نگاهی به فراخوانهای بزرگ خودرویی اخیر
فراخواندن خودروهای مختلف به شرکت سازنده برای رفع نقص و عیب اخیراً شدت زیادی گرفته است. طوفان اصلی از آمریکا آغاز شد. جایی که جنرال موتورز ناچار بود هر روز فراخوان تازهای برای برطرف سازی عیوب بدهد. سپس فورد و کرایسلر هم انجام وظیفه کردند. اما زمانی که تویوتا وارد معرکه شد، همه نگاهها را نیز به سوی خود برگرداند.
اینکه فراخوان خودروها ناشی از ضعف است یا نقص، جای صحبت زیادی دارد. جنرال موتورز تا حدودی قصد سرپوش گذاشتن و مخفیکاری در این زمینه را داشت در حالی که اکنون شفافیت و سرعت در رفع مشکلات، قبل از بروز حوادث و احیاناً تلفات، بیشتر مد نظر قرار میگیرد.
جنرال موتورز باید بیش از 6.3 میلیون خودروی فروخته شده را جمع آوری کند. در این میان خودروهای تولیدی از سال 2003 تا 2014 مشاهده میشوند.
آتش گرفتن پورشهها و اخیراً یک مرسدس بنز کلاس S هم باعث تعجب شدهاند. گاهی تکنولوژیهای پیشرفته هم به نوبه خود میتوانند مشکلات ناشناخته جدیدی خلق کنند. مورد مزدا هم برای فراخوان داوطلبانه خودروهای دیزلی جالب بود. زیرا عنکبوتها علاقه زیادی برای تنیدن تار در فضای موتور و باک سوخت این خودروها داشتند! ب ام و هم 156 هزار دستگاه از خودروهای شش سیلندر سری 5 و Z4 خود را به علت امکان آسیب به موتور فراخوانی کرد.
نیسان و اینفینیتی هم با بیش از 1 میلیون خودروی بازگشتی و هوندا با 904 هزار خودروی و کرایسلر با 712 هزار دستگاه در ردههای بعدی قرار میگیرند. این آمار تا همین ابتدای سال 2014 و ماه آوریل برای فورد 420 هزار، فولکس واگن، 150 هزار، مزدا 42 هزار، تسلا 29 هزار، فیات 18 هزار کیا 11 هزار لندروور 3 هزار و جگوار 3 دستگاه میباشند! آستون مارتین هم بیش از 17,500 دستگاه از خودروهای ساخت خود را فراخوانی کرده است. بنتلی و لامبورگینی هم در حال رفع مشکل ترمزهای سرامیکی خود میباشند. ممکن است طی ماههای آینده نیز باز تعداد زیادی از خودروها به شرکتها فراخوانده شوند.
تویوتا تاکنون 6.5 میلیون خودرو را برای سال جدید فراخوانده است. مشکلات عمده این خودروها که از 27 مدل مختلف از جمله کرولا، RAV4، یاریس، تاکوما و سایون میباشند بیشتر از جانب فرمان معیوب و صندلیها و حتی موتور برف پاککن میباشند. اگر خودروهای پونتیاک و سوباروی تولیدی در تأسیسات تویوتا در کالیفرنیا را هم به این رقم بیافزاییم، 6.76 میلیون خودرو باید دوباره بازبینی شوند.
صندلیهای ریلی نقصی در قسمت قفل خود دارند که در هنگام تصادف ممکن است حرکت نمایند. اتصال معیوب کیسه هوا به فرمان هم مشکل دوم است. البته به گفته تویوتا در این صورت چراغ اخطار ایربگ روشن خواهد شد. مقصر اصلی این مشکل، شرکت ژاپنی سازنده ایربگ است که برای پنج شرکت نیسان، تویوتا، مزدا، هوندا و BMW کیسه هوا میسازد.
مشتریان تویوتا در هفتههای آینده برای بازدید رایگان به نمایندگیها فراخوانده میشوند. بسیاری از خودروهای فروخته شده نیز در ایران باید با مراجعه به وبسایت تویوتا، مشکل خود و نیاز به مراجعه را بررسی نمایند.
در اوایل سال 2012 تویوتا حدود 20 میلیون خودرو را به علت عیوبی در ناحیه پدال گاز فراخوانده بود. در اکتبر 2012 نیز 7.43 میلیون خودروی عمدتاً کرولا و یاریس به علت مشکلاتی در کلید پنجرهها، فراخوانده شدند.
پیش از سال 2014 بیش از 30 میلیون خودرو، فراخوان شدهاند که سهم تویوتا در این میان بیش از بقیه میباشد اما با این وجود مشتریان همچنان به کیفیت و ایمنی این خودروها، اعتماد میکنند. با این وجود دیوید بیلی، یک کارشناس خودرو از کاونتری معتقد است که عملکرد تویوتا برای رفع مشکلات سریع است به گونهای که با وجود فراخوانهای بزرگ، مشتریان را بیش از حد ناراحت نمینماید.
فراخوان های خودرویی میتوانند تأثیر زیادی روی شهرت سازندگان بر جای بگذارند. اما نکته مهمتر، صداقت، شفافیت و سرعت در برطرف کردن عیوب و وظیفهشناسی است که در تولیدکنندگان ژاپنی بیشتر از سازندگان آمریکایی مشاهده شده است. در ایران خودمان نیز اگر آتش سوزی خودروها را بزرگترین نقص بدانیم، باید با تأسف از ادامه این نقص و برخورد نه چندان مسئولانه مدیران نیز گلایه کنیم. شاید در کشور ما اگر فراخوان نهادینه شود، هر خودرو در طول عمر خود نیاز به دهها بار بازگشت به کارخانه یا نمایندگی برای رفع انبوه مشکلات خود داشته باشد و عمر خود را در حال رفع نقص سپری کند. اما در عوض هموطنان کمتری در حوادث جان و سلامتی خود را از دست می دهند.