واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی آزاد شد؛ بازگشت غول‌ها به جاده‌های ایران؟

یک‌شنبه 8 تیر 1404 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
toyota-tundra
واردات خودروهای با موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در سال ۱۴۰۴ آزاد شد. جزئیات کامل تعرفه واردات خودروهای لوکس مانند لندکروزر، بنز و بی‌ام‌و را بخوانید و تأثیر این تصمیم بر بازار ایران را بررسی کنید.

پس از بیش از یک دهه ممنوعیت، واردات خودروهای با پیشرانه حجیم بالاخره در سال ۱۴۰۴ آزاد شد. اما آیا این تصمیم به معنی ورود دوباره تویوتا لندکروزر، بی‌ام‌و سری ۷ یا مرسدس S کلاس به خیابان‌های ایران خواهد بود؟

بر اساس مصوبه جدید دولت در سال ۱۴۰۴، واردات خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲,۵۰۰ سی‌سی به کشور آزاد شده است؛ موضوعی که می‌تواند تحولی قابل‌توجه در بازار خودروهای لوکس ایران ایجاد کند. این در حالی است که از حدود سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) واردات خودروهای با موتور حجیم در ایران ممنوع شده بود. حالا پس از ۱۲ سال، درهای بازار دوباره به روی این محصولات باز شده، البته با تعرفه‌های بسیار سنگین.

کپی لینک

تعرفه واردات خودروهای با موتور حجیم در سال ۱۴۰۴

بر اساس ابلاغیه دولت، واردات این دسته از خودروها با تعرفه‌ای بسیار بالا همراه خواهد بود. جدول زیر میزان تعرفه گمرکی این خودروها را نشان می‌دهد:

حجم موتور خودرو

تعرفه واردات اعلام‌شده

بین ۲,۵۰۰ تا ۳,۰۰۰ سی‌سی

۱۸۰ درصد از ارزش خودرو

بالای ۳,۰۰۰ سی‌سی

۱۹۵ درصد از ارزش خودرو

با این حساب، خریداران خودروهای وارداتی با موتورهای حجیم باید علاوه بر قیمت خودرو در مبدا، هزینه‌های بسیار سنگینی را برای ترخیص خودرو در نظر بگیرند. بنابراین ورود این خودروها صرفاً برای قشر خاص و مرفه جامعه قابل‌دسترسی خواهد بود.

کپی لینک

چه خودروهایی در آستانه بازگشت به ایران هستند؟

با توجه به باز شدن مسیر قانونی واردات، انتظار می‌رود برخی از مدل‌های محبوب و لوکس که سال‌هاست حضور رسمی در بازار ایران ندارند، دوباره پا به خیابان‌های کشور بگذارند. از جمله این خودروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تویوتا لندکروزر: آخرین مدل واردشده رسمی آن مربوط به حدود ۱۲ سال پیش است.
  • تویوتا کمری 6 سیلندر
  • کیا تلوراید
  • جنسیس G80
  • بی‌ام‌و X5
  • مرسدس بنز کلاس S

قیمت این خودروهای کارکرده و بعضاً متعلق به بیش از ۱۰ سال قبل، طی سال‌های اخیر در بازار ایران به شکل نجومی افزایش یافته بود. اکنون با ورود نسخه‌های جدید، بازار این مدل‌های قدیمی احتمالاً دچار ریزش قیمت خواهد شد.

کپی لینک

تأثیر این تصمیم بر بازار خودروی ایران

کاهش حباب قیمت خودروهای لوکس قدیمی

یکی از مهم‌ترین نتایج این تصمیم، شکسته شدن قیمت خودروهای لوکس قدیمی موجود در بازار خواهد بود. برای مثال، یک دستگاه تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۳ که تا همین اواخر با قیمت‌هایی بالای ۱۰ میلیارد تومان معامله می‌شد، حالا با ورود مدل‌های صفرکیلومتر و به‌روز، به ناچار باید قیمت خود را تعدیل کند.

چالش جدید برای خودروسازان چینی

خودروسازان چینی طی سال‌های اخیر، با بهره‌گیری از خلا قانونی و ممنوعیت واردات، سعی کردند محصولات لوکس خود را به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه کنند. اما حالا با ورود خودروهای برند و قدرتمند، احتمالاً رقابت برای چینی‌ها دشوارتر خواهد شد و مجبور خواهند بود محصولات لوکس خود را با مشوق‌هایی مثل تخفیف‌های ویژه، گارانتی گسترده و خدمات بهتر عرضه کنند.

پاسخ به نیاز بخش مرفه بازار

گرچه تعرفه‌های سنگین واردات باعث می‌شود این خودروها برای اکثریت مردم در دسترس نباشند، اما ورود قانونی آن‌ها به بازار می‌تواند تقاضای بخشی از جامعه را که به دنبال خودروهای لوکس واقعی هستند، پاسخ دهد. همچنین این تصمیم شاید به صورت غیرمستقیم روی کاهش تقاضا برای خودروهای چینی شبه‌لوکس هم تأثیر بگذارد.

کپی لینک

آینده چه خواهد شد؟

با اینکه دولت مسیر واردات خودروهای با موتور حجیم را باز کرده، اما تعرفه‌های بالا نشان می‌دهد که این سیاست بیشتر جنبه تنظیم بازار و پاسخ به نیاز قشر خاص دارد تا گشایش عمومی برای مصرف‌کننده عادی. با این حال، ورود مجدد برندهای اصیل به بازار ایران، می‌تواند تغییرات مثبتی در تنوع، رقابت‌پذیری و حتی کیفیت کلی بازار به همراه داشته باشد.

باوجود غلبه پیشرانه‌های الکتریکی و هیبریدی بر پیشرانه‌های حجیم و با سیلند زیاد در دنیا، هنوز هم معدود خودروهایی با این موتورها یافت می‌شوند و هنوز طرفداران خاص خود را دارند. به هر صورت بهتر است دولت به جای سیاست‌های محدودیت آفرین، با بازگشایی بازار و ایجاد رقابت، حق انتخاب را به مشتریان خودرو بدهد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.