اکسید اکسلانتیکس ET5، نسخه جدید اکستریم TXL با پیشرانه هیبرید
اکسید، زیرمجموعهی لوکسساز چری، پیشفروش شاسیبلند جدید خود با نام اکسلانتیکس ET5 را آغاز کرد. این خودرو که یک هیبریدی بردافزا است، با مشخصاتی خیرهکننده مانند پیمایش ترکیبی ۱۳۱۰ کیلومتر و قیمت پایهی ۱۵۹,۹۰۰ یوان (حدود ۲۲,۵۰۰ دلار)، زنگ خطر را برای رقبای خود در بازار چین به صدا درآورده است. اکسید ET5 برای رقابت مستقیم با مدلهایی مانند بیوایدی سانگ L DM-i و لیپموتور C11 وارد میدان شده و قصد دارد با ارائهی ترکیبی از فناوری پیشرفته و قیمتی رقابتی، سهم قابلتوجهی از این بخش از بازار را به خود اختصاص دهد.
این خودرو درواقع بر پایهٔ اکسید یا همان اکستریم TXL ساخته شده و در جلو و عقب از طراحی جدیدی بهره میبرد. نمای جلوی ET5 با طراحی بسته، چراغهای دوقسمتی و ورودی هوای ذوزنقهای در پایین، از اکسید TXL متمایز شده است. پروفیل جانبی خودرو کاملاً با TXL یکسان است و همان دستگیرههای در سنتی را میبینیم درحالیکه در عقب خودرو هرچند چراغها همچنان سراسری هستند ولی طراحی جدید و پهنتری پیدا کرده و در کنار در صندوق جدید نمای مدرنتری ایجاد کردهاند.
اکسید ET5 از یک پیشرانهی پیچیده اما کارآمد بهره میبرد. وظیفهی اصلی حرکت بر عهدهی یک موتور برقی با قدرت ۲۶۱ اسب بخار قدرت و گشتاور ۳۲۴ نیوتن متر است. این موتور انرژی خود را از یک باتری لیتیوم-آهن-فسفات با ظرفیت ۳۲.۶۶ کیلووات ساعت تأمین میکند که پیمایش تمام برقی ۲۰۵ کیلومتر را ممکن میسازد؛ اما برگ برندهی اصلی این خودرو، یک پیشرانۀ ۱.۵ لیتری توربوشارژ بنزینی است که تنها بهعنوان یک ژنراتور عمل کرده و با تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت، باتریها را شارژ میکند. این ترکیب هوشمندانه، پیمایش کلی خودرو را به رقم شگفتانگیز ۱۳۱۰ کیلومتر میرساند و شتاب صفر تا صد آن نیز ۷.۸ ثانیه اعلام شده است.
در داخل کابین، اکسید ET5 با طراحی مینیمال و فناورانه خودنمایی میکند. یک چیدمان سهگانه از نمایشگرها شامل یک صفحه ۱۰.۲۵ اینچی برای صفحه آمپر دیجیتالی، یک نمایشگر مرکزی غولپیکر ۱۵.۶ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی و یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سرنشین جلو، فضای داخلی را تحت سلطهی خود درآورده است. پردازندهی قدرتمند کوالکام اسنپدراگون ۸۲۵۵ عملکرد روان این نمایشگرها را تضمین میکند.
اما یکی از مهمترین ویژگیهای ET5، سیستم رانندگی هوشمند آن است که با همکاری شرکت Horizon Robotics توسعه یافته است. این سیستم که بر پایهی پردازندهی Journey 6P با قدرت پردازشی ۵۶۰ تریلیون عملیات در ثانیه (TOPS) بنا شده، از یک سنسور لیدار، سه رادار موج میلیمتری و دوازده سنسور اولتراسونیک پشتیبانی میکند تا قابلیتهای رانندگی نیمهخودران در بزرگراهها و معابر شهری را فراهم کند. این خودرو همچنین استانداردهای ایمنی سختگیرانهی سال ۲۰۲۶ چین را پاس کرده و در ۴۱ آزمون تصادف مختلف، ازجمله تست فشار استاتیک ۲۰۰ کیلونیوتنی، سربلند بیرون آمده است.
اکسید ET5 در دو نسخه به بازار عرضه میشود. نسخۀ پایه با نام کامفورت قیمت ۲۲,۵۰۰ دلاری دارد درحالیکه نسخۀ پریمیوم لیزر رادار که به سیستم پیشرفتهی لیدار مجهز است، با قیمت حدود ۲۴,۶۰۰ دلار به فروش میرسد. این محصول جدید اکسید با طول ۴۷۸۰ میلیمتر، عرض ۱۸۹۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۷۲۵ میلیمتر، در دستهی شاسیبلندهای میان سایز قرار میگیرد و با توجه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمتگذاری تهاجمی، پتانسیل بالایی برای موفقیت در بازار دارد.