرو در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بزنیم به خودروهای مشمول این قانون به تعداد معتنابهی بر می‌خوریم. به‌عنوان‌مثال قیمت یک خودروی بی وای دی سیگال که اخیراً هم توسط نبکا در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد تنها 12,300 دلار برای مدل 2024 صفرکیلومتر اعلام شده است؛ بنابراین باتوجه‌به عوارض 4 درصدی واردات و قیمت روز حدود 70 هزار تومانی دلار، این خودرو 895 میلیون تومان قیمت خواهد داشت که ارزان‌تر از تارا، شاهین و پژو 207i است.

هوندا e:NS1 وارداتی هم با مدل 2023 و کارکرد صفر کیلومتر با قیمت 18,600 دلار به فروش می‌رسد که با توجه به عوارض و قیمت ارز، 1.350 میلیارد تومان خواهد بود که ارزان‌تر از بسیاری از کراس اوورهای بازر مانند ام وی ام X55 یا کی ام سی X5 تمام می‌شود و بازار آنها را باتوجه به برند ممتاز خود تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از گزینه‌های جالب هم چری iCar مدل 2024 صفرکیلومتر است که این شاسی بلند جعبه‌ای شکل آفرودی برقی بسیار جالب تنها با قیمت 24,400 دلار قابل خرید است که برای خریدار ایرانی 1 میلیارد و 770 میلیون تومان تمام می‌شود که بسیار به صرفه تر از بسیاری دیگر از خودروهای مونتاژی است. اگر هم به دنبال خودرویی غیر چینی باشید، کیا EV5 را با همین قیمت جذاب می‌توان پیشنهاد کرد.

امیدواریم این مصوبه درگیر فشارهای مافیا و قوانین دست‌وپاگیر اضافی برای بی‌اثر کردن آن نشود. بدین ترتیب شأن مردم نیز حفظ شده و مردم نیز خواهد توانست بدون نیاز به تن دادن به خواسته‌های زیاده دلالان، با قیمت‌های منطقی‌تری به خودروهای روز جهان دسترسی پیدا کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.