کاهش تعرفه واردات خودرو؛ سامانه فروش و ثبت نام همچنان بسته است

پنج‌شنبه 26 تیر 1404 - 10:10
مطالعه 3 دقیقه
new cars iran
برخلاف اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، بسته است و شرایطی مشابه هفته‌های قبل دارد.
تبلیغات

صبح روز 24 تیرماه 1404، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که نوید شروع اولین مرحله فروش خودروهای وارداتی در سال جاری را می‌داد. طبق این اطلاعیه، قرار بود فروش از روز شنبه ۲۸ تیرماه آغاز و تا جمعه ۱۰ مرداد ادامه یابد. همچنین مقرر شده بود متقاضیان از ۲۵ تیرماه با وکالتی کردن یکی از حساب‌های بانکی خود و مسدودسازی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، در فرآیند خرید شرکت کنند. اما این برنامه تنها ساعاتی دوام آورد؛ چراکه اطلاعیه به‌طور ناگهانی و بی‌توضیح از سایت حذف شد.

ابهام و سردرگمی در فرآیند اجرا

انتشار و سپس حذف این اطلاعیه، بازتاب گسترده‌ای در میان متقاضیان و فعالان بازار خودرو داشت و بسیاری آن را نشانه‌ای از آشفتگی و نبود انسجام در مدیریت واردات خودرو قلمداد کردند. پس از بالا گرفتن واکنش‌ها، مسئولان مرتبط تلاش کردند با ارائه توضیحاتی، فضای ایجاد شده را مدیریت کنند.

توضیح مدیر سامانه: اطلاعات ناقص، دلیل توقف طرح

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، از متقاضیان خواست فعلاً اقدامی برای حساب وکالتی انجام ندهند. او در توضیح این موضوع اعلام کرد:

هدف ما عرضه خودروهایی است که به‌صورت کامل وارد کشور شده‌اند و در گمرک موجود هستند. از آنجا که اطلاعات لازم از خودروهای آماده عرضه هنوز کامل نشده، اجرای طرح فعلاً به تعویق افتاده است.

واکنش وزارت صمت: انتشار اشتباه ناشی از خطای سیستمی

در ادامه، مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز به ماجرا واکنش نشان داد و گفت:

اطلاعیه منتشر شده به‌دلیل یک خطای سیستمی بوده است و تاکنون زمان دقیق اجرای طرح فروش خودروهای وارداتی مشخص نشده است.

فرصت ثبت مدارک برای واردکنندگان، اما بدون تعیین تکلیف فروش

در حالی که هنوز فروش خودروهای وارداتی آغاز نشده، وزارت صمت با انتشار فراخوانی از واردکنندگان خواسته مدارک لازم را تا پایان تیرماه برای بررسی صلاحیت و رتبه‌بندی شرکت‌ها ارائه دهند. این مسئله حاکی از آن است که فرآیند شناسایی شرکت‌های مجاز هنوز در جریان قرار دارد، هرچند آیین‌نامه واردات از اواسط خرداد با هدف ورود ۹۰ هزار دستگاه خودرو تصویب شده بود.

بی‌اعتمادی عمومی و تزلزل در سیاست‌گذاری

مجموعه این رویدادها، از اطلاع‌رسانی ناقص و حذف ناگهانی اطلاعیه گرفته تا نبود زمان‌بندی مشخص و عدم آمادگی زیرساخت‌ها، همه نشان‌دهنده ضعف جدی در سیاست‌گذاری و اجرای واردات خودرو است. در شرایطی که بیش از چهار ماه از آغاز سال می‌گذرد، هنوز اقدام عملی مشخصی برای تحقق اهداف وارداتی صورت نگرفته است. این وضعیت نه‌تنها باعث سردرگمی متقاضیان شده، بلکه اعتماد عمومی به روند واردات و ساماندهی بازار خودرو را نیز خدشه‌دار کرده است.

کاهش تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴

طبق آیین‌نامهٔ جدید، سود بازرگانی واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۶ درصد تعیین شد که با احتساب ۴ درصد حقوق گمرکی، تعرفه نهایی ۲۰ درصد خواهد بود. تعرفه قبلی برای این خودروها ۵۵ درصد بود. در سال ۱۴۰۴ تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی هم ۴۰ درصد و از ۲۰۰۰ سی‌سی تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۵۵ درصد در نظر گرفته شده است. این تعرفه برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۸۰ درصد و بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۹۰ درصد خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.