ارز واردات خودرو در سال 1404 سه میلیارد دلار خواهد بود
برخلاف شایعات منتشر شده در روزهای اخیر، کاهش ارز مخصوص واردات خودرو برای سال 1404 تصویب نشده است و مشابه مصوبه سال 1403، سه میلیارد دلار به این مورد اختصاص خواهد یافت.
در شرایط تحریم، تامین ارز برای کالاهای مختلف برای نیازهای مردم ایران، مشکل است. از سویی دیگر، مواردی مثل دارو، اولویت اصلی هستند و خودروهای خارجی، اهمیت کمتری دارند. در سمت دیگر ماجرا، تامین ارز برای ورود خودرو از کشورهای دیگر، خصوصا چین، منجر به کسب مالیات و عوارض گمرکی نیز میشود که در نتیجه، درآمدهای دولت را افزایش میدهد.
مجلس در قانون بودجه سال 1404، ارز تخصیصی واردات خودرو را 3 میلیارد دلار درنظر گرفته بود. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر دولت مبنی بر کاهش یک میلیاردی این رقم موافقت کرد. پس از کش و قوس بین مجمع و مجلس اکنون مصوبه مجلس به جای خود باز میگردد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر تامین ارز برای ورود خودرو، عنوان کرد:
در جلسه سران قوا بحثی را مطرح کردم که بر اساس آن مجدداً دولت ارز واردات خودرو را به ۳ میلیارد دلار افزایش داد.در شرایطی که سالانه ۹ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو هزینه میشود، کاهش ارز واردات خودرو قابلقبول نبود. زمانی که قیمت ارز قطعات وارداتی خودرو به ریال در داخل کشور ۶۵ هزار تومان است، آنجا ۹۵ هزار تومان است و این به معنای سود ۳۰ هزار تومانی است.
درواقع واردات خودرو به واسطه عدم استفاده از ارز توافقی مرکز مبادلات برای دولت نسبت به واردات قطعات بسیار سودآورتر خواهد بود. هرچند مونتاژکنندگان نیز نسبت به افزایش قیمت ارز و تاثیر ان روی قطعات وارداتی خود به شدت معترض هستند. در این شرایط دولت از مابهالتفاوت ارز آزاد با ارز توافقی و همچنین افزایش عوارض واردات خودرو ضربدر تعداد افزونتر خودروهای وارداتی به مراتب سود بیشتری کسب خواهد کرد.