حذف سود بازرگانی خودروهای الکتریکی و هیبریدی
به نظر میرسد که سرانجام تصمیمی مسئولانه و صحیح در جهت بهبود بازار خودروی ایران برداشته شده باشد. تصمیمی که میتواند گشایشی در جهت رویکرد رو به فزونی تقاضای خودروهای مدرن و کممصرف با آلودگی پایین باشد.
رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران به خبرنگاران مژده داد که از این پس و برای اولین بار در کشور، تعرفه واردت خودروهای الکتریکی و هیبریدی زیر 2.5 لیتر، به صفر رسیده است. در عین حال تعرفه واردات سایر خودروهای درونسوز به قوت خود باقیست.
ولیالله افخمی، این تصمیم را برای جلوگیری از آلودگی هوا قلمداد کرد. خودروسازان ایرانی سالهاست که با تکنولوژیهای قدیمی پیشرانه، خودروهای پرمصرف و آلودهکننده ای تولید میکنند که داد مصرفکنندگان را نیز درآورده است. بالا رفتن بهای سوخت، فشارها برای تعدیل در سود بازرگانی خودروهای کم مصرف را افزایش داده است. حالا باید دید که واکنش خودروسازان به چنین تصمیمی چه خواهد بود. امیدواریم که آنها نیز به این جریان بپیوندند و با تولید خودروهایی پاک و بهروز، زمینه را برای رقابت بیشتر و همچنین رضایت مصرفکنندگان مهیا سازند.
بروزرسانی: از آنجا که عمر خبرهای خوش معمولا کوتاه است، ریاست سازمان توسعه تجارت این خبر را بدین شرح اصلاح کرده که منظور وی از تعرفه واردات، سود بازرگانی بوده است. برای واردات خودروهای هیبریدی، دولت با حذف سود بازرگانی تنها 4 درصد تعرفه یا حقوق ورودی و ٨ درصد مالیات ارزش افزوده اخذ میکند، بنابرین عنوان تعرفه صفر منتفی است.