تغییر نام محصولات مدیران خودرو؛ دلیل اصلی چیست؟
شرکت مدیرانخودرو در زمینه واردات و مونتاژ محصولات چینی برند چری در ایران به یکی از نامهای آشنا تبدیل شده است؛ البته گمان میکنم امویام هم جزو محصولات این شرکت بود مگر نه؟ فونیکس چطور؟ یعنی چری همان امویام است؟
سردرگمی در نام محصولات چینی
تقریبا تمام کسانی که با بازار خودروهای داخلی آشنایی ندارند و میخواهند خودروی جدیدی را خریداری کنند، حداقل یکبار در چاه سردرگمی نام محصولات چینی افتادهاند. فارغ از اینکه هر روزه نامهای تازه و گاه عجیبی به بازار معرفی میشوند، مدلها و شباهت محصولات به یکدیگر هم به این ماجرا شدت میبخشد.
خوشبختانه، شرکت مدیرانخودرو در اقدامی سنجیده، تصمیم گرفته تا در نامگذاری محصولات خود تجدیدنظر کند. این شرکت که بیش از 20 سال سابقه فعالیت در کشور دارد، با عرضه بیش از 18 محصول در بازار داخلی، گستره مناسبی از خودروهای سواری سبک را در کلاسهای مختلف معرفی کرده است و هماکنون مالکیت سه برند امویام، فونیکس و اکستریم را برعهده دارد.
نام تازه محصولات مدیران خودرو
محصولات مدیرانخودرو از این پس تحت سه برند امویام، فونیکس و اکستریم و در 5 دسته اصلی عرضه میشوند.
ام وی ام
محصولات امویام از این پس با دو نام X (کراساوور) و M (سدان) شناخته میشوند. شاسیبلندهای این شرکت شامل مدلهای زیر است:
- X22 پرو
- X33 کراس
- X55 پرو
- X5
- X77
برنامه مدیرانخودرو بر آن است که سدانهای امویام به پیشوند M شناخته شوند. تنها مدل کنونی این خانواده، M5 پرو به شمار میرود.
فونیکس
دیگر خبری از نام چری نیست! محصولات فونیکس هم در دو دسته کراساوور و سدان و با نامهای F و Z از یکدیگر جدا شدهاند. شاسیبلندهای فونیکس شامل موارد زیر است:
- F7 پرومکس
- F7 هیبریدی
- F8 پرومکس
- F8 هیبریدی
سدانهای متوسط و لوکس آریزو هم از این به بعد با نام Z6 GT و Z8 به فروش میرسند. برای درک اینکه نامهای یادشده به کدام خودروهای کنونی اطلاق میشود، جدول زیر را مطالعه کنید.
برند | نام قدیم | نام جدید |
---|---|---|
ام وی ام | آریزو 5 | M5 |
ام وی ام | خانواده X | خانواده X |
فونیکس | آریزو 6 | Z6 |
فونیکس | آریزو 8 | Z8 |
فونیکس | خانواده تیگو 7 | F7 |
فونیکس | خانواده تیگو 8 | F8 |
فونیکس | خانواده تیگو 9 | F9 |
جدول بالا، نامهای تغییریافته محصولات مدیرانخودرو را نشان میدهد.
اکستریم
شاسیبلندهای لوکس اکستریم هم با پسوند X و تحت نامهای زیر به دست مشتریان خواهند رسید:
- SX؛ کراساوور کوچک
- TX؛ کراساوور متوسط
- QX؛ کراساوور بزرگ
چه بر سر نام چری آمد؟
مدیرانخودرو دیگر از نام چری استفاده نخواهد کرد. افزایش تنشهای منطقهای و بینالمللی ایران بر کسی پوشیده نیست؛ مدیران چری، تولیدکنندگان اصلی محصولات این برند داخلی، و مدیرانخودرو هم میدانند که بهرهوری از همان نامهای بینالمللی در بازار ایران میتواند تبعاتی ناخوشایند را برایشان بههمراه داشته باشد؛ بهویژه در زمانی که تنشهای اقتصادی چین-آمریکا بالا گرفته و چری هم مانند رقبایش بهدنبال تصاحب سهم در بازار آمریکا است.
مدیرانخودرو از تغییر نام مدلهای خود با عنوان «تقویت زنجیره تامین، بهروزرسانی محصولات مطابق تکنولوژیهای روز دنیا و افزایش اعتماد مصرفکنندگان ایرانی به محصولات داخلی» یاد میکند. این حرکت استراتژیک در برندسازی، مشتری را از ابهامات پیشین دور میکند اما درعینحال، روندی دشوار را برای درک «کدام مدل، کدام بود؟» ایجاد میکند که به عقیده ما، با گذر زمان برطرف خواهد شد. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا تغییر نام محصولات این برند دلیل دیگری دارد؟